Na prvním místě je však stále plat. Právě proto se bezmála každý druhý poohlíží po lépe placené práci, a třetina z hledajících to dělá dokonce v pracovní době. Při hledání stále vedou pracovní portály.
Mezi nejznámější zaměstnavatele v regionu patří převážně organizace veřejné správy, mezi soukromými pak například Makovec, Sigma Group, Nemocnice Šumperk nebo třeba Priessnitzovy léčebné lázně.
Unikátní průzkum společnosti STEM/MARK zjišťoval, jak obyvatelé Olomouckého kraje smýšlí o své práci, jak a jestli hledají jinou a co říkají na potenciální zaměstnavatele v lokalitě.
Proč si alespoň trochu nepřilepšit
Skoro každý druhý pracující v Olomouckém kraji se poohlíží po zajímavější pracovní nabídce, a to i přes to, že zhruba tři čtvrtiny dotazovaných tvrdí, že jsou alespoň částečně se současnou prací spokojení.
Důvodů, proč měnit za lepší je hned několik, zásadní je stále výše platu, ale i jiné atributy.
Každý pátý by třeba začal zvažovat změnu zaměstnání, kdyby mu někdo nabídl možnost práce z domova. Dokonce čtvrtinu by pak motivovaly výhodnější pracovní benefity.
Jako nejlepší cestu ke hledání nové práce považují v Olomouckém kraji pracovní portály. S těmi má zkušenost bezmála dvě třetiny dotazovaných a skoro polovina by je využila jako první variantu ke hledání.
Zhruba 60% lidí má také zkušenost s doporučením zaměstnání od známých nebo rodiny a obdobný počet již někdy využil úřadu práce.
Po pracovních nabídkách přímo na webových stránkách konkrétních zaměstnavatelů se někdy dívalo 43% dotazovaných.
Nejméně zkušeností mají pak s inzeráty v novinách, ty by jako první variantu při výběru zvolilo jen 1,7%.
Po práci na sociálních sítích by se pak nejdříve podívalo 6% dotazovaných, v minulosti tady již ale hledal každý třetí.
„Samotným zaměstnancům se ohledně možné práce nikdo moc často neozývá. V průzkumu nám většina dotazovaných přiznala, že je během posledních 5 let nikdo s žádnou nabídkou zaměstnání neoslovil,“ říká Jan Tuček, ředitel společnosti STEM/MARK.
„Přímou nabídku od zaměstnavatele dostal jen zhruba každý čtvrtý, což je v takto dlouhém horizontu relativně málo. Přitom firmy stále hledají kvalifikované pracovníky, jen často neví, jak je správně oslovit,“ dodává Tuček.
Přibližně jeden z pěti dostal ve stejném období nabídku práce od někoho známého. Poptávky od personálních agentur pak tvoří v Olomouckém kraji něco přes 9%.
Graf 1: OSLOVIL VÁS BĚHEM POSLEDNÍCH PĚTI LET NĚKDO S NABÍDKOU ZMĚNY ZAMĚSTNÁNÍ?
(u "ano" lze vybrat více možnbostí, součet není 100)
Přitom šest z deseti zaměstnanců přiznává, že by je jakákoliv nová nabídka potěšila. Více jak třetina by také tuto nabídku zvážila, stejně tak každému třetímu by to zvedlo sebevědomí. U nového zaměstnavatele pak chtějí vydržet co možná nejdéle, ideálně více než 4 roky.
Graf 2: JAKOU DOBU POVAŽUJETE ZA OPTIMÁLNÍ PRO SETRVÁNÍ U JEDNOHO ZAMĚSTNAVATELE?
Z kraje pryč nechceme
Stěhování do jiného kraje už ale pro většinu není něco moc přijatelného. Každý čtvrtý totiž tuto možnost striktně odmítá a dalších bezmála 60 % dotazovaných je na Olomoucký kraj zvyklých, a tak by se odtud velmi neradi stěhovali.
Graf 3: JAK SILNÉ POUTO MAJÍ OBYVATELÉ OLOMOUCKÉHO KRAJE KE SVÉMU DOMOVU?
Z pohledu zaměstnavatelů je pak zásadní i další věc – jestli vůbec a jak dobře je potenciální pracovníci znají.
Automaticky totiž neznamená, že město Olomouc bere jako možného zaměstnavatele úplně každý. Samotné město zná sice prakticky kdokoliv, všechny však nenapadne, že je možné být zaměstnán přímo na radnici nebo jiném přidruženém úřadu.
V druhé části průzkumu se tak STEM/MARK ptal na vnímání konkrétních zaměstnavatelů v Olomouckém kraji. Pro tuto část bylo vybráno 39 významných zaměstnavatelů podle počtu zaměstnanců.
V prvním kroku nejdříve účastníci označili, koho, coby zaměstnavatele, znají, byť jen okrajově nebo z doslechu.
U takto vybraných společností a organizací poté dotazovaní prozradili, jak je vnímají, zdali by je lákalo zde pracovat, případně, co se jim na zaměstnavateli líbí nebo naopak, co je odrazuje.
Nejznámější je univerzita a nemocnice
V čele žebříčku stojí převážně zaměstnavatelé veřejného sektoru – nejvíce dotazovaných označilo coby známého zaměstnavatele Fakultní nemocnici v Olomouci a Univerzitu Palackého, která leží ve stejném městě a patří mezi největší školy v České republice.
