Milí čtenáři regionálního Deníku
přinášíme vám nový seriál nazvaný Společenská odpovědnost. 
Možná si myslíte, že se vás toto téma netýká. Opak je ale pravdou. V našem regionu žijeme všichni společně, všichni se podílíme na utváření našeho okolí. Někdo jako podnikatel, někdo jako čtenář, někdo jako novinář. Všichni jsme však zrcadlem našeho kraje.
Každý týden vám proto v našich novinách představíme jednoho z šéfů velkých moravských firem. Nepůjde o ledajaké společnosti. Představíme vám podnikatele, kteří umějí nejen dobře obchodovat, ale také si uvědomují, že je část peněz potřeba vracet zpět do regionu. Přečtěte si, jakou životní filozofii mají osobnosti, jimž není lhostejné, co se děje kolem.
Martin Nevyjel, divizní šéfredaktor, martin.nevyjel@denik.cz

Během pracovního dne Tomáš Flajsar rád poslouchá nápady svých zaměstnanců i jejich připomínky, co by se dalo ve firmě změnit.

„Debatami řešíme problémy a zlepšujeme situaci. Sám jako generální ředitel nezmůžu nic. Proto se zaměstnanci hodně mluvím," říká šéf společnosti, která nemá ve svém oboru ve světě konkurenci.

Můžete laikům vysvětlit, co je to vývěva?
Je to zařízení, které vytváří vakuum. Je součástí výrobních technologií. Používá se tam, kde je potřeba při výrobním postupu vakuum.

Kde konkrétně?
Třeba ve zdravotnictví. Pacient přijde k lékaři, aby mu vzal krev. Ta putuje do laboratoře, kde ji zkoumají v hmotnostním spektrometru. Aby přístroj fungoval, tak v něm musí být vývěva. Tabletku, kterou doktor předepíše, vyrábí zařízení, které má zase jinou vývěvu. To je jen malý příklad ze zdravotnictví. Vakuum je potřeba také v dalších odvětvích: v potravinářském průmyslu, automobilovém, chemickém, v atomových elektrárnách, v polovodičovém průmyslu nebo třeba při výrobě oceli. Dokonce i tenisové míčky jsou balené ve vakuu. Zajímavým byznysem jsou pro nás solární panely, LED technologie a dotykové aplikace. Mezi naše velké zákazníky patří například firmy Waters, FEI, Samsung, Carl Zeiss nebo Shimadzu.

Vývoj moderních technologií je velmi rychlý. Je to pro vás výzva?
Určitě. Musíme držet krok. Zákazníci očekávají, že budeme vyvíjet vývěvy a vakuové systémy komplexnější, modernější, menší, výkonnější a zároveň levnější.

Vaše firma má dlouholetou tradici v Británii. Jak dlouho je v Lutíně?
V Británii funguje společnost od roku 1919. V Lutíně jsme čtrnáct let, jako firma Edwards pak od roku 2002. V té době jsme měli přibližně 80 zaměstnanců, v roce 2010 potom něco přes dvě stě a dnes zhruba 450. Od té doby se rozrostly naše výrobní plochy a vzniklo zde také výzkumné a vývojové centrum, ve kterém vylepšujeme starší typy vakuových pump a vyvíjíme nové. Ty pak uvádíme do praxe.

Před třemi lety se do Lutína přesunula výroba z Británie. Proč právě sem?
Přesvědčili jsme vedení, že závod v Lutíně má schopnost růst a zvládnout náročnější výrobu. Česká republika je také atraktivní nižšími náklady v porovnání s Velkou Británií. Navíc jsme chtěli přesunout výrobu blíže k našim zákazníkům. Ze střední Evropy jsme našim klientům lépe a rychleji dostupní.

Považujete přesun výroby z Británie do Lutína za úspěch?
Ano. Jsem pyšný na to, že se nám transfer podařil tak dobře, že jsme nemuseli přerušit ani jednu dodávku zákazníkům. A navíc jsem přesvědčen, že jsme dokázali i zlepšit kvalitu produktů po transferu, což dokazují statistiky a velmi dobrá zpětná vazba od našich zákazníků.

Součástí vašeho závodu je i výzkumné a vývojové centrum…
To je na naší společnosti velmi zajímavé. Nejsme jen montážní a výrobní závod, ale budujeme zde silný technický a vývojový tým. Ten má dva úkoly: poskytovat podporu při výrobě stávajících produktů a zároveň se podílet na vývoji nových vakuových řešení.

