Olomoucký region přitom patří k nejúspěšnějším a nejvýznamnějším v celé republice. Z Olomouce je řízen prodej a strategie pro celý Olomoucký a Jihomoravský kraj.

Tomu odpovídá i vybavení provozoven. Moderní technika na třídění a zpracování kovového odpadu zajišťuje nejen vysokou produktivitu práce, ale i maximální šetrnost k životnímu prostředí.

Dovezený kovový odpad je stříhán, lisován, drcen či rozřezán plazmou a následně expedován do hutí a sléváren.

close Areál TSR Olomouc zoom_in

Areál TSR Olomouc

Šrot z TSR se vyváží i do Číny

Provoz TSR se nachází v městské části Chválkovice v Železniční ulici, kde mě vítají oblastní ředitel Ing. Stanislav Petr a vedoucí obchodu Ing. Jaroslav Palla.

Logo TSR Areál firmy je rozsáhlý, ohrazený branami a protihlukovými stěnami. U vstupu se nachází stanice obsluhující nákladní váhu a měřiče radioaktivity.

„Naši odběratelé požadují kvalitní kovový odpad, a proto každoročně investujeme desítky milionů korun nejen do technického vybavení na zpracování kovového odpadu, ale například i do měřicích bran, které kontrolují každou dodávku na hladinu radioaktivity," vysvětluje oblastní ředitel Stanislav Petr.

Měřicí brány najdete i na výstupu dráhy. Kolejnice procházejí celým závodem.

„Devadesát procent expedice železa jde po kolejích, naopak veškeré barevné kovy se odvážejí kamiony," dodává Stanislav Petr.

close Nakládání kovů do vagonů. zoom_in

Nakládání kovů do vagonů.

Společnost TSR je největším zpracovatelem kovových odpadů v České republice.

Materiál vyváží do Polska, Slovenska nebo Srbska, ale i Itálie, Rakouska, Číny nebo Indie.

Jak je mi záhy vysvětleno – není šrot jako šrot.

„Nerez s 18% obsahem niklu a nerez s 50% obsahem niklu je velký rozdíl. Dříve všechno skončilo v jedné vsázce. Díky našemu přístupu a moderním analyzátorům a spektrometrům však dnes dokážeme běžný šrot povýšit. Když to řeknu jednoduše, tak my ten šrot dnes neodvezeme do hutě, kde skončí v jedné tavbě, ale třídíme ho na desítky sort, které prodáváme slévárnám a hutím, které z něj jsou schopny dostat kvalitnější výstup. Idea je jednoduchá, dodáme kvalitnější šrot s požadovanou chemickou strukturou, díky které je odběratel schopen sám srazit náklady na výrobu, protože už nemusí utrácet peníze za čištění a vyvažování kovové směsi. A logicky je nám za to ochoten zaplatit více peněz," popisuje Palla.

„V době přesyceného trhu nám právě přidaná hodnota v podobě schopnosti dodávat kvalitnější materiály otevírá cestu, jak být pro zákazníka atraktivnější," dodává Stanislav Petr.

close Jaroslav Palla, obchodní ředitel TSR (vlevo) a Stanislav Petr, výrobní ředitel TSR (vpravo) zoom_in

Jaroslav Palla, obchodní ředitel TSR (vlevo) a Stanislav Petr, oblastní ředitel TSR (vpravo)

Tak trochu jiný kovošrot

„Nejsme ten typ kovošrotu, jaký si většina lidí představuje. Na jedné straně využíváme silné výhody toho, že jsme součástí úspěšné mezinárodní korporace, na druhé straně se chováme velmi pružně a zákazník je u nás vždy na prvním místě," komentuje oblastní ředitel Stanislav Petr.

Právě s jeho jménem je spjata proměna olomouckého regionu. Po svém příchodu do firmy v roce 2012 využil zkušeností získaných na řídicích pozicích americké mezinárodní společnosti a začal zavádět moderní prvky řízení.

