Internet na mobilním telefonu má 77 procent lidí, což je o 65 procentních bodů více než před deseti lety. V Evropě nejvíce využívají internet v mobilu ve Španělsku, Irsku a Švédsku, kde podíl uživatelů přesahuje 90 procent, naopak nejméně je to v Bulharsku, Chorvatsku a Řecku s podílem okolo 70 procent.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku celkově používalo v Česku internet 85 procent lidí starších 16 let a 61 procent přes něj také nakupovalo. Spolu s rozšířením chytrých telefonů roste i vybavenost domácností zařízeními, která lze přes chytré telefony ovládat. Například vybavení domácností chytrou televizí s připojením k internetu vzrostlo za poslední dva roky z 34 na 44 procent.

Black friday - Ilustrační foto
Black Friday v Česku: Část obchodů podvádí. Skutečné slevy jsou kolem 15 procent

Domácí spotřebiče, které se ovládají přes aplikaci v telefonu, využívá osm procent domácností. Stejný podíl používá také zabezpečovací zařízení připojená na internet. Šest procent domácností pak přes aplikace ovládá chytrá topení nebo chytrá světla. "V případě chytrých zařízení zaznamenáváme vyšší podíly ve vybavenosti u domácností s dětmi do 15 let a u mladých domácností, kde je například chytrou televizí vybaveno již více než 60 procent z nich,“ uvedla Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Platby a nákupy přes internet

Internetové bankovnictví používá v Česku 71 procent osob. Do služeb veřejné správy se pomocí přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví připojilo 23 procent osob. Nejvíce využívali bankovní identitu lidé ve věku 25 až 54 let. Alespoň jednou během sledovaných tří měsíců použila svou bankovní identitu třetina z osob v tomto věku.

Ilustrační foto
Doba se mění. Polovinu zboží už lidé kupují pomocí mobilů

Na internetu nakupuje 61 procent lidí starších 16 let. Nejčastější položkou nákupů je oblečení. Ve druhém čtvrtletí letošního roku si ho on-line koupilo 39 procent osob. Hotové jídlo si on-line objednává 22 procent lidí. Stejný podíl osob sleduje videa na zpoplatněných streamovacích platformách. Právě streamování placených videí zaznamenává v posledních několika letech boom. Za poslední dva roky vzrostl počet předplatitelů na dvojnásobek.