Od června 2017, kdy byla po opravě opět uvedena do provozu jižní strana, napočítali 24 nehod motorkářů.

Dva jezdci zahynuli.

Provoz na Červenohorském sedle již brzy zkomplikuje dopravní omezení.

Ředitelství silnic a dálnic ČR finišuje s přípravami opravy severní strany. Práce začnou na podzim a potrvají rok.

V neděli odpoledne spustila policie na Červenohorském sedle velkou akci. Měřila rychlost a monitorovala způsob jízdy motorkářů.

Policisté také kontrolovali technický stav motocyklů a na pomoci si povolali odborníky ze stanice technické kontroly v Jeseníku. K dispozici měli během akce čtyři hlídky policistů na nových motocyklech, dvě z Jeseníku a dvě z oddělení silničního dohledu Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje.

19 přestupků

„I přes nepřízeň počasí na začátku akce policisté zkontrolovali 44 motocyklů a 52 osobních vozidel, přičemž zjistili celkem 19 přestupků, 16 policisté vyřešili na místě uložením pokuty a zbývající tři oznámili správnímu orgánu. Přestupku se dopustilo pět motorkářů a 14 řidičů vozidel,“ informovala policejní mluvčí Marie Šafářová.

Mezi přestupky bylo nejčastěji překročení nejvyšší povolené rychlosti a špatný technický stav vozidla.

"Někteří řidiči přejeli plnou čáru a někteří neměli v pořádku doklady potřebné k řízení vozidla. Všichni řidiči se během kontroly podrobili dechovým zkouškám na alkohol. Pozitivní zkoušku do 1 ‰ alkoholu měl jeden motocyklista,“ dodala.

Na Červenohorském sedle, silnici I/44, vloni evidovala policie od 9. června, kdy skončila rozsáhlá rekonstrukce jižní strany, celkem 20 dopravních nehod s účastí motorkářů. V letošním roce šetřili v tomto úseku prozatím čtyři nehody motorkářů. „Z toho ve dvou případech se jednalo o smrtelná zranění,“ informovala policejní mluvčí s tím, že nejčastější příčinou nehod byla nepřiměřená rychlost.

V plánu nové koberce a svodidla

Cestu přes Červenohorské sedlo brzy motoristům zkomplikuje omezení. Ředitelství silnic a dálnic ČR finišuje s přípravami opravy severní strany, která prošla rekonstrukcí před 10 lety. V úseku dlouhém více než 10 kilometrů stavbaři postupně odfrézují stávající povrch vozovky do hloubky 10 centimetrů a položí nové koberce.

V plánu je rovněž výměna poškozených svodidel, úpravy krajnic a odvodnění. Kdy přesně práce začnou, zatím není jasné. Původní termín realizace počítal se startem v září a dokončením v srpnu 2020.

ŘSD se v tomto týdnu chystá vyhodnocovat nabídky zájemců o zakázku za zhruba 80 milionů korun.

„Pokud vše půjde bez komplikaci, začneme na podzim poničenými svodidly a značkami. Tyto práce nejsou technologicky tolik závislé na klimatických podmínkách. Jestli to počasí umožní, na úpatí by se mohlo dělat na opravě povrchu vozovky ještě letos. Do stoupání, celého svahu bychom se pustili zřejmě až na jaře,“ popisoval Martin Smolka, ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Opravy nepřinesou úplnou uzavírku. Stavbaři budou hlavní tah na Jesenicko a Polsko opravovat po polovinách.

„Uzavřít sedlo, to nepřichází v úvahu. Opravy se budou dělat po půlkách a provoz bude řízen semafory,“ informoval Smolka.

Tragické dopravní nehody motorkářů na sedle
Sobota 29. června
Po 14. hodině došlo na komunikaci první třídy I/44 mezi Červenohorským sedlem a obcí Kouty nad Desnou k havárii motocyklu značky Yamaha. Při projíždění levotočivou zatáčkou při jízdě z kopce došlo ke smyku motocyklu a ten se stal neovladatelným. Po nárazu do svodidel sedmadvacetiletý řidič utrpěl zranění, kterým na místě podlehl. Ke zranění dalších osob nedošlo. Výše způsobené hmotné škody byla vyčíslena na 125 tisíc korun.

Sobota 20. dubna
Před 15. hodinou došlo k nehodě dvaatřicetiletého motocyklisty na silnici I/44 v úseku mezi Loučnou nad Desnou a Červenohorským sedlem. Motocyklista měl po projetí zatáčky při jízdě z kopce dostat z přesně nezjištěných příčin smyk a s motocyklem upadnout na komunikaci. Motocykl setrvačností skončil mimo komunikaci v příkopu a motocyklista se střetl s protijedoucím vozidlem. Při nehodě byl vážně zraněn a v kritickém stavu byl letecky transportován do nemocnice. Zde po několika dnech zemřel. Výše způsobené hmotné škody byla vyčíslena na 130 tisíc korun.

Policejní jezdci mají nové stroje

Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje má ve vozovém parku 11 nových motorek. Slouží na územních obvodech Olomouc, Prostějov a Jeseník, dálničním oddělení Kocourovec a oddělení silničního dohledu krajského ředitelství. Policejní jezdci mohou osedlat stroje značek BMW či Yamaha.

Policisté vyjíždějí do akce ve speciální výstroji se všemi dostupnými ochrannými prvky. Chrání je páteřní pásy, kombinézy s vyztuženými ochrannými prvky i bezpečnostními airbagy.

„Na helmě mají upevněnu kameru, která snímá jízdu, a v motorce zabudovaný radar se záznamovým zařízením, který měří rychlost vozidel. Součástí motocyklu je také signalizační displej, který informuje přestupce o tom, aby policistu následoval na parkoviště nebo jiné bezpečné místo k zastavení,“ popisovala policejní mluvčí Marie Šafářová.

Motorky policie využívá zejména při dopravně bezpečnostních akcích, zejména na dálnicích. Také jako doprovod při průjezdu nadměrných nákladů, k zajišťování průjezdu vozidel zúžením v místech dopravní nehody. „Napomáhají organizátorům jako dohled a doprovod při státních návštěvách a různých cyklistických závodech, při zahajování a ukončování motorkářské sezony,“ sdělila mluvčí.

Motocykly, které mají policisté v kraji k dispozici:

Olomouc – Yamaha RP 1300, Yamaha RJ 600.

Prostějov – 2x BMW F 800GT

Jeseník – 2x BMW F 800GT

Kocourovec – 2x BMW R 1200RT, 1x Honda ST 1300

oddělení silničního dohledu – 2x BMW R 1200RT