Mozart v Olomouci
W.A. Mozart v Olomouci několik měsíců skutečně pobýval, když jako jedenáctiletý v říjnu 1767 utekl s rodiči a 16letou sestrou z Vídně před epidemií černých neštovic.
Rodina se nejdříve ubytovala v hostinci U černého orla (Hauenschildův palác na Dolním náměstí), kde záhy u malého Wolfganga Amadea nebezpečná a tehdy často i smrtelná nemoc propukla.
Tehdejší kapitulní děkan hrabě Podstatský dal rodině k dispozici svého lékaře a nabídl také ubytování ve své rezidenci (nyní areál Arcidiecézního muzea na Václavském náměstí).
Malý Wolfgang Amadeus se tam z onemocnění černými neštovicemi nakonec rychle zotavil a za svého pobytu v Olomouci zkomponoval 6. symfonii F-dur.
Rodina ve městě pobývala až do Vánoc 1767, před Štědrým dnem se přemístila do Brna a v lednu následujícího roku odcestovala z Moravy zpět do Vídně. (kof)
V inscenaci režiséra Michaela Taranta tak diváky čeká například věčný spor o to, zda hudebního génia skutečně zabil jeho závistivý sok Antonio Salieri, nebo ve kterém roce vlastně skladatel zemřel.
První letošní premiéru nastudoval soubor činohry podle dramatu Petera Shaffera Amadeus, které proslavil režisér Miloš Forman stejnojmenným oskarovým filmem.
Olomoucké zpracování však nemá být pouhou kopií nejznámějších scén z filmu.
„Samozřejmě si Miloše Formana velice vážím, je to výjimečný zjev světové kinematografie. Ale divadlo je zvláštní fenomén, každý den vzniká na jevišti něco nového, filmová a divadelní řeč jsou dost odlišné," zdůraznil režisér Michael Tarant.
Shafferova hra divadelníky přitahuje především kvůli řadě záhad, které kolem osobnosti Wolfganga Amadea Mozarta panují.
„Kolovalo o něm například, že prý nezemřel v roce 1791, ale byl tajně dopraven na neznámé místo a napsal místo Rossiniho jeho Lazebníka sevillského," uvedl muzikolog Jiří Štilec, který se na olomoucké inscenaci podílel jako odborný poradce.
V každém je kousek Salieriho
Tvůrci inscenace vycházeli z překladu hry od Martina Hilského, s nímž spolupracovali už při inscenaci Hamlet.
Podle něj je potenciál hry především v postavě Salieriho.
„Salieri trpí žárlivostí. Kvůli závisti se stane podlým, přesto je jako jediný schopen rozumět Mozartově hudbě a ocenit ji. Myslím si, že v každém z nás je kousek Salieriho a Shafferova hra to úžasně předvádí," popsal Hilský.
V hlavní roli Amadea uvidí diváci Vojtěcha Lipinu, pro něhož je to dosud největší a nejzajímavější role.
„Je pro mne obrovskou životní výzvou a také velkým štěstím. Ve světě divadelních postav je Amadeus zcela výjimečný," zdůraznil Lipina, jehož na jevišti doprovodí Josef Vrána a Petr Kubes, kteří alternují v roli Salieriho.
Dívka z lidu, která narazila na génia
Za dámskou část souboru činohry se představí Anna Stropnická coby Mozartova manželka Konstance.
„Konstance je dívka z lidu, která narazila na génia. Líbí se jí pozlátko vyšší společnosti, ráda pije dobré šampaňské, ale nakonec, když peníze nejsou, je to přeci jen zase milující a oddaná žena," přiblížila svou roli Stropnická.
V dalších úlohách uvidí návštěvníci Tomáše Krejčího nebo členy souboru opery a operety Jiřího Přibyla a Lenku Zářickou.
Při příležitosti dnešní premiéry připomene divadlo také předešlá ztvárnění této hry.
Diváci si tak ve foyer mohou prohlédnout minivýstavu fotografií z poslední inscenace Amadea v březnu 1991 a také snímky z listopadu 2004, kdy vznikla v režii a choreografii Roberta Balogha baletní inscenace inspirovaná Mozartovým životem.
Páteční premiéra začíná v Moravském divadle Olomouc 23. ledna v 19 hodin. Další příležitost budou mít diváci v sobotu 31. ledna.