Jak se za poslední roky změnily podmínky v oboru?
Gastro sektor, jako jsou restaurace a bary zasáhl negativně covid-19 již v roce 2020 a zapříčinil personální krizi v oboru i změnu chování hostů. Od té doby je dlouhodobě snížená poptávka po sudovém pivu. Naopak u maloobchodního prodeje piva pro koncové zákazníky došlo k mírnému nárůstu, spotřeba piva se totiž přesunula z podniků do domácností.
Jak se na současnou situaci dá reagovat?
Náš pivovar se začal zaměřovat na koncového zákazníka. Nabízíme zápůjčku výčepů k objednanému sudu piva. K dispozici máme sudy o menším objemu tak, aby se hodil na rodinnou oslavu, na chatu či firemní party. Rozšířili jsme rozvoz piva. Vaříme sezónní pivní speciály, které umožní zákazníkovi poznat nové pivní chutě.
Může tato změna ovlivnit plány společnosti pro blízkou budoucnost?
Byznys model pivovarů naší velikosti, tedy do 10 tisíc hektolitrů piva za rok je postaven na prodeji sudového piva do gastro sektoru. Ten prochází sám velkými změnami. Navíc u nás v pivovaru vnímáme změny zákaznického chování již delší dobu. Bohužel nám nepomáhá ani vysoká inflace surovin a energií. Pití piva v soukromí se totiž stává standardem. Proto rozšiřujeme služby a nabídku pro maloodběratele, kteří preferují pití piva v garáži nebo na zahradě.
Uvažujete například o výrobě levnějšího piva s využitím jednodušší technologie?
Stojím si za kvalitou našeho piva a dalších produktů. Cestu levnější surovin či změnu technologického postupu nevnímám jako vhodnou. Cílem je udržet chuť a kvalitu piva, na kterou jsou naši zákazníci zvyklí. Chci, aby měl zákazník vždy důvod se k nám vracet.
Jaký má inflace vliv na festivaly a akce pod širým nebem?
Gastro festivaly a kulturní akce dostaly těžkou ránu s příchodem COVIDu a toto bohužel pokračuje do dnešních dní. Akce, které dobře fungovaly ekonomicky a přinesly zisk, jsou v dnes spíše výjimkou. Celá řada akcí je pro pivovary zejména prezentací a rozšířením povědomí o značce. Změnilo se také chování zákazníka. V pivním světě je široká skupina zákazníků, kteří hledají na akcích řemeslné pivovary. Organizátoři stojí o pestrost nabídky. To vše ruku v ruce přináší přetlak jednotlivých pivních značek na akcích, a tedy i menší výtoč pro jednotlivé značky. Proto se řada festivalů pro pivovary změnila na marketingové akce.