Až poté se na 3. a 4. místě objevuje samotný Olomoucký kraj, respektive Statutární město Olomouc.
Mezi zaměstnavatele, které znala více jak polovina dotazovaných, se zařadili ještě MAKOVEC a.s., SIGMA GROUP a.s., Nemocnice Šumperk a.s. a Priessnitzovy léčebné lázně a.s.
Těsně pod hodnotou 50% pak zůstaly společnosti a organizace Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje, Meopta – optika a MORA MORAVIA, s.r.o.
Někteří zaměstnavatelé jsou však známí hlavně pro muže – například společnost SIGMA PUMPY HRANICE, s.r.o. zná přibližně polovina mužů Olomouckého kraje, zatímco žen jen zhruba 25%.
Stejně tak v případě Pramet Tools, s.r.o. je zaměstnavatel známý u mužů dvakrát více oproti dotazovaným ženám.
Naopak ženy znají oproti mužům více velkých zaměstnavatelů a těch z veřejného sektoru. Rozdíl je ale vidět také u společnosti MAKOVEC a.s., tu znají dvě ze tří dotazovaných žen v Olomouckém kraji, v případě mužů je to již méně jak polovina.
Stejně tak mladší pracující do 30 let znají spíše zaměstnavatele veřejného sektoru, zatímco například čtyřicátníci a padesátníci mají oproti mladým stále v paměti i velké soukromé firmy jako třeba GALA a.s., Pars nova a.s., Toray Textiles Central Europe s.r.o. nebo třeba Plastkon product s.r.o. U nich byl někdy výsledek i více než dvakrát vyšší, než u nejmladších účastníků průzkumu.
V tabulce níže se můžete podívat na celé pořadí včetně přesného výsledku z průzkumu.
Žebříček nejznámějších zaměstnavatelů v Olomouckém kraji:
1. Fakultní nemocnice Olomouc 75,7%
2. Univerzita Palackého v Olomouci 68,0%
3. Olomoucký kraj 58,9%
4. Statutární město Olomouc 58,4%
5. MAKOVEC a.s., Prostějov 55,5%
6. SIGMA GROUP a.s., Lutín 53,2%
7. Nemocnice Šumperk a.s. 50,4%
8. Priessnitzovy léčebné lázně a.s., Jeseník 50,4%
9. Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje 49,6%
10. Meopta - optika, s.r.o., Přerov 48,4%
11. MORA MORAVIA, s.r.o., Hlubočky 48,1%
12. TONDACH, Hranice 45,9%
13. Město Šumperk 45,5%
14. Statutární město Prostějov 43,4%
15. Statutární město Přerov 42,2%
16. PRECHEZA a.s., Přerov 39,8%
17. Miele technika s.r.o., Uničov 39,6%
18. Město Jeseník 39,3%
19. SIGMA PUMPY HRANICE, s.r.o., Hranice 37,5%
20. HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o., Mohelnice 36,5%
21. EMOS spol. s r.o., Přerov 36,2%
22. GALA a.s., Prostějov 33,3%
23. Pekárna Racek, s.r.o., Přerov 31,1%
24. Středomoravská nemocniční a.s., Prostějov 26,6%
25. Pramet Tools, s.r.o., Šumperk 23,9%
26. MB TOOL s.r.o., Lutín 23,5%
27. John Crane a.s., Lutín 23,0%
28. Pars nova a.s., Šumperk 22,0%
29. LINAPLAST s.r.o., Kralice na Hané 17,9%
30. EPCOS s.r.o., Šumperk 17,4%
31. M.L.S. Holice, spol. s r. o., Olomouc-Holice 16,7%
32. Toray Textiles Central Europe s.r.o., Prostějov 14,8%
33. KROK CZ, v.o.s., Hranice 13,1%
34. Fenix, s.r.o., Jeseník 12,6%
35. PSP Machinery s.r.o., Přerov 12,4%
36. CeramTec Czech Republic, s.r.o., Šumperk 12,1%
37. FORCORP GROUP spol. s r.o., Olomouc 9,7%
38. Plastkon product s.r.o., Mikulovice 5,6%
39. Česko-slezská výrobní, a.s., Zlaté Hory 5,2%
Průzkum společnosti STEM/MARK byl realizován v říjnu 2018 na reprezentativním vzorku 536 respondentů. Jeho cílem bylo zjistit, jak v současnosti zaměstnanci v Olomouckém kraji přistupují ke své práci a jakým způsobem o zaměstnání uvažují. Poslední blok průzkumu byl zaměřen na konkrétních 39 společností a organizací, u nichž bylo cílem zjistit jejich vnímání, nikoliv jako značky, ale coby zaměstnavatele. Pro tento účel bylo vybráno 39 významných zaměstnavatelů podle počtu zaměstnanců, zařazeny byly největší společnosti a organizace z celého kraje a navíc vždy alespoň 5 subjektů ze všech 5 okresů.
Příště: Vybíráme podle platu
Ve výběru ideální práce hraje pro zaměstnance klíčovou roli hned několik faktorů. Tím nejzásadnějším je stále výše platu. Právě na otázky okolo peněz se zaměří druhý díl seriálu, který vychází 19. listopadu. O týden později, tedy 26. listopadu, bude následovat poslední díl, který rozebírá vnímání zaměstnaneckých benefitů, pracovní priority a prozradí, kteří zaměstnavatelé jsou v kraji nejlákavější.