Spolu s vedoucím obchodu Jaroslavem Pallou pomohli TSR přizpůsobit se klesajícímu trhu s kovovými odpady a i v těžkých dobách generovat zisk. Ekonomická krize totiž dopadla na trh zpracování kovošrotu těžce.

Do roku 2008 vznikaly nové sběrny jako houby po dešti, velké firmy prosperovaly a výrobní podniky nechaly kovové odpady vyvážet téměř zadarmo. „Kovový odpad byl pro výrobní podniky druhořadá záležitost," shrnuje Jaroslav Palla.

Trh se brzy přesytil a jak to už bývá, čím rychlejší je růst, tím tvrdší bývá pád. Krize se odrazila ve strojírenských podnicích, což s sebou neslo také méně kovových odpadů.

Navíc si firmy uvědomily hodnotu odpadového kovu a díky silnému konkurenčnímu boji se výkupní ceny vyšplhaly nahoru.

S náhlou proměnou trhu se kovošroty a sběrny vypořádávají dodnes.

„Doba je hodně těžká, není to jenom krize, ale sběren existuje momentálně ohromné množství. Trh se mění, neustále se musíme přizpůsobovat. Naše provozovny prosperují, ale to jenom díky tomu, že jsme za poslední roky úplně změnili přístup jak k dodavatelům, tak odběratelům," komentuje Stanislav Petr.
Férovost a poctivost se vyplácejí.

close Materiál na kovové a nekovové materiály a barevné kovy. Každý kov se dá přitom dále vytřídit na několik druhů směsi zoom_in

close Měď zoom_in

Materiál na kovové a nekovové materiály a barevné kovy (nahoře) a měď (dole)

Spolehlivý a důvěryhodný partner

Právě zcela nový styl vedení dostal TSR do silného růstu. V případě olomouckého regionu navíc přispěla už na první pohled fungující spolupráce ve vedení společnosti.

„Jako náš hlavní úspěch považuji velmi úzkou spolupráci mezi výrobou a obchodem, jen tak jsme schopni přinášet nové nápady na inovace a rozvoj," potvrzuje Jaroslav Palla.

Během dvou let v roli vedoucího obchodu se mu podařilo navýšit celkový nákup o více než 20 %.

close Nákladní vůz TSR zoom_in TSR se na trhu odlišuje především tím, že se chová slušně a transparentně.

„Ke všem se chováme poctivě. Zaměstnanci podepisují smlouvy před nástupem do firmy, materiál je vážen na on-line státem certifikovaných vahách, za materiál platíme vždy včas a hutě a slévárny od nás dostávají kvalitní materiály," vysvětluje Stanislav Petr.

Veškeré procesy podléhají přísné kontrole, každá změna v posledních letech směřovala k upevnění dobré pověsti firmy.

„Vše vážíme a evidujeme, platíme v termínech, ať už po nás chcete tři stovky, nebo desítky milionů. Neexistuje, že by se kdokoliv od nás pokusil ovlivňovat váhy, falšovat záznamy nebo jakkoliv jinak podvádět zákazníky," popisuje ředitel Petr.

Filozofie firmy je jednoduchá – vystupovat jako spolehlivý a důvěryhodný partner.

„TSR má výhodu silného zázemí. Nehrozí tedy, že bychom zákazníkovi nebyli schopni dodat, co slíbíme, nebo naopak nezaplatit za velkou dodávku. Jednáme na rovinu a individuálně se přizpůsobujeme potřebám jednotlivých firem. Když mi sem někdo přijde s kradenými věcmi, například s poklopem od kanálu, tak ho prostě vyhodím. Mně pár kilo litiny nestojí za to. Když nám mají zákazníci věřit, musíme být schopni si důvěru a pověst vybudovat odspodu," vysvětluje Stanislav Petr.

Nůžky jsou srdcem každého kovošrotu

Všechny kovy, které se sem dovezou, musejí projít procesem zpracování.

