„Příští rok mi bude pětašedesát let, práce ředitele divadla je velice náročná. Můj pracovní styl byl vždy takový, že jsem tu byl každý den zhruba dvanáct čtrnáct hodin. Mohu říct, že už jsem fyzicky velice unavený. Nikdo mě odtud nevyhání, já jsem sám požádal o uvolnění z funkce,“ uvedl odcházející ředitel.

Rozhovor

Po jak dlouhé době divadlo opouštíte?
V olomouckém divadle jsem na pozici ředitele od roku 1996, ale v divadle jako takovém jsem celý život. Protože ho mám rád, vím, že to tak bude správné. Po mně přijde nový člověk s jiným pohledem na věc, který bude hledat nová řešení a projekty.

Přesvědčují vás někteří, abyste ve funkci ještě setrval?
Mnoho lidí mi říká, že bych mohl ještě vydržet. Ale právě proto, že jsem divadlo celý život miloval, tak teď, když vidím, že už nemohu jet na sto procent, raději někomu přenechám štafetu. Rád se budu z povzdálí dívat, jak divadlo vzkvétá a má úspěchy.

Vy sám zasedáte i ve výběrové komisi, která radě města navrhne jméno příštího ředitele…
Pan náměstek Holpuch mě oslovil a jmenoval do komise jako odborného poradce. Byl jsem v mnoha výběrových komisích, působím v divadle už padesát let a mám bohaté zkušenosti. Jedna část komise je politická, tedy zástupci politických stran, a druhou tvoří odborníci. Kromě mě je tam například Honza Burian, režisér a ředitel divadla v Plzni, nebo doktor Josef Herman, hudební vědec. Takže jsou tam opravdu lidi znalí prostředí.

Dotkne se příchod nového ředitele i pozic uměleckých šéfů v divadle?
Pokud si s sebou nový ředitel přivede i své umělecké šéfy, tak ano. To pak dosavadní vedoucí po vypršení smlouvy skončí. Vše je to v rukou nového řiditele. Co se týče mě, tak je to také na něm. Já tu v případě jeho zájmu a potřeby minimálně půl roku ještě vydržím, budu takový jeho asistent.

Co podle vás musí umět ředitel divadla?
Řídit divadlo znamená mít na paměti tři oblasti: uměleckou, ekonomickou a provozní. A všechny tři musejí být sladěné. Pokud se v jedné z nich neorientuje, tak se k tomu musí přiznat a alespoň se obklopit lidmi, kteří vědí jak na to. Zároveň však ředitel musí umět jednat s lidmi, být trochu psycholog. Soubor mu musí důvěřovat. Ředitel divadla je bez důvěry svých lidí k ničemu.

Už víte, čemu se budete věnovat, až opustíte ředitelské křeslo?
Svým aktivitám: budu včelařit, také drátkovat a dodělám si masérský kurz. A už delší dobu mě žádá o výpomoc i můj syn, který je kameraman a producent. Chtěl bych mu chvíli dělat závozníka. Nechci už pracovat dvanáct hodin denně, chci ubrat plyn.