Na staru jubilejního 25. ročníku Vančík Ralysprint Kopná se prezentovalo celkem 113 posádek, z toho 20 z MČR historiků. Čekalo na ně celkem 7 rychlostních zkoušek na tradičních úsecích okolo Kopné a Slušovic. Náročnost zkoušek letos ještě zvýšilo nepříznivé počasí s mokrem a blátem, ve výše položených lesních úsecích tratě dokonce i sníh.

Hlavním favoritem soutěže byl loňský vítěz Tomáš Kostka na krásném extovárním Fordu Fiesta WRC. Štěstí mu letos ale nepřálo a se soutěži se musel rozloučit již po první rychlostní zkoušce. Na vině byl rozpadlý ráfek krátce po startu RZ a více jak pěti minutová ztráta po výměně kola.

Úvodní zkoušku vyhrál Miroslav Jakeš na Fabii R5. Po penalizaci za chybu v retardéru však klesl na druhé místo za Antonína Tlusťáka s Hyundaiem i20 WRC. Druhou zkoušku na Kameňáku vyhrál mladík Erik Cais s Fiestou R5 a šel do vedení o 2,7s před Jakeše.

Po třetí RZ získal vedení opět Jakeš a udržel si je až do cíle. Druhý dojel se ztrátou 10,8s Erik Cais a třetí místo vybojoval v samém závěru Martin Vlček, také na Fiestě R5. Domácí Tlusťák se musel spokojit se čtvrtým místem, když na Vlčka ztratil v cíli 2,6s.

IVAN HORÁK VE STARŠÍ ŠKODĚ

Ve sprinterském seriálu, určeném pro vozy s jednou poháněnou nápravou, se představila také olomoucká posádka Michal Horák s Karlem Zapletalem na voze Opel Adam R2, která obhajuje loňskou stříbrnou příčku v šampionátu. Závod jim nevyšel podle představ a těsně před cílem první RZ havarovali. Druhý zástupce rodiny Horáků, Ivan, využil nabídky svést se s Romanem Vaňkem ve Škodě 130 RL. V rámci sprint série startují ve třídě 17, určené pro starší vozy Škoda bez současné homologace.

Za obě posádky zhodnotil Ivan závod slovy: „ Kopná je za námi. Byla strašná zima a hodně vytahaného bahna v zatáčkách. Roman má z vody respekt a celkem chápu, že nechtěl poškodit tak krásné auto, jako je Škoda 130 LR. Časy tomu odpovídaly, ale já si i tak jízdu užil. Jeli jsme se bavit a na výsledek moc nehleděli. Kromě menších dvou krizí jsme jeli na pohodu a skončili 7. Je to také hodně o spolehlivosti  těchto starších aut a mladí kluci jako Šimurda , Urban nebo Perník doslova letí."

„Co se týče Michala s Karlem, byli si vědomi role favorita a svoji snahu o dobré umístění přehnali hned na úvodní RZ. Michal katnul pravou zatáčku a koplo ho to vlevo na mez. Auto jelo chvíli po dvou kolech a v následující levé zatáčce vletěl do menších stromků. Náraz poškodil celou přední část Adama,  bohužel zůstali viset na břiše a auto nešlo vytáhnout. Později jim pomohli diváci a auto dojelo po ose do servisu. Stalo se to asi 500 m od cíle RZ a podle času, který měřili jeden z diváků, byl Michal nejrychlejší. Zřejmě už to bylo moc. Co se dá dělat. Jsou to závody, jede se na hraně možností auta i jezdce a občas to nedopadne. Auto se opraví a do Vyškova bude zase v pořádku.“

První místo ve sprintu na Kopné získal Březík s Peugeotem 208 R2, druhý skončil Nekvapil s Oplem Adam R2 a třetí byl Hartmann, také s Peugeotem. Do cíle dojelo celkem 68 posádek.

Mezi historiky si vedl nejlépe Francouz s českou licencí Stéphane Scellier na voze Opel Kadett GSi, druhý skončil s odstupem 20,2 vteřiny Martin Černý s Ladou VFTS a třetí příčku obsadil Vratislav Hýbner s Peugeotem 205 GTi, který za vítězem zaostal o 1:29,7 minuty.

MČR v rally a MČR historiků pokračuje již za čtrnáct dnů na Šumavě a sprinterský seriál 1. června závodem ve Vyškově.

MIROSLAV ŠEVČÍK