Logo TSR Když do Olomouce přijede nákladní vůz se šrotem, ihned na vjezdu se musí zvážit. Váha je propojena se všemi systémy a on-line předává údaje o hmotnosti dodávky.

Vůz pokračuje na vykládku, kde přejímač kontroluje kvalitu dodaného šrotu a pořizuje fotodokumentaci. Pokud je vše v pořádku, přechází materiál k dalšímu zpracování. Na to slouží několik moderních strojů, od lisu přes bagry až po hydraulické nůžky v ceně přes 40 milionů korun.

„Máme nůžky s kapacitou 25–30 tun za hodinu. Jsou schopny stříhat materiál do tloušťky 20 milimetrů a zkrátit jej až na délku pěti centimetrů," popisuje Stanislav Petr.

„Nůžky jsou zkrátka srdcem každého kovošrotu," doplňuje obchodní ředitel Palla.

Materiál se dále třídí a chystá podle potřeb a požadavků sléváren a hutí.

close Stanislav Petr (vlevo) a Jaroslav Palla (vpravo) zoom_in

S kovem může přijet každý

Kovový odpad sem může dovézt každý, ať už se jedná o pár železných trubek, nebo plný náklaďák. V Šumperku nebo České Třebové dokonce výkup kovů od fyzických osob tvoří až čtvrtinu nákupu.

„Výkup od fyzických osob novou vyhláškou nekončí, nově pouze není možné vyplácet za odevzdaný kovový odpad hotovost, pro naše zákazníky však nabízíme možnost platby na účet nebo vystavení bankovního šeku," dodává Jaroslav Palla a podtrhuje význam sběrového výkupu, který má v Česku dlouhou tradici.

„Portfolio dodavatelů je velmi široké a skládá se jak z menších výrobních podniků a živnostníků, tak i z velkých strojírenských společností, kde TSR nabízí instalaci nákladních vah, garanci obslužnosti do 24 hodin nebo kótování cenových hladin na světové burzy. Významnou součástí firmy jsou také občané, kteří mohou odevzdat svůj kovový odpad přímo na sběrná místa TSR, kde mají zaručeno transparentní vážení a správné zadruhování materiálu," uzavírá.

Ing. Jaroslav PallaJaroslav Palla převzal úlohu vedoucího obchodu po úspěšném rozběhnutí brněnské pobočky, kterou společnost TSR otevřela v roce 2011, kde přes dva roky působil jako obchodní manažer. Aktuálně zajišťuje měsíčně prodej cca 8000 tun železného šrotu a 1000 tun barevných kovů, které nakupuje se svým obchodním týmem. Budoucnost ve svém oboru vidí zejména v nových přístupech pro třídění a zhodnocování nakupovaných materiálů. „Trh s kovovými odpady se velmi dynamicky mění a my se snažíme být flexibilní, nabízet našim obchodním partnerům vždy řešení šitá na míru přesně pro jejich potřeby. Je to neustálý proces zlepšování jak interních procesů, tak hledání nových příležitostí."

Ing. Stanislav PetrStanislav Petr úspěšně působil v nejvyšších řídicích pozicích českých i mezinárodních firem na severní a střední Moravě. Ve společnosti TSR Czech Republic působí od roku 2012 a zodpovídá za region Olomouckého a Jihomoravského kraje. Roční obrat tohoto regionu je přes 1,3 miliardy korun, celá TSR Czech Republic pak vytváří obrat přes 10 miliard korun. „Naší strategií je silně individualistický přístup 
k potřebám našich dodavatelů kovových odpadů s cílem jejich maximální spokojenosti. Stejně tak cílíme na straně odbytu na pružné uspokojení potřeb hutí a sléváren nejen v tuzemsku, ale po celé Evropě, a dokonce i Číně a Indii. Zákazník je pro všechny naše zaměstnance vždy na prvním místě."

/pr/