Srážka nákladních vlaků přerušila provoz na hlavním koridoru Praha - Olomouc - Ostrava mezi stanicemi Prosenice a Lipník nad Bečvou, kde místo vlaků jezdí náhradní autobusy.

Provoz vlaků v Prosenicích se podařilo obnovit až v pátek pozdě večer. Informovala o tom Správa železnic.

„Vlaky nyní jezdí po sudé kolejové skupině. Ke zprovoznění druhé části staničních kolejí dojde po výměně zničené výhybky,“ sdělila po půl desáté večer na Twitteru.

Výroba výhybky podle Správy železnic potrvá přibližně dva týdny. Následně proběhne oprava a plné zprovoznění trati.

Havárie se stala ve čtvrtek před jedednáctou hodinou v noci, jeden z vlaků převážel dřevo. Lokomotiva a tři vagony při boční srážce na výhybce vykolejily, poškozené bylo také dopravní vedení. Při nehodě se nikdo nezranil.

Policie již zahájila úkony trestního řízení pro podezření z obecného ohrožení.

Zpoždění několik hodin

Nehoda na koridorové trati v pátek výrazně komplikovala lidem cestování. Do naplánovaného cíle přijeli se zpožděním nebo jízdu odložili, pokud mohli. V Olomouci informační tabule u expresů na Prahu dopoledne hlásily zpoždění i tři hodiny.

„Měla jsem odjet RegioJetem v 7.18,“ ukazovala v 9:40 cestující ve vestibulu olomouckého hlavního nádraží na tabuli s odjezdy vlaků. Spoj měl ohlášené zpoždění 140 minut.

Žena cestovala do Prahy. „Údajně je zrušený i další vlak. Jízdenku mi kupoval syn přes kilometrickou banku tak právě teď řeším, jak to udělat. Naštěstí tolik nespěchám,“ popisovala cestující těžkosti.

Zrušená pendolina

Zpoždění kvůli noční havárii nabraly v pátek všechny spoje.

„Úsek je zcela neprůjezdný, a proto jsme museli zavést autobusy náhradní dopravy. Pro regionální dopravu jsou to autobusy v úseku Lipník nad Bečvou - Přerov, vlaky dálkové dopravy nahradily autobusy v různých úsecích – a to podle kapacity jednotlivých stanic, buď Olomouc - Hranice, nebo Přerov - Hranice,“ shrnula mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Zpoždění vlaků se dopoledne pohybovalo v průměru od 30 do 60 minut.

„Týká se všech dopravců v úseku z Prahy na Ostravu, ale i z Prahy na Valašsko, nebo mezinárodních rychlíků mezi Rakouskem a Polskem. Čtyři pendolina se odřekly a cestující zvolili jiné jízdní spoje v celé trase,“ doplnila s tím, že výpadek zřejmě potrvá až do večera. Podrobně o omezení ve spojích ČD zde

Omezené jsou také spoje RegioJetu mezi Prahou a Ostravskem.

„Z důvodu uzavření hlavní koridorové tratě po noční nehodě nákladních vlaků jsou všechny vlakové spoje RegioJet nahrazeny v úseku Přerov – Drahotuše autobusy náhradní autobusové dopravy. Týká se to jak rychlíkových spojů na lince R8, tak dálkových vlaků RJ na trase Praha – Olomouc – Ostravsko – Košice. Z důvodu výluky se dají očekávat zpoždění spojů v řádu desítek minut a další omezení," informoval dopravce. Více zde

Škody: 21 milionů

Ke střetu dvou nákladních vlaků došlo ve čtvrtek 13. ledna ve 22 hodin 55 minut na výhybce v železniční stanici v Prosenicích.

„Došlo k vykolejení vlaku se dřevem, do kterého částečně narazil vlak, převážející prázdné lodní kontejnery. V důsledku střetu vykolejily tři vozy a lokomotiva, poškozeno bylo i trakční vedení,“ vylíčil krajský mluvčí hasičů Radek Buryánek.

Na místě zasahovalo sedm jednotek - profesionální a drážní hasiči z Přerova a Ostravy, dobrovolní z Prosenic, Oseku, Radvanic a Radslavic.

Škody byly značné a Drážní inspekce je předběžně vyčíslila na 21 milionů korun.

„Vzhledem k jízdě vlaků ve stejném směru se jednalo o boční srážku. V důsledku střetu vykolejily tři vozy a lokomotiva vlaku Nex 43404 a byla poškozena trakční podpěra. Celkové škody na místě mimořádné události odhadujeme na 21 milionu korun, z toho 10 milionů jsou na trati a 11 milionů na poničených vlacích,“ shrnul mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

„V současné době probíhají práce na odklízení a bude se provádět oprava trakčního vedení. Aktuální předpoklad částečného obnovení provozu alespoň po jedné koleji je ve večerních hodinách,“ nastínila dopoledne mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Hasiči nyní na místě rozřezávají motorovými pilami velké kusy dřeva a odstraňují je z profilu trati.

„Na místo míří i vyprošťovací tanky, které pomohou s odklízením nákladu. Dřevo je totiž vysypané v délce asi sto padesáti metrů,“ popsala krajská mluvčí hasičů Lucie Balážová.

Obecné ohrožení

Bližší okolnosti toho, jak ke střetu došlo, na místě zjišťují inspektoři Drážní inspekce spolu s policií.

„Šetření je teprve na začátku, ale v souvislosti s nehodou jsme zahájili úkony trestního řízení pro podezření z obecného ohrožení,“ konstatovala přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.