Podle slov Josefa Klementa, rozvojového ředitele společnosti Hornbach, se může zákazník těšit na širokou nabídku atraktivního zboží pod jednou střechou. „Doposud zákazníci objevili vždy to, co potřebovali, a odcházeli spokojeni s vědomím nízkých cen s nízkou marží,“ dodal Klement.

Drobní obchodníci


Na jedné straně se hovoří o spokojeném zákazníkovi, na straně druhé se ale pozapomíná na situaci středních až malých obchodníků, podnikajících v tomto odvětví. „Díky expanzi různých druhů marketů nastala situace, že český obchod byl takřka zlikvidován. V současné době o podpoře malého či středního obchodu nelze hovořit a my pouze přihlížíme, jak se těm druhým daří expandovat na našem trhu. Stali se z nás doslova otroci zahraničních firem,“ přibližuje nelítostný stav maloobchodníků Alois Hampl, majitel stejnojmenného železářství.

Konkurovat nadnárodním společnostem se ale pro mnohé z nich stalo bojem s větrnými mlýny. „Lidé se naučili chodit do hobbymarketů i z toho důvodu, že jim víkendové návštěvy vyhovují. A to nejen o sobotách a nedělích, šroubek si můžete koupit, i když se slaví Velikonoce,“ dodává Hampl. Ačkoliv by se mohlo stát, že je drobný podnikatel takřka ztracen v konkurenčním boji, školený personál, kvalita nabízeného zboží a domácí prostředí jsou posledními prostředky, díky nimž si zachovávají svoji životaschopnost. „Na rozdíl od různých hobbymarketů si zakládáme na lidském přístupu k našim zákazníkům. Pokud vejdete do takového zařízení, jakým je hobbymarket, stáváte se rázem ztraceným zákazníkem. Přestože jsme malé železářství a náš sortiment není všeobecný, najde si tu vesměs každý řemeslník to své, včetně školeného personálu a kvalitních výrobků,“ vysvětluje Jaroslav Omasta, vedoucí železářství Adély Omastové.

Kvalita zboží


O kvalitě zboží nabízeného v hobbymarketech ví své i Hampl: „Tam si zákazníci nakoupí nekvalitní zboží, k nám si chodí pro součástky k tomuto zboží a posléze se diví, že je nemáme k dispozici. Navíc se setkávám s případy, že naše zboží je mnohdy levnější než v hobbymarketech, tudíž i ony akční ceny jsou leckdy zavádějící.“ Na příchod nového podniku v oboru obchodů pro kutily se připravují i stávající olomoucké hobbymarkety. „Jsme připraveni vypořádat se s existencí nové konkurence a s působením nového hobbymarketu máme vytvořený strategický plán, jak si zachovat naši pozici. V souvislosti se vstupem nové společnosti na olomoucký trh jsme zpřístupnili i novou část naší prodejny. K udržení našich stávajících zákazníků by měl dopomoci i věrnostní program,“ přibližuje Ivo Řehák, vedoucí marketingu společnosti Baumax.