Jaká práce stojí nejen za čerstvou zeleninou v regálech? A jaká je osobnost ředitelky této bezchybně fungující mašinérie?

Vysvětlete našim čtenářům, co je vlastně distribuční centrum.
Distribuční centrum je obrovský sklad, který sdružuje většinu výrobků, jež máme na našich prodejnách Albert k dispozici. Máme tady zhruba 15 tisíc položek. Centrum je rozdělené na dvě haly, jedna je takzvaný suchý sklad, kde máme zboží, které není třeba mít v nějakém teplotním řetězci. Patří tam vody, cukrovinky, mouky, drogerie apod. Pak máme chlazenou halu, kde máme veškeré chlazené výrobky, maso a zeleninu. Na distribučním centru se zkompletuje zboží pro prodejny na základě jejich objednávek. Podle toho, co se na prodejně v daný den prodá, systém automaticky vytvoří objednávku, která dorazí k nám na distribuční centrum. Do čtyřiadvaceti hodin od objednávky má prodejna dodávku zboží.

Kolik obchodů zásobujete?
Zásobujeme prodejny v celé České republice. Jsme takzvaně rychloobrátkový i pomaloobrátkový sklad, máme tady tři tisíce rychloobrátkových položek, které zavážíme primárně na Moravu a východní Čechy. Zároveň máme jedenáct tisíc položek na suchém skladě a asi tři sta položek na chlazeném skladě, které vozíme do všech Albertů v celé České republice. Prodejen máme v této chvíli 284 a na jedné z nich může být až 22 tisíc položek.

Jak to celé funguje, chodí vám objednávky s předstihem?
Ano, každá prodejna má nějaké objednávkové okno, které je většinou hodinové, např. od šesti do sedmi hodin. My ji na základě systému zpracujeme. Vše na distribučním centru je řízeno online. Pracujeme s radiofrekvenčními terminály, které střílí čárové kódy palet, lokací. Objednávka se zpracuje a vychystá se na expedici. Závozy jsou ve třech vlnách, ranní, polední a odpolední. Distribuční plánovači, kteří sedí zde na distribučním centru, plánují, na jakou prodejnu pojede konkrétní auto a kolik poveze palet. Máme smluvně zajištěné přepravní firmy, které jezdí výhradně pro Ahold. Tím, že máme vše řízené systémem, přijde informace pro zaměstnance, kteří vychystávají a nakládají palety v takovém čase, aby se vše přesně stihlo. Každá prodejna má od nás hodinové okno na závoz. My prodejně garantujeme, že zboží přijede např. mezi pátou a šestou hodinou ráno. A tehdy tam musíme dojet.

Takže se vyjíždí velmi brzy.
Podle vzdáleností se vyjíždí třeba ve tři hodiny, o půl čtvrté ráno. Víme, že cesta Hradec Králové – Olomouc nám trvá tři a půl hodiny. Víme, že naložit konkrétní auto nám trvá třeba hodinu. Víme tedy, že zboží na expedici musí stát v konkrétním čase.

Distribuční centrum funguje nepřetržitě?
V podstatě ano. Oba naše sklady mají zavřeno v jiný čas, suchý sklad má třeba zavřeno v sobotu odpoledne, chlazený sklad ovoce a zeleniny v sobotu dopoledne. Jinak je úplně nepřetržitý provoz, včetně svátků.

Vy tu snad nepřetržitě být nemusíte, že?
Naštěstí ne. Jsem tady zhruba od osmé ráno do půl šesté, šesté hodiny. Samozřejmě jsem neustále na telefonu. Pak jsou tu ještě lidé, kteří se starají o konkrétní úsek provozu.

Za co všechno jste osobně odpovědná?
Jsem osobně odpovědná vlastně úplně za všechno. Že to tady dobře funguje, že máme dostatek lidí, že plníme rozpočet, jak je naplánován, že se nám neztrácí zboží. Jsem zapojená do projektů zlepšení efektivity procesů a systému, jak v návaznosti na dodavatele, tak na prodejny.

Kolik má distribuční centrum zaměstnanců?
V současné době asi pět set padesát, z toho 68 procent žen, což je taková zajímavost. V Olomouckém kraji a Zlínském je se vším všady navázáno až 1 500 pracovních míst. Zaměstnance máme hodně loajální, řada z nich u nás pracuje deset a více let. Snažíme se pro ně dělat, co je v našich silách. Již jen v rámci komunikace. Když jdu po skladě, lidi zdravím první a usmívám se. Každý máme nějaké problémy a já se je snažím nechat před vrátnicí.

Jak dlouho jste ředitelkou distribučního centra? Co vás k takové práci přivedlo?
Svou práci dělám od února 2005. Do firmy Ahold mě přivedla vlastně náhoda. Pracovala jsem jako civilní školící pracovník u armády. V roce 1996 mi přišla nabídka, abych šla pracovat sem. Řekla jsem si, proč to nezkusit? Začínala jsem jako zástupce logistického manažera. Na olomouckém distribučním centru jsem vlastně od úplného začátku a postupně jsem se vypracovala až na pozici ředitelky.

