Cenné informace poskytl Ing. Jan Ksiazkiewicz z uherskohradišťské společnosti INF, s.r.o., která se vývojem softwaru a poskytováním internetových služeb zabývá již téměř 15 let. Navíc je tato společnost oficiálním zastoupením společnosti IceWarp, která je výrobcem jednoho z nejlépe ceněných poštovních serverů na světě.

Poštovní server

Elektronická pošta je moderní prostředek pro posílání elektronických informací mezi uživateli počítačové sítě. Znamená to, že na jednom počítači napíši text, dále k tomuto textu připojím jeden nebo několik dokumentů, vyberu elektronickou adresu příjemce, kliknu na tlačítko „odeslat“ a za několik vteřin je tato zpráva u svého příjemce. Nejdůležitější částí celého procesu odeslání a příjmu elektronických zpráv je poštovní server. Je to počítač, který pro uživatele, kteří mají na tomto serveru zřízeny své poštovní schránky, zajišťuje komunikaci a předávání elektronických zpráv ostatním poštovním serverům. Struktura elektronické pošty je vlastně velmi podobná poště pozemní. Tam také jednotlivé poštovní úřady zajišťují předání zásilek pro své občany do jiných poštovních úřadů, kde jsou příjemci zásilek registrováni.

Elektronická adresa

Podobnost je zřejmá i u elektronické adresy. Ukažme si to např. na jednoduché e­mailové adrese: info@farmasadky.cz. Znak @ („zavináč“) je hlavním oddělovačem v elektronické adrese. Musí jej obsahovat každá elektronická adresa. Údaj nalevo od „zavináče“ určuje konkrétního uživatele nebo schránku na poštovním serveru, údaj napravo od „zavináče“ určuje adresu serveru. Pokud si přiblížíme analogii mezi běžnou adresou a elektronickou adresou, uvidíme, že struktura je velice podobná.

Pokud přijde nová zpráva, zůstane uložena ve vašem mailboxu na poštovním serveru. Podle toho, kolik vám správce tohoto serveru přidělil volného místa, tolik zpráv může být ve vaší poštovní schránce uloženo. Chci-li si své zprávy přečíst, mám hned několik možností, jak se k nim můžu dostat. První možností je takzvaný webmail. Je to grafické rozhraní, na které se dostanete prostřednictvím vašeho internetového prohlížeče jako na běžnou webovou stránku. Zde si můžu číst doručené zprávy, mazat, vytvářet nové, popřípadě nastavovat vybrané parametry své schránky. Webmailové rozhraní je velmi praktické, neboť z jakékoliv internetové kavárny si můžete přečíst nově doručené zprávy. Pro komerční použití je práce s webmailovým rozhraním poněkud zdlouhavá, neboť vyžaduje neustálé přihlašování a kontrolu doručených zpráv poklikem na tlačítko „Aktualizace“ v internetovém prohlížeči.

Co je poštovní klient?

Firmy většinou pro své zaměstnance využívají takzvané poštovní klienty, což jsou programy, které běží majiteli poštovní schránky na lokálním počítači nebo na mobilním zařízení a v nastaveném časovém intervalu se dotazují poštovního serveru, zda uživateli nedorazila nová zpráva. Pokud tento poštovní klient zjistí, že je v mailboxu nová e-mailová zpráva, okamžitě tuto zprávu stáhne do lokálního úložiště, kde si ji uživatel může ihned zobrazit aniž by se musel kamkoliv přihlašovat.

Poštovní klienti se dají stáhnout z internetu zdarma, programy s pokročilými funkcemi jsou k dispozici za poplatek. Pokud naši zákazníci využívají naše poštovní servery, se všemi parametry jim samozřejmě při nastavování pomůžeme. K serverům IceWarp je možné si dokoupit i poštovního klienta, který je přímo určen pro spolupráci s tímto poštovním serverem a splňuje veškeré požadavky kladené na kvalitu a spolehlivost komunikace.

V příštím čísle ještě u poštovních serverů zůstaneme a vysvětlíme si podrobněji konkrétní řešení mailové komunikace ve firmách.

Pro Deník připravil Jan Ksiazkiewicz, INF, s.r.o. Uherské Hradiště