Přes startovní rampu na náměstí ve Valašském Meziříčí tak v pátek odpoledne projelo celkem 81 posádek a k nejvážnějším uchazečům na první příčku patřili úřadující mistři světa v kategorii WRC2 a mistři republiky Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem na tovární Škodě Fabii R5. Roli favorita tato posádka splnila bezezbytku.

Vyhrála všech 14 rychlostních zkoušek a v cíli měla na druhou posádku náskok přes jednu minutu. Valašskou rally vyhrála potřetí v řadě a vítěznou šňůru v domácím šampionátu natáhla na neuvěřitelných 23 závodů.

O druhé místo spolu po celý závod sváděli velmi těsný souboj Václav Pech s Fordem Fiesta R5 a Slovák Martin Kočí na Fábii R5. Po sobotní etapě s osmi testy byl sice rychlejší Pech o 2 sekundy, ale hned v první nedělní rychlostní zkoušce jej vystřídal na druhém místě Kočí. V následující zkoušce šel dopředu opět Pech i díky pěti sekundové penalizaci pro Kočího za špatně projetý retardér.

Na kopřivnickém polygonu se zase dařilo více Kočímu a do posledních dvou zkoušek jel s náskokem 0,8 s. Rozhodnutí přišlo v předposlední RZ. Kočí se dostal do problémů s technikou a v poslední RZ jej nakonec předstihl i Mareš na Fábii R5. Druhého Pecha dělilo o bronzového Mareše v cíli 27 sekund, Kočí na místě čtvrtém ztratil další půl minutu na Mareše. Náročnou soutěž dokončilo 63 posádek.

OLOMOUCKÁ STOPA

Na startu úvodního podniku nechyběli ani olomoučtí zástupci Tomáš Knápek s Ivanem Horákem a Michal Horák s Karlem Zapletalem, obě posádky na vozech Opel Adam R2. Knápek má v plánu celý šampionát MČR, Michal Horák dá opět přednost sprinterskému seriálu, kde obhajuje druhé místo z loňska. Valašku zařadil jako přípravu na první závod v Kopné, který se jede už za 14 dní v okolí Slušovic. Knápkovi se na Valašce nedařilo a v sobotu i v neděli musel odstoupit pro technickou závadu.

Spolujezdec Ivan Horák zhodnotil jejich vystoupení slovy: „Na novou sezonu s vlastním vozem jsme se připravovali celou zimu. Bylo zapotřebí dát dohromady spolehlivý tým lidí a vytvořit jim i dobré zázemí na závodech. V přípravě vozu jsme spolupracovali hlavně se synem Michalem, který má s technikou od Opelu více zkušeností a je ochoten nám pomoci. Na první závod jsme se velmi těšili a vše fungovalo v pátek i v sobotu dopoledne bez problému. Na 4. RZ ale přestalo auto dobíjet.

Rychlostní zkoušku jsme dojeli s velkými potížemi a podařilo se nám i dojet do servisní zóny, kde se mechanici snažili závadu odstranit. Bohužel se jim to v časovém limitu nepovedlo a museli jsme odstoupit ze závodu. Druhý den jsme odstartovali do 2. etapy ale na úvodní RZ Bystřička se závada znovu objevila a my museli nedobrovolně ukončit naše snažení.“

ÚSPĚCH JUNIORA

Radost mu tak alespoň udělal syn Michal Horák s Karlem Zapletalem. „Dojeli na krásném druhém místě ve 2WD a třídě 6. Další start v MČR nás s Tomášem čeká za měsíc na Rally Šumava, kde už nám snad Adámek bude dělat jen radost. Já si mezitím odskočím na sedačku spolujezdce historické Škody 130 LR na nadcházejícím podniku RSS v Kopné, kam se moc těším a zavzpomínám na dobu, kdy jsem s podobným vozem závodil.“

Michal Horák zajel na Valašce velmi dobře a z pouhé přípravy na Kopnou bylo nakonec krásné druhé místo mezi dvoukolkami ve velkém mistrovství. Společně s Karlem Zapletalem po soutěži řekli: „Závod se nám opravdu povedl. Odzkoušeli jsme si vůz a dostali se do závodního tempa. Rychlostní zkoušky byly těžké a náročné. Nejvíce se nám líbila zkouška okolo Lešné, která s délkou necelých 21 km byla nejtěžší a pro nás zcela nová. Naopak okruhovky u Valašského Meziříčí byly spíše pro diváky, ale ke svezení toho tolik nenabídly. Kopřivnický polygon je zajímavější. Druhé místo je skvělé a za čtrnáct dní bychom je rádi zopakovali při sprintu v Kopné.“

Autor: Miroslav Ševčík