Milí čtenáři regionálního Deníku
přinášíme vám nový seriál nazvaný Společenská odpovědnost.
Možná si myslíte, že se vás toto téma netýká. Opak je ale pravdou. V našem regionu žijeme všichni společně, všichni se podílíme na utváření našeho okolí. Někdo jako podnikatel, někdo jako čtenář, někdo jako novinář. Všichni jsme však zrcadlem našeho kraje.
Každý týden vám proto v našich novinách představíme jednoho z šéfů velkých moravských firem. Nepůjde o ledajaké společnosti. Představíme vám podnikatele, kteří umějí nejen dobře obchodovat, ale také si uvědomují, že je část peněz potřeba vracet zpět do regionu. Přečtěte si, jakou životní filozofii mají osobnosti, jimž není lhostejné, co se děje kolem.
Martin Nevyjel, divizní šéfredaktor, martin.nevyjel@denik.cz
Jak vidí budoucnost lázeňství a co pro ni znamená společenská odpovědnost firmy? Na tyto otázky odpovídala ředitelka lázní v Teplicích nad Bečvou Irena Vašicová v exkluzivním rozhovoru pro regionální Deník.
Jak dlouhá je historie firmy a kolik v současnosti zaměstnáváte lidí?
Otázka je, co si představíme pod pojmem historie firmy. Akciová společnost ve stávající podobě byla založena v roce 1992. V současné době máme kolem 270 zaměstnanců.
Kdybyste měla jmenovat největší úspěch, kterého firma dosáhla, který by to byl?
Asi to, že se podařila uskutečnit strategie vytyčená v roce 2004, tedy diverzifikovat rizika závislosti na zdravotních pojišťovnách. Vybudovali jsme obchodní a marketingové oddělení, komerční tržby se od té doby zněkolikanásobily. Podařilo se nám založit první a stále jediný kardiorehabilitační ústav v České republice, který má již sto lůžek.
Přestože lázeňství v souvislosti s novou vyhláškou pociťuje velký úbytek pacientů, naše lázně mají i další okruhy podnikání, takže padesátiprocentní pokles počtu lázeňských pacientů je pro nás sice hodně zásadní, ale není ekonomicky fatální.
'A taky se daří v podstatě každým rokem zmodernizovat některý z lázeňských domů. Začalo se na dvě etapy. Bečvou, Slovenkou, vybudováním wellness na Moravanu, poté Janáčkem B, v loňském roce budovou Balnea Janáček, včetně nového rehabilitačního bazénu a bowlingu. Letos se chystáme na modernizaci dětské léčebny. Asi jsme v lázních přece jen udělali kus práce.
Vzpomínáte si na své začátky? Jak tehdy firma vypadala?
Na mé začátky si vzpomínám hodně dobře. Do té doby jsem coby systémová inženýrka s aspiranturou na Vysoké škole dopravy a spojů pracovala v oblasti dopravy a logistiky. Ale hodně mne lákala oblast zdravotnictví. Když jsem viděla v Hospodářských novinách inzerát lázní, ani jsem neváhala a vyšlo to. V lázních pracuji od roku 2004.
V té době byly podmínky nesrovnatelné. Více než pětaosmdesát procent tržeb od zdravotních pojišťoven za segment lázeňství, dostatek pacientů… Na druhé straně jen malé obchodní oddělení, žádný marketing… Velkou část ubytovací kapacity tvořily pokoje druhé kategorie, tzn. se společným sociálním zařízením na chodbě. Zajít si do lázní na masáž v odpoledních hodinách, nebo dokonce o víkendu bylo takřka nemyslitelné. Lázně Teplice nad Bečvou byly pouze „na srdce". Dnes léčíme téměř osmdesát procent všech indikací.
Pro příští rok je slibná alespoň úprava, že dostanete za den léčení stejně jako letos. Myslíte, že se díky tomu může situace zlepšit?
