Kdo si našel cestu na páteční program, tak každopádně nemusel litovat. Čekala jej sestava bluesmanů z nejrůznějších evropských zemí. Zahájení obstaralo ve foyer maďarské trio Jack Kannon a po úvodní dvojici Retro Blues, se představila první dáma slovenského blues Silvia Josifoská.

S výbornou doprovodnou skupinou v zádech dostala naplněný sál pořádně do varu a po bluesrockovém koncertu polské skupiny Scigani pod vedením kytaristy a zpěváka Macieka Lipiny byla připravena půda pro jednu ze dvou hlavních hvězd večera, zpěvačku z Jižní Karolíny Wandu Johnson.

Američtí bluesmani už na odpolední tiskové konferenci potvrdili, že se nedrží pouze osvědčených postupů a snaží se naopak přidat něco nového a hlavně zaujmout lidi.

„Snažíme se ze sebe dostat prostě dobrou hudbu, napsat k ní dobrá slova. Nepřemýšlíme, jestli je to čisté blues,“ řekl Gary Erwin.

Koncert samotný pak nepostrádal šťávu a Američané potvrdili, že nejsou k největším objevům svého kontinentu v posledních letech počítáni náhodou.

Závěr druhého dne pak obstarala kanadská zpěvačka a kytaristka Sue Foley, držitelka mnoha prestižních ocenění, se kterou si zahrála taková jména bluesové scény jako Lohn Lee Hooker, B. B. King nebo Joe Cocker.

Po půlnoci byl program již tradiční, hned na čtyřech místech po celém Šumperku začaly po půlnoci jam sessiony.

Salgada nechtěli pustit z pódia

Sobotní večer pěkně zostra rozjela Kulturní úderka a Bloosers, o pohlazení na duši se pak postaraly spíše folkové sestry Steinovy. Směs country, rocku a blues pak vnímavým posluchačů, naservírovalo Bluesberry.

Závěr festivalu a jeho vyvrcholení pak opět patřilo Američanům.

Curtis Salgado a jeho Band rozžhavil publikum do běla. „Jste skvělí, děkujeme,“ loučil se Salgado s posluchači, kteří jej nechtěli pustit.

O hvězdnou tečku se pak postaral James Cotton Blues Band.

Vrchol? Čtyři hodiny s Andrštem

I když oba hlavní koncerty byli nabité hvězdami i skvělou muzikou, velká část posluchačů se shodla na tom, že čtvrteční oslava narozenin Luboše Andršta byla předčasným vyvrcholením festivalu.

Hudební oslavou Andrštových šedesátin provedl početné publikum harmonikář Ondřej Konrád, Andrštův spoluhráč z Blues Bandu, byl přitom krátce před začátkem v ohrožení. Pro vážné zdravotní potíže nemohl přijet jeden z avizovaných kytaristů Michal Pavlíček.

Nemoc těsně před začátkem postihla také slovenského zpěváka Petera Lipu a baskytaristu Vladimíra Kulhánka. Zbylí protagonisté v čele s oslavencem ovšem neponechali nic náhodě a nabídli zaplněnému sálu čtyřhodinovou strhující podívanou.

„S Lubošem jsem toho prožil hodně, ale ten dnešní koncert výjimečný opravdu byl. Myslím, že tohle bylo pravé zahájení festivalu, pro některé možná i předčasné vyvrcholení. Publikum bylo báječné a nám se pro něj výborně hrálo,“ pochvaloval si po koncertě výbornou atmosféru viditelně unavený Ondřej Konrád.

Ten se představil především na úvod společně s klávesistou Janem Holečkem a oslavencem Lubošem Andrštem. Poté přišla chvíle obnovené sestavy Framus Five, do níž Luboš Andršt také neodmyslitelně patří.

Kdo z diváků se obával, že po přestávce už nebude o co stát, toho dokonale vyvedl z omylu další ze vzácných hostů, americký kytarista Steve White.

Po jeho sólokoncertu a improvizaci s Lubošem Andrštem zakončila výborný koncert sestava posílená o legendárního Radima Hladíka, Jana Hrubého a vycházející hvězdu Lukáše Martinka, který na adresu Luboše Andršta nešetřil chválou.

Mírov: blues se vrátilo na svou konzervatoř

Ačkoli byl koncertní sál zaplněný do posledního místa, přesto by zájemci na vystoupení lístky sháněli marně. Tento koncert v rámci festivalu Blues Alive byl určen pro vybrané publikum. Luboš Beňa a Matěj Ptaszek hráli v neděli několika desítkám obyvatel v mírovské věznice.

Bluesmani přiznávají, že v prostředí věznice, kterému se mezi muzikanty přezdívá bluesová konzervatoř, hrají poprvé. Neobvyklému prostředí přizpůsobili i repertoár.

„Vybrali jsme několik skladeb s vězeňským obsahem. Skládali je trestanci v amerických kriminálech. Byli to převážně černoši, kteří se za mříže dostali například za potulku,“ řekl hráč na harmoniku Matěj Ptaszek.

Pro vězně jsou podobné koncerty příjemným zpestřením každodenního stereotypu. „Je dobré, když se tu koná nějaká kulturní akce, když přijede kapela zvenku,“ řekl jeden z posluchačů, který se představil jako Robert.

Bluesová dvojice dostala během hodinového koncertu muzikou od americké řeky Mississippi obecenstvo do varu. Luboš Beňo se ukázal jako opravdový mistr hry na kytaru a Matěj Ptaszek předvedl kromě harmoniky také několik neobvyklých nástrojů.

„Hrál jsem na harmoniku přes mosaznou troubu od fonografu z dvacátých let. Zvuk je pak podobný tomu ze starých desek,“ vysvětlil.

Za své vystoupení sklidili bluesmani potlesk vestoje.

„Když člověk hraje v prostředí, kde blues vznikalo, je vděčný za každou ovaci. Publikum bylo skvělé,“ sdělil své dojmy bezprostředně po koncertu Ptaszek.

Neopakovatelná atmosféra koncertu však nezůstane za branami věznice. Hráčské umění interpretů i reakce publika zaznamenávalo nahrávací zařízení a na jaře příštího roku by měl z koncertu vzniknout kompakt.

„K albu plánujeme uspořádat speciální turné. Uvažujeme, že se deska bude jmenovat Beňa a Ptaszek v kriminále,“ prozradil manažer kapely Jaroslav Fořt.

Jan Pokorný, Soňa Singerová, Petr Krňávek