Spolehnout se na kvalitu potravin a nečíst si jejich obaly, z nichž se dozvídáme, co to vlastně jíme, je dnes téměř nemožné. Praxe řetězců, jejichž motivací je prodat zboží vyrobené s co nejnižšími náklady a vysokou marží, už je ale dostatečně známá.

Díky osvětě se už lidé v prodejnách potravin naučili pídit po zemích původu, po přesném složení výrobku a začali se také více zajímat o způsoby úpravy potravin před konzumací.

Prodejna Sklizeno v OlomouciDá se proto říci, že ošizenou a chuťově nedokonalou potravinu si dnes už koupí jen ten, kdo tak činí vědomě, například kvůli nízké ceně.

S rostoucím počtem zveřejněných případů otřesné skladby potravinových výrobků nebo jejich skladování zároveň vznikl velký prostor pro dodavatele produktů, jejichž původ lze ověřit a kvalitu pohlídat.

Proto jsou v Olomouci tolik oblíbené Farmářské trhy, proto vznikají další projekty.

V ulici 8. května otevřela svou franšízovou prodejnu síť Sklizeno, která si na ověřeném původu a výsostné kvalitě zakládá.

V sortimentu zákazníci nacházejí vše od pečiva, sýrů, vajec až po vyzrálé hovězí nebo zvěřinu.

Za projektem stojí dvě osoby stejného jména Jiří Selucký. Přerovského lékaře pro zřízení franšízy nadchl jeho vlastní syn.

„Měl jsem problém sehnat kvalitní maso a syn mi ukázal, jak funguje Sklizeno v Brně. Přesvědčilo mě to a zařídil jsem franšízu v Olomouci. Jednak pro syna, který se o obchod bude starat, ale hlavně pro sebe. Teď už vím, kde seženu steaky na gril, až budu pro kamarády a známé dělat party na zahradě. Ale stejně mi připadá neskutečné, že když přijdu do obchodu a chci koupit vysoký roštěnec, tak prodavačky většinou ani netuší, o čem to mluvím," svěřuje se se svou zkušeností a motivací Jiří Selucký starší.

Jeho syn jej doplňuje:

„V Brně jsme poznali, že o podobné produkty je velký zájem a lidé jsou za nabídku vděčni. Očekáváme, že u nás v Olomouci to bude podobné. Sortiment uzpůsobíme podle toho, co si zákazníci budou žádat. Zatím máme v nabídce produkty, o nichž si myslíme, že by měly být tahákem, ale pokud budou mít lidé jiná přání, vyhovíme jim," říká Jiří Selucký mladší, který se donedávna věnoval tenisu, ale nyní na něj už mnoho času mít nebude, protože bude muset vybírat mezi dodavateli a zároveň ověřovat garantovanou kvalitu.

Nešizená kvalita i chuť

Filozofie sklizeno.cz je založena na tom, že potravina má nejen chutnat, ale zároveň být nešizená, bez použití náhražek, vyrobená podle původních receptur.

Má mít regionální původ a nemá obsahovat škodlivá „éčka".

Na pultech se proto objevují například domácí paštiky, které nejsou konzervovány v plechu, ale ve skle. Zákazníci seženou bezlepkové potraviny a sezónní zeleninu i ovoce, mošty ve skle či kvalitní moravská vína.

Ale taky osvědčené regionální potraviny z Itálie, Holandska, postupně i z Rakouska a třeba švýcarský ementál.

V současnosti franšízové prodejny kromě Olomouce existují jen v Brně a v Praze, kde je otevřel duchovní otec projektu David Kukla.

V prvním měsíci provozu olomouckého Sklizeno mohou zákazníci mnohé produkty zdarma ochutnávat, připraveny budou i soutěže a časem i donáška vybraného zboží přímo do auta zákazníkovi. Už teď funguje nabídka snídaní „s sebou".

Olomoucké Sklizeno najdete vedle polikliniky SPEA, má otevřeno denně až do půl osmé, v sobotu do půl jedné.

(pe)