Pokud opět dostaneme od zdravotních pojišťoven za den léčení stejnou cenu jako v roce předešlém, nelze to rozhodně považovat za výhru. Vždyť to už by byly ceny na stejné úrovni pátým rokem. Když si uvědomíme, jak se změnily za pět let ceny energií, potravin, připočteme vliv změny sazby DPH… Stejné platby za pojištěnce po dobu pěti let, to je tak na přežívání, určitě ne na zlepšení situace. V oblasti lázeňství si slibujeme, že se nám konečně podaří zlomit zaškatulkování našich lázní pouze jako lázní pro léčbu kardiaků. Pevně věřím, že budeme mít díky moderní dětské léčebně podstatně více dětských pacientů, že bude více dospělých po operacích kloubů, s indikacemi nervovými i onkologickými. Máme nové komerční projekty, takže pevně věřím, že se situace hodně zlepší, ale ne díky zachování pět let starých cen od zdravotních pojišťoven…
Vaše lázně mají velké jméno a tradici, lze se alespoň v tomto ohledu spolehnout na pravidelné zákazníky, lidi vyhledávající sílu odpočinku v přírodním prostředí?
Za jeden z úspěchů lze považovat vybudování stálé klientely, a to jak korporátní, tak i v řadách lidí, kteří k nám jezdí opakovaně a rádi.
Myslíte, že by pomohlo, kdyby lidé lépe věděli, na jaké služby mají nárok a jak se vůbec mohou do lázní dostat?
To by pomohlo určitě. Přestože jsme s novým indikačním seznamem spustili velkou informační kampaň, a to jak směrem k lékařům, tak i směrem k občanům, stále se setkáváme s mylnými názory, že už se do lázní „na křížek" nedá dostat apod. To je škoda. Komplexní lázeňská péče zůstala v systému následné péče zachována a navíc je pro zdraví lidí po operačních zákrocích, případně s indikovanými zdravotními komplikacemi, bezesporu nenahraditelná.
I přes zmíněné problémy jsou stále lázně velmi oblíbeným a příjemným místem k odpočinku. Co je na jejich řízení pro vás nejdůležitější, na co všechno musíte dát pozor, aby byli lidé maximálně spokojení?
Řízení lázní má samozřejmě hodně stránek ve vztahu ke zdravotním pojišťovnám, zdravotnickým zařízením, dodavatelům, zaměstnancům, zabezpečení provozu, bezpečnosti práce, obchodní strategie atd. Ve vztahu k zákazníkům je nezbytné poskytovat kvalitní služby v požadovaném rozsahu a především zabezpečit, aby klienti cítili, že jsou u nás vítáni, že si jich vážíme a že jsme připraveni pro ně udělat maximum. Takový zákazník nám pak pomáhá šířit dobré jméno a především se rád vrací.
Tváří vašich lázní je známá herečka Zlata Adamovská. Jaký máte vztah, znáte se osobně?
Dlouho jsme zvažovali, že bychom rádi měli tvář lázní. Zlata Adamovská byla optimální volba a byli jsme rádi, že naši nabídku přijala. Kromě toho, že je skvělá herečka je i výborný člověk, známe se osobně a mám ji ráda. Vaši čtenáři se s ní budou moci setkat v našich lázních už zítra, a to na Dni srdce. Ráda bych je touto cestou zítra do lázní pozvala.
Lázně Teplice nad Bečvou
Lázně Teplice nad Bečvou a. s. jsou svou polohou v malebném údolí řeky Bečvy v Moravské bráně vhodným prostředím pro relaxaci a načerpání nových sil.
Díky unikátnímu přírodními zdroji minerální vodě bohaté na oxid uhličitý, jsou místem, kde pomohou ke zdraví srdci, cévám i celému organismu.
Lázně mají bohatou historii a v současnosti patří mezi špičková kardiorehabilitační centra. Poskytují časnou kardiorehabilitaci pa-cientům po kardiochirurgických operacích. Odborný léčebný ústav pro kardiorehabilitaci je prvním zařízením tohoto druhu v celé České republice.
Kromě kardiovaskulárních chorob léčí také nemoci onkologické, nemoci z poruch výměny látkové a žláz s vnitřní sekrecí (cukrovka), nemoci pohybového ústrojí či nemoci nervové. Kromě léčebných procedur nabízí pestrou škálu dalších relaxačních a wellnessových procedur, které stále rozšiřují.
Klienti se rádi vracejí, oceňují přátelský personál, profesionální přístup a přívětivou atmosféru.