Chtěla jste s tím v průběhu kariéry praštit?
Ano, přiznám se, že chtěla. Zejména v letech 2007, 2008 tady byla velká krize personálu, kdy se nám hrozně rychle měnili zaměstnanci. Ročně se vyměnilo až třicet procent zaměstnanců, což je pro fungování takového kolosu problém.

Respektují podřízení vaši autoritu?
To byste se měl zeptat spíše mých kolegů, ale já myslím, že ano. S každým se snažím mluvit slušně a otevřeně. Respektuji, že některé věci by se měly řešit spíše z očí do očí, ale vědí o mně, že když chci, umím zvednout hlas. V některých věcech se mnou prostě nemohou moc diskutovat. Ale jinak se snažíme o věcech mluvit a dávám jim při tom velký prostor.

Zvedáte hlas často?
Ne, dělávala jsem to, ale zkušenostmi se učíte a já se naučila ventilovat. Ze začátku jsem to dělala tak, že jsem si distribuční centrum jednou, dvakrát obešla a zanadávala si v duchu. Pak mě to přešlo a začala jsem věci řešit trochu s nadhledem.

Jaký vliv měla tak náročná práce na vaši rodinu?
Samozřejmě, že hektický život spojený s mou profesí poznamenal i můj rodinný život. Mám dospělou dceru. Práce mi samozřejmě zasahuje do života, lidé mají pocit, že mě mají kontaktovat ohledně všeho, co se týká Albertu. Mamka mi volá, že na prodejně nemáme mléko. Dcera mi oznamuje, že bych s tím či oním měla opravdu něco udělat.

Jste schopná normálně nakupovat? Chodíte i jinam, než do Alberta?
Jsem schopná nakupovat úplně normálně. Do konkurenčních řetězců samozřejmě chodívám, srovnání nás může také v lecčems posunout. Ale jinak jsem věrný zákazník Alberta.

A co je pro vás na manažerské práci nejnáročnější?
Hodně těžké je, když musíte někomu něco vysvětlit, jenže on to prostě nechce pochopit. Zastávám postoj, že lidem nenařizuji, co mají dělat, ale vysvětlím jim, proč je to třeba dělat právě takhle. To může být jinak, než by sami rádi. S lidmi se snažím mluvit otevřeně. Je to těžké a musela jsem se to naučit. Někdy se stává, že si problémy ventiluji doma. Když není jóga, tak to doma občas prostě odnesou.

Za co jste zodpovědní ještě vy a za co již konkrétní prodejna? Když najdu třeba kus ovoce, které už nevypadá dobře. Dá se na někoho konkrétního ukázat?
My jsme odpovědní za to, že dodáme zboží v kvalitě, kterou deklarujeme. Denně se tady vyexpeduje přes dvě stě tisíc kartonů, samozřejmě nemůžeme stihnout zkontrolovat vše. V případě, že máme podezření, že dané zboží není dobré, projdeme celou dodávku. Když nám zavolají z prodejny, že mají část nějakého ovoce špatného, dáme informaci ostatním prodejnám, ať si to zkontrolují. Od nás odchází zboží v té nejlepší možné kvalitě. Logistika je zde velmi propracovaná a složitá. Objednat nějakou věc není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Máme na skladě i nějakého zásoby, ale stačí, když se udělá vedro a lidé začnou kupovat minerálky. Najednou vám nestačí ani týdenní zásoba. Dodavatel pak není schopen zavážet, protože, pochopitelně, nejen Ahold potřebuje minerálky. Dodavatel má dodací dobu 24, 48, někdy i 72 hodin. Třeba rajčata objednáváme i čtrnáct dní dopředu. Takže někdy musíme vysvětlit zákazníkovi, že doobjednat na konkrétní prodejnu jeden balík jogurtu, který si chce právě teď koupit, není tak docela snadné.

Mohou někdy tak složitou lidskou práci nahradit stroje?
Určitě ne, tady bude pořád zapotřebí spoustu lidí. Jako stroj by to mohlo fungovat, kdybychom expedovali každý den stejné množství téhož zboží, bez všech proměnných. Ale taková práce pro téměř tři sta prodejen, kdy každá má jinou obrátku a jiné potřeby, to prostě bez lidí nejde. Jsme tady také proto, abychom zákazníkovi garantovali kvalitu. Děláme pro to všechno. Máme certifikace, jako jediný řetězec máme certifikaci BRC na distribuční centra v České a Slovenské republice. Je to velmi náročná certifikace, kterou zavedl Svaz britských obchodníků. Tato certifikace například zaručuje, že zboží, které jde z daného distribučního centra, se dostane na prodejnu v deklarované kvalitě. Všechny procesy máme naprosto pod kontrolou a žádný z nich nezasáhne do kvality zboží. Víme, kdo se nám pohybuje po skladě, kam přesně chodí, co dělá.

Autor: Kamil Polko