Mašinfíra, který měl odtáhnout porouchaný osobní vlak do stanice, ale svůj vůz neubrzdil. Motorák, který srážku způsobil, čeká sešrotování a strojvůdce na vyšetřování. Prozatím je totiž nejpravděpodobnějším viníkem neštěstí, při kterém bylo zraněno nakonec jedenáct lidí.

„Pokud dojde k podobné události, je strojvůdce okamžitě postaven mimo činnost a až do skončení vyšetřování přeřazen na jinou práci,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle dosavadních informací má vinu na srážce strojvůdce, který původně přijel na pomoc porouchanému stroji.

„Nejpravděpodobnější je, že došlo k selhání lidského faktoru, k pochybení strojvůdce,“ řekla Šubová.

DALŠÍ FOTO a VIDEO ZE SRÁŽKY VLAKŮ

Teď ale České dráhy musí čekat na stanovisko drážní inspekce a policie. Pokud se prokáže zavinění strojvedoucího, může muž přijít i o práci.

Přitěžující okolností by v případě obvinění železničáře bylo jedenáct zraněných, které záchranáři museli s lehkými zraněními převést do Jesenické nemocnice. Mezi ošetřenými byl i sám strojvůdce řídící vlak jedoucí na pomoc porouchanému.

Jeho a osm pasažérů už ve středu lékaři z nemocnice propustili.

„Dva zatím zůstávají v naší péči. Zranění mají sice lehká, nicméně vyžadují několikadenní hospitalizaci,“ řekl zástupce ředitele Jesenické nemocnice pro léčebnou péči Petr Krátký.

Policie začala šetřit železniční neštěstí jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. V případu už kriminalisté vyslechli první svědky, u dalších musí kvůli šoku počkat.

„Zjišťujeme, jakým způsobem k železničnímu neštěstí došlo. Zřejmě strojvedoucí nedodržel bezpečnou vzdálenost. Přiblížil se příliš k vlaku, který zůstal stát kvůli poruše na koleji a došlo ke srážce,“ řekla koordinátora pro uniformovanou policii Natálie Pastuchová.

Prozatím si netroufá říct, kdy a jestli se vůbec budou sdělovat obvinění a jak rychle šetření celého případu půjde.

Policie bude vycházet z výsledku šetření Drážní inspekce, která chce mít první výsledky hotové už v pátek.

Při hledání odpovědí se nejvíce spoléhají na rychloměrné proužky, které jsou jakousi černou skříňkou ve vlacích. Ukazují, jakou rychlostí vlak jel, ujetou vzdálenost, kdy stroj začal brzdit a kdy zrychlovat.

„Na místě se dá zjistit situace, která vznikla. Příčiny se musí teprve zjistit. Jsou sice indicie, které vedou k osobě strojvedoucího, ale musí se vyšetřit všechny vlivy,“ prohlásil ještě v úterý v noci vrchní inspektor Drážní inspekce Vladimír Handl.

„Prozatím se domníváme, že vlak jel rychlostí kolem třiceti kilometrů v hodině. Přesnou rychlost ale budeme vědět nejdříve v pátek. Musíme vyloučit poruchu a najít chybu,“ dodal mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Srážka vyvolává spoustu debat i mezi samotnými železničáři.

„Věděl, do kterého kilometru jede a podle toho se měl zařídit. Nebyl to žádný nováček, ale zkušený borec. Každopádně to měl dobrzdit. Jestli ale chytil saně (situaci, kdy kola začnou prokluzovat – pozn. red.), tak už s tím nic nenadělal,“ řekl na adresu strojvůdce jeden z železničářů, který si z obavy před ztrátou zaměstnání nepřál být jmenován.

V úterý odpoledne zůstal kousek za stanicí Horní Lipová stát vlak. Na pomoc mu vyrazil druhý, který jej měl odtáhnout k opravě. Namísto pomoci však působil jako škodná, do stojící soupravy narazil a srážku odneslo s lehkými zraněními jedenáct lidí.

Trať byla na víc jak pět hodin zavřená. Dopravu železničáři obnovili kolem půl desáté večer. Na vlaku vznikla škoda za jeden milion korun.

„Je to starý vůz ze šedesátých let. Je natolik poškozený, že nepočítáme s jeho opravou. U druhého uvidíme, až po kontrole,“ uvedla mluvčí Kateřina Šubová.