Jednapadesátiletý německý automobilový závodník Georg Plasa tragicky zahynul o víkendu v italském Rieti. Po tragédii byl závod ukončen.

Podle serveru vrchy.com se jedná o jedenácté úmrtí při vrhařských závodech od roku 2008.

„Vrchařské závody jsou zajímavé pro diváky, že se jezdí v přímém kontaktu a na civilních tratích. Těžko říct, jestli je to nejnebezpečněčnější motoristická disciplína. Třeba rallye je taky hodně nebezpečná,“ porovnává zdrcený Janík.

Sám přiznává, že na kopcích se to tragickými nehodami jen hemží.

„V poslední době je toho moc. FIA tlačí ne bezpečnost vozů, ale nikdo se nedívá na bezpečnost tratí. To, co se stalo Plasovi s tím asi nesouvisí. Vypadá to na jezdecký problém, že si spletl zatáčku a vletěl do skály. Smrti Régala a Fajkuse se ale dalo předejít,“ kritizuje Janík.

„Strašně záleží na trati, jestli je rozbitá. Připadá mi, že delegovaní činovníci nikdy neseděli v autě. Třeba ve Formuli 1 každý náraz do svodidel podrobně studují. Tady dají dvě gumy kolem sloupu a všechno je vyřešené,“ doplnil Janík.

Zároveň si ale uvědomuje, že jezdci musí s rizikem počítat. „Je to naše práce, nikdo nás do toho nenutí. Laboruji s myšlenkou, že začneme jezdit okruhy. Máme ale závazky vůči sponzorům. Je to všechno čerstvé. Těžko se odchází, když se teď navíc daří,“ přiznává Janík.

Letošní sezonu zcela určitě dokončí. „Závod ve Švýcarsku, kde vloni smrtelně havaroval Régal, ale asi vynecháme. Je to nebezpečná trať. Pokud se nezvýší bezpečnost, tak nepojedeme. Na druhou stranu bojujete o body a ty pak chybí,“ dodal.

Sám přiznává, že větší strach má při běžném silničním provozu. „Všichni mají strach, že se něco může stát, ale při závodech na to nemyslí. Kdybych měl jet zítra po dálnici do Prahy, tak mám větší strach,“ poznamenal Janík.