Na podzim loňského roku došlo ke sloučení pivovarů Holba, Litovel a Zubr. Cílem bylo zvýšit konkurenceschopnost všech tří značek, posílit jejich pozice na trhu a zlepšit koordinaci v oblasti logistiky a distribuce.

„Přestože od transformace uplynulo zatím jen pár měsíců, hodnotíme ji úspěšně. Sloučení přineslo zjednodušení organizační struktury a zefektivnění procesů napříč celou společností,“ řekl Jaromír Dvorský, místopředseda představenstva Pivovary CZ Group a. s. „Nic se nezměnilo ani na filosofii našich řemeslných pivovarů vařit a dodávat poctivé pivo nejvyšší kvality. To i nadále vaří sládci a jejich zkušení kolegové v Hanušovicích, v Litovli a v Přerově a všechny tři pivovary působí každý pod svou vlastní značkou,“ podotkl.

K vývoji prodejů a tržeb v loňském roce i k růstu jednotlivých brandů se vyjadřil obchodní ředitel společnosti Tomáš Konečný.

„V roce 2021 jsme prodali 727 000 hektolitrů nápojů, tedy o deset procent více než v roce 2020. Tržby bez DPH vystoupaly na celkových 1,2 miliardy korun, s čímž jsme s ohledem na nepředvídanost situace poměrně spokojeni. Pokud bychom se zaměřili na jednotlivé značky, nejvíce posilovala Holba, o více než procent, a Litovel, ta o více než pět procent, Zubr si udržel objem jako v předchozím roce. Na necelý dvojnásobek stoupl objem privátních značek určených pro exportní trhy,“ uvedl Konečný.

Na tuzemském trhu tyto pivovary meziročně posílily o více než 5 %, když výstav přesáhl 510 000 hektolitrů. Prodej baleného piva vzrostl o 14 procent, oblíbené jsou především plechovky s více než čtyřicetiprocentním nárůstem především díky zastoupení ochucených piv a mainstreamových „jedenáctek“.

U čepovaného piva, které nejmasivněji zasáhly protipandemické restrikce, byl zaznamenán pokles o necelých 6 procent.

„Během pandemie pro nás byla prioritní maximální podpora našich partnerů, tedy primárně hospodských a restauratérů. Meziroční výkyvy u čepovaného piva tak pro nás nejsou hlavním kritériem. Jako zásadní totiž vnímáme samotnou udržitelnost a fungovaní segmentu přímého prodeje, tedy gastronomických zařízení, která jsou nedílnou součástí naší české kultury,“ poznamenal Konečný.

Pivovary CZ Group momentálně dodávají své pivo do více než 3500 hospod, restaurací a hotelů po celé České republice. Necelou třetinu prodeje piv Pivovarů CZ Group tvoří export. V této sféře výstav dosáhl 210 000 hektolitrů, což představuje nárůst o více než 22 %. V zahraničí je největší zájem o plechovky (pozn. nárůst o více než 80 %), v závěsu se drží prodej lahvových nápojů (pozn. nárůst o 15 %) a sudů (pozn. totožný prodej).

Největší vývoz do Polska a Švédska

„V roce 2021 jsme expedovali do 26 zemí. Stabilně na prvním místě zůstává největším exportním trhem Polsko s nárůstem o více než deseti procent. Největší skok v prodejích jsme ovšem zaznamenali ve Švédsku, které se dostalo na druhé místo za Polsko,“ dodal Tomáš Konečný ze společnosti Pivovary CZ Group.

Coby zajímavá zpětná vazba popisující srovnání s konkurencí slouží pivní degustační soutěže, kterých se pivovary Holba, Litovel a Zubr pravidelně účastní.

„Kvalitu našich piv oceňují nejen naši štamgasti, ale opět jsme získali významná ocenění na tuzemských pivovarských soutěžích. Největšími loňskými úspěchy jsou výhry v soutěžích České pivo – Holba Šerák v kategorii 11° světlých ležáků - a Pivex – dvanáctistupňový ležák Zubr Gradus se stal absolutním šampionem," řekl Tomáš Pluháček, výrobně technický ředitel.

„Přestože v roce 2022 čelíme dramatickému růstu cen vstupů, zejména energií a obalového materiálu, neustoupíme od tradičního postupu výroby českého piva,“ podotkl.

Od dubna vzhledem k rostoucím cenám energií a surovin zdraží jedno točené od Pivovarů CZ Group o jednu korunu.