Třetí nehoda, kdy dodávku na přejezdu u Chválkovic srazil vlak, měla za následky tři zranění, včetně těžkých. A to je teprve druhá polovina února.

První letošní případ mrtvého muže nesouvisí přímo s vlakovým přejezdem, ale jeho úmrtí se zapsalo do únorové statistiky usmrcených na železnici a tato tragédie na několik hodin ochromila dopravu na frekventované trati.

„Případ vyšetřujeme jako sebevraždu. Oproti lednu, kdy nedošlo k žádné dopravní nehodě, se v únoru prozatím staly dvě,“ informovala Marta Vlachová, policejní mluvčí. VÍCE: Vlak u Červenky usmrtil chodce, rychlíky stály

V případě úterní nehody, jejímž následkům žena, která jela v osobním autě, nakonec podlehla, šlo o jasné porušení zákona ze strany řidiče.

„Auto nacouvalo zpoza rohového domku na přejezd. To znamená, že už to je špatně, protože zákon zakazuje v okolí přejezdu otáčení a couvání. Je to logické, protože řidič při couvání má sám dost starostí, natož aby ještě sledoval, co se děje na dráze,“ popsal náměstek namestek generalniho inspektora Dopravní inspekce Jan Kučera.

VÍCE: Vlak smetl na přejezdu octavii, žena srážku nepřežila

Nehoda se stala také v minulém týdnu u Černovírského lesa nedaleko olomoucké městké části Chválkovice, kde řidič dodávky nezastavil na stopce a z levé strany vůz srazil vlak.

"Při nehodě byl řidič zraněn lehce a dva spolucestující těžce,“ doplnila Vlachová.

VÍCE: Vlak u Olomouce smetl auto, několik zranění, jedno vážné

Chování některých šoférů jejich kolegové na silnici často nechápou.

„Stalo se mi, že jsem cestoval v autobuse, který v Olomouci jel na červená výstražná světla přes přejezd, když míříte do města z Chválkovické. Cestující, kteří to postřehli se mnou, kroutili hlavou. Když řídím a blížím se k přejezdu, zpomaluji a také se rozhlížím,“ řekl jeden z motoristů Marcel Konečný.

Dopravní nehody na železničních přejezdech mají mnohem větší tragické následky. Ve většině případů za kolizi mohou sami řidiči.

Spěchala jsem na seriál

„Při těchto nehodách nebyla a není zjištěna chyba na straně železnice. S trochou nadsázky mohu říct, že bych byl rád, kdyby se tam pochybení našlo. Tak bychom mohli nějakým způsobem zasáhnout a situaci zlepšit. Nyní nevíme, co máme dělat, protože pořád je to stejné, chyby jsou mimo dráhu,“ Jan Kučera z Dopravní inspekce s tím, že v loňském roce evidovali pouze jedno zavinění na straně Správy železničních dopravních cest (SŽDC).

Nezávislý institut DI prozkoumává nehody na přejezdech pouze z toho pohledu, jestli za nedopatření může železnice, či nikoli. Kučera tak nechtěl jednoznačně ukázat na řidiče.

„Naší náplní není hledat technické závady na silničních prostředcích či motivaci, která vedla k nehodě ze strany motoristy. Občas však slyším některá alibi řidičů, nad kterými zůstává rozum stát. Například šoférka se po srážce s vlakem, která naštěstí nedopadla tragicky, hájila tím, že spěchala domů na seriál, nebo druhá žena zase oponovala, že vlak měl místem jet před třemi minutami. Je to absurdní, zvláště když si uvědomíte, že při střetu s vlakem jde o lidské životy,“ řekl dále Kučera.

Správa železniční dopravní cesty má celkem 8273 železničních přejezdů v celé České republice. Z toho je 4624 z nich chráněno výstražnými kříži.

„Přesto v praxi většinou dochází k porušování předpisů s mnohdy tragickými následky na přejezdech, které jsou chráněny takzvanou vyšší formou zabezpečení, jakou jsou výstražná světla, případně doplněná závorami,“ sdělil Pavel Halla, mluvčí SŽDC, s tím, že na všech železničních přejezdech se provádějí pravidelné kontroly technického stavu vlastní přejezdové konstrukce, rozhledových poměrů a stavu zabezpečovacího zařízení přejezdu.

„V případě potřeby organizujeme prohlídky mimořádné,“ doplnil Halla.