Jaký má pro vaši společnost výzkumné centrum přínos?
Jsme jedním z největších inovátorů na trhu. Získáváme nové zákazníky a expandujeme do dalších odvětví. Inovacemi se nám daří držet si stávající klienty a posilovat naši pozici. Trh sám o sobě změny vyžaduje a my chceme být v této oblasti lídrem. A zároveň od nových výrobků očekáváme zlepšení výrobního postu a spolehlivosti produktu. Výhodou centra v Lutíně je také to, že naši pracovníci mají pořád kontakt s „realitou", to znamená, že jsou blízko skutečné výrobě. Vývojový tým vždy konzultuje své nápady s tím výrobním a vzájemně spolupracují.

Pro vaše techniky musí být dost zásadní moment, když si ověří, že jejich nápad funguje v praxi, firma jej využívá při výrobě a uvádí na trh…
Přesně to od nich často slýchám. Líbí se jim, že zde končí vědecká práce v reálném životě, že je skutečně viditelná na konkrétním produktu. To je pro ně zajímavé.

Vaše firma potřebuje úzce zaměřené odborníky i pracovníky do výroby. Jsou v našem kraji k sehnání?
Potřebujeme manuálně zručné operátory i obráběče. Nejtěžší je ale najít na pracovním trhu zkušené techniky, kteří jsou schopní dělat v technických odděleních. Hledáme zkušené experty mluvící anglicky, nejlépe se zkušenostmi s vakuem. To je koktejl, který se nám shání těžko. Jsme v republice jediná firma, která se výrobou a vývojem vakuových pump zabývá, proto pro nás není jednoduché najít zkušené odborníky. Často si je musíme vychovat.

Spolupracujete se školami, ať už středními či vysokými?
Hlavně s technickými vysokými školami v Brně a ve Zlíně. Nabízíme diplomové práce a praxe. Máme také graduate program. Absolvent u nás nastoupí, dva roky prochází firmou a zkouší různé pozice, aby nasbíral zkušenosti před zahájením práce na vybrané pozici. Spolupracujeme ale i na úrovni středních škol, kdy zajišťujeme praxi učňům.

Jak se vám daří udržet zkušené odborníky? Jaké benefity jim dopřáváte?
Máme různé formy motivace našich zaměstnanců. Sázíme hodně na kulturu naší firmy a na otevřenost. Nejde jen o to, aby u nás lidé zůstali, ale i o to, aby se cítili spokojeně a tomu pak odpovídala atmosféra ve firmě. Myslím, že pro naše pracovníky je zajímavý i samotný produkt, který vyrábíme. Jinak nabízíme samozřejmě i standardní benefity, jako týden dovolené navíc, stravenky, příspěvěk na kulturu nebo sport apod.

Jak jste naznačil, jste jediná společnost v České republice, která se zabývá výrobou vývěv. Jaká je vaše pozice ve světě?
Jsme globálním lídrem, který jako jediný dokáže nabídnout tak rozsáhlý výběr vývěv pro různá odvětví.

Jako světový lídr jistě dbáte na společenskou odpovědnost.Jak na ni pohlížíte v Lutíně a co pro vaši firmu znamená?
V první řadě samozřejmě dodržujeme zákony. Ale chceme jako firma jít mnohem dál, máme vlastní etický kodex, chceme jít skutečně příkladem. Také podporujeme spolupráci s regionálními partnery. Například se školami či s obcí. Jednou za čas připravíme nějakou společnou akci. Čistili jsme les, sázeli jsme stromky, pro matky na mateřské jsme zajišťovali kurz první pomoci. Snažíme se využít zkušeností, které firma nabrala během stoletého fungování. Velmi silný důraz také klademe na bezpečnost práce. Zrovna nedávno jsme oslavili jedenáct let bez pracovního úrazu zaměstnance Edwards, který by způsobil pracovní neschopnost, což je v Česku krásný výsledek.

Jako generální ředitel nadnárodní společnosti musíte mít spoustu práce. Jak vypadá váš obvyklý pracovní den?
Snažím se hodně času trávit mezi lidmi, mluvit s nimi a poslouchat je. Debatami řešíme problémy a zlepšujeme situaci. Sám jako generální ředitel nezmůžu nic. Večer pak doháním resty.

Máte čas odpočívat?
Aktivně sportuji. Hraji házenou a u toho si odpočinu nejlépe. Také trénuji malé házenkáře a ti mě dokonale přivádějí na jiné myšlenky.