VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak reklamovat zboží koupené v zahraničí

OLOMOUC - Přivézt si něco na památku nebo výhodně nakoupit v cizině máme v úmyslu často. Co ale dělat, když zjistíme, že je výrobek vadný a chceme jej reklamovat?

18.8.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Alena Burešová

Podle informací Evropského spotřebitelského centra se reklamační řízení v zemích Evropské unie podobá tomu českému. Stejně jako u nás je nejdůležitější doklad o nákupu. To dokazuje i příklad Jana Ševely, který si pořídil v zahraničí hudební přehrávač: „Po několika měsících mi přestal hrát. Když jsem se snažil o reklamaci u místní firemní pobočky, zjistil jsem, že nemůžu najít doklad o koupi. Řekli mi, že bez něj mi nemohou pomoci. Nabídli mi jen slevu na další nákup,“ uvedl Ševela. Také záruční doba spotřebních výrobků nebo služeb je ve všech zemích Evropské unie stejná jako u nás, a to dva roky.

Co zákazníka zřejmě nepotěší, je jeho povinnost podat reklamaci zboží v místě nákupu. „Pokud není v kupní smlouvě nebo záručním listu výslovně uvedeno, že je k výrobku poskytován mezistátní servis, musí nakupující podat reklamaci v místě nákupu, to je pravda. Lidé si to často neuvědomí a pak bývají nemile překvapeni,“ potvrdila Eva Urbánková z olomoucké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů. Úhrada nákladů, které tím vznikají, je však v západních zemích řešena odlišně. Na rozdíl od Česka totiž není obvykle povinností obchodníka tyto náklady hradit.

Například v Rakousku hradí prodejce jen náklady spojené s odesláním zboží zpět zákazníkovi. Evropské spotřebitelské centrum proto doporučuje vždy o úhradu nákladů požádat. Vyřízení požadavků může ale bránit i jazyková bariéra, protože v zahraničních obchodech nemají povinnost přijmout cizojazyčnou žádost. Nejčastěji je pro komunikaci používána angličtina. Naše propojení s Evropou už vnímáme zcela samozřejmě a nakupování za hranicemi je běžnou věcí, tím však stoupá i riziko. „Takových případů řešíme mnoho.

Zájemci z Olomouce a okolí se určitě mohou na naši místní pobočku Sdružení ochrany spotřebitelů obrátit,“ uvedla dále Urbánková. O radu či pomoc je také možné požádat v Evropském spotřebitelském centru, zřízeném při ministerstvu průmyslu a obchodu, které nabízí bezplatnou spolupráci a pomoc při vyřizování stížností na kvalitu zakoupených výrobků v ostatních členských zemích Evropské unie.

18.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vánoční Finocup 2017
13

Vánoční Finocup okořenili reprezentanti a mistr světa

Jak se za starých časů na Hané slavily vánoční svátky se mohli v sobotu přesvědčit návštěvníci skanzenu v Příkazech.
30

Advent ve skanzenu: hanácké pohádky i cukroví z pece

Z bývalé likérky bude moderní centrum Dolan. Podoba už se rýsuje

V Dolanech se pomalu rýsuje srdce obce. Tepat bude v areálu bývalé likérky, odkud vyrážela do světa slavná whisky Gold Cock.

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

Na Floře vypukly vánoční trhy. Podívejte se dovnitř

Vánoční trhy v pátek dopoledne zahájily svůj provoz na olomouckém výstavišti Flora.

Nově narozená miminka na Olomoucku - 48. a 49. týden 2017

Díky vstřícnosti olomoucké a šternberské porodnice vám na našem webu přinášíme fotky dětí, které se právě narodily.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT