V Olomouckém kraji se v loňském roce stalo jednadvacet nehod na železničních přejezdech.
„Zemřelo při nich pět lidí a osm utrpělo zranění,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. V roce 2007 vyšetřovala inspekce šestnáct nehod, při kterých zahynul jeden člověk. „Počet zraněných byl vyšší – šestnáct,“ sdělil Neusar.
Co do počtu obětí při loňských srážkách na přejezdech byla situace v Olomouckém kraji téměř nejtragičtější – pouze jediný kraj, Středočeský, měl více mrtvých, a to patnáct.
Počet zraněných byl v porovnání s dalšími moravskými kraji druhý nejvyšší. Nejvíce, osmadvacet zraněných, bylo na severu.
Litovel: jeden mrtvý, tři zranění
Nejvážnější následky měla na Olomoucku nehoda z 20. června, při níž v Litovli zahynul jeden člověk a tři další utrpěli zranění.
„Stala se na železničním přejezdu se světelnou signalizací bez závor. Jednatřicetiletá řidička vjela s vozem Opel na přejezd ve chvíli, kdy jel po trati směrem do Červenky osobní vlak. Signalizace byla v činnosti – bez viny železnice,“ vzpomněl Neusar.
Při dalších čtyřech případech usmrcených osob na přejezdu v Olomouckém kraji se však nejednalo o střety s automobilem, ale samotnou osobou.
Nejvyšší škoda, 720 milionů korun, zůstala za nehodou z poloviny června, při které v krajském mstě na přejezdu vjel před přijíždějící vlak autobus. Signalizace fungovala.
Za loňskými nehodami, které stali po celé zemi, stojí podle Drážní inspekce právě nerespektování výstražné signalizace a přejíždění a přecházení přes přejezd těsně před přijíždějícím vlakem.
„Ještě častější pak bývá nedodržování nejvyšší povolené rychlosti jízdy přes železniční přejezd i o desítky kilometrů v hodině,“ doplnil Neusar.
Blikající světla? Druhý přejet většinou nestihne
V dubnu a květnu proto společně s policií na několika desítkách vytipovaných přejezdů, na kterých nejčastěji dochází k nehodám, sledovali chování projíždějících řidičů.
„Při kontrole policie zjistila celkem 145 přestupků, což představuje pochybení přibližně každého desátého řidiče,“ sdělil Neusar.
„V 99 případech se jednalo o překročení nejvyšší povolené rychlosti a ve 46 případech o nezastavení před značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“ nebo předjíždění na přejezdu,“ uvedl.
Celkem je v Česku zhruba devět tisíc železničních přejezdů. Podle Neusara se více než polovina všech nehod odehrála na přejezdech vybavených světelnou signalizací, na kterých rovněž zahynula většina lidí.
„Kmitající červená světla jsou řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu. Často vjíždějí na koleje ještě bezprostředně poté, když výstražná světla začnou blikat. První většinou koleje přejede, jeho následovníci však již takové štěstí většinou nemívají,“ shrnul Neusar s tím, že instalace drahých zabezpečovacích zařízení na přejezdech nemůže vyřešit tragickou bilanci nehodovosti.