Země původu v mnoha případech také zůstává pro spotřebitele tajemstvím.

Zarážející je nízká kvalita nabízeného zboží, a to jak dovozového, tak domácí produkce.

„Často se naši spolupracovníci setkali dokonce s plesnivými rajčaty a bramborami i nahnilými banány, mrkví a petrželí. A to v nejednom obchodě. Naprosto běžné bylo, že zboží, které se v kontrolovaném období právě sklízelo, bylo zvadlé, vyschlé, případně i nahnilé. Je zarážející, že si obchodníci dovolí takové zboží vůbec nabízet,“ pozastavuje se nad některými případy Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Ani na tržištích není bohužel situace lepší, alespoň v těch místech, která pracovníci SOS navštívil$i.

„Apelujeme na spotřebitele, aby se bránili na místě přímo v prodejně nebo u trhovce. Není možné, aby inspektoři prošli každý den všechny prodejny v tomto státě. Záleží jen na spotřebitelích, aby se bránili proti špatné kvalitě zboží sami a hlavně ho nekupovali,“ varuje čtenáře Deníku Josef Černý.

Mnozí obchodníci neuvádějí jakost ovoce a zeleniny nebo zemi původu

Nabízené ovoce a zelenina musejí být čerstvého vzhledu, celé a zdravé. Není dovolen prodej necelistvých plodů ani jiných konzumních částí. V žádném případě nesmí být plody poškozeny hnilobou nebo plísní.

„Velkým rizikem jsou takzvané výkroje, například u papriky, nebo jiné způsoby odstraňování napadených částí. Všechny takové a podobné úpravy jsou zakázány,“ uvedl Černý. Podle jakostních znaků uvedených v příslušných evropských normách se většina ovoce a zeleniny zařazuje do I. nebo II. třídy jakosti. Označení „nestandard” není přípustné.

Je důležité si při nákupu všímat čistoty nabízeného ovoce a zeleniny, jejich poškození škůdci či chorobami nebo poškození vlivem neodborného zacházení či nevhodného skladování.

„Někdy se stává, že cenově výhodná větší balení rajčat, jablek, pomerančů či mandarinek na dně skrývají shnilé plody. Pokud spotřebitel doma zjistí, že má v síťce s ovocem nahnilé ovoce, je na místě se vrátit nejpozději druhý den do obchodu s dokladem o nákupu potravin a trvat na výměně zboží či vrácení peněz.

Nebojte se zboží reklamovat, vyjádřením nespokojenosti si mohou spotřebitelé sami zjednat nápravu,“ uzavřel Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.