Jak jste se vyrovnali s časovým posunem a teplotním skokem?
Myslím si, že jsme to zvládli všichni dobře. Osobně se hůř vyrovnávám při cestě zpět. V Jižní Americe se čas posunuje zpět a s tím se organismus daleko lépe vyrovnává. Teploty mi vyhovují víc tady. Jsem spokojený, když je kolem třiceti stupňů.

Jaký je aktuální program týmu těsně před startem?
Vyzvedli jsme techniku z přístavu, takže se dělá na autech. Vyměňujeme oleje, všechno kontrolujeme, seřizujeme pásy, dolaďujeme navigační přístroje a veškerou elektroniku.

Technika dorazila do Jižní Ameriky bez jakékoliv újmy?
Auta dorazila v podstatě v dobrém stavu. Všechno je orezlé, takže na lodi muselo být hodně slané prostředí. Všechno očistíme a nastříkáme. Celé auto se promaže.

Pociťujete předstartovní horečku?
Zatím ne. Ještě jsem si neuvědomil, že startuju (smích). Pořád se něco dělá na autech. Přijde to ale při technických a formálních přejímkách. Tam už si člověk uvědomuje, že za chvíli startuje do první etapy.

Vaší hlavní metou je dojet do cíle. Co to znamená pro vaši jezdeckou taktiku?
Nechceme hned od začátku jet natvrdo. Nezávodit tak, že bych auto hned rozbil. Chci jet opatrně, cítit s technikou. Letošní trať nám slibuje, že bude závod stále těžší. Je zapotřebí zvolit takovou strategii, aby auto vydrželo. Jet opatrně.

Jaké umístění byste považoval za úspěch?
Když budeme v první desítce, tak to bude perfektní. Konkurence je velká, startuje hodně nových kamionů, vracejí se i starší, které byly perfektní a dojížděly první.

Dakar se rozhoduje v poslední etapě

Ve kterých etapách očekáváte, že se bude lámat chleba?
Až ve druhé polovině rallye. Na Dakaru se v podstatě rozhoduje až v poslední etapě. Nedá se nic dopředu odhadovat. Dakar se jede až do poslední etapy.

Co si slibujete od nového člena posádky Davida Vršeckého?
Hlavně vím, že vedle sebe budu mít perfektního parťáka. Umí hodně pomoci.

Jaké bude mít konkrétní úkoly?
David je v posádce v pozici kopilota, takže mě při řízení může vystřídat při přejezdech. Bude pomáhat navigovat, ovládat přístroje, bude hlídat teploty, dofukovat pneumatiky, pomáhá vybírat trať. Funkcí má hodně. Určitě se v autě nudit nebude (smích).

Na kamazy nikdo z Čechů nemá

Nechtěl byste si někdy Dakar vyzkoušet v roli pilota továrního týmu, který má na starosti především závodění a o další věci se už nestará?
Určitě by to bylo lákavé, ale myslím si, že je to nereálné. Máme svou techniku a snažíme se vše dělat na profesionální úrovni. K profesionálům se ale nemůžeme takhle dostat. Chceme ale udělat maximum, aby to vypadalo jako u profesionálů a také to takové bylo.

Minulý ročník představoval pro české týmy pohromu. Je to pro vás výzva, nebo určitá výstraha?
Pro nás je to určitá škola, stejně jako každý Dakar. Technika nebyla připravena tak, jak měla být. Rozhodovaly i další faktory, jako těžká trať. Udělali jsme všechno pro to, abychom se z těch chyb poučili, a aby to už takhle nedopadlo. Doufejme, že letošní Dakar pro Čechy všeobecně dopadne lépe.

Je vůbec reálné porazit kamazy?
To je opravdu profesionální tým. Nejenom, že mají skvělou techniku, mají i výborné piloty. Porazit kamaz je víceméně otázka náhody a štěstí. V současnosti podle mě nikdo z Čechů na kamazy nemá. Budeme se snažit je atakovat, ale nemyslím si, že bychom je mohli porazit.

Patnáct hodin denně za volantem

Jak vypadá běžný den jezdce na Dakaru? Kolik toho naspíte, sníte, vypijete?
Záleží hlavně na tom, jak se závodí, jak drží technika. Moc se toho nenaspí. Většinou se opravuje až do rána. Nejméně toho naspí mechanici. Pro ty je to nejhorší. Co se týká jídla, tak se odbyde nějaká snídaně, na večeři se něco sní. To ale není podstatné při Dakaru. Hlavní je to, že je člověk nevyspaný, přijede domů a další měsíc to dospává. Za těch šestnáct dnů je spánku hodně málo a vypětí je velké.

Kolik hodin denně tak strávíte za volantem?
Myslím si, že deset až patnáct hodin denně. Záleží na délce etap.

Kolik litrů tekutin za den vypijete?
V autě máme zásoby vody. Vedle sebe mám tři litry, které ani nestihnu vypít, protože při rychlostní zkoušce není čas. Obvykle vypiju půlku. Člověk to dohání v noci nebo ráno, než vyjedeme.