Podle Karla Ertla nad ním jeho strážný anděl v době havárie mocně mával křídly, protože po vyšetřeních v Jesenické nemocnici může jít klidně domů. Z pádu vyvázl naprosto bez jakýchkoli zranění.
„Vůbec nic mi není, vyjma toho, že mám značně poškozenou duši. Aeroplán je rozbitý a vyšetřuje mě kriminálka kvůli obecnému ohrožení,“ pokrčil rameny Karel Ertl, který se už připravuje na cestu domů a přemýšlí, kdy zase bude moci vystoupat do oblak.
„Neumím si představit, že bych nelétal. Je otázka, jak se k tomu postaví pojišťovna,“ uvedl důchodce.
Na letadle je totiž škoda za sedm set tisíc korun a dalších sto tisíc korun činí poškození střechy koupaliště. Nadšený pilot také může dostat zákaz létání.
„Případ prošetřujeme jako podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, kde je horní sazba až dva roky vězení a zákaz činnosti,“ uvedl mluvčí jesenické policie Jiří Černěnko.
Jezdí tam už 25 let
Nedělní den se bude Karlovi Ertlovi dlouho honit hlavou. Na letiště do Hradce – Nové Vsi jezdí se svým větroněm už pětadvacet let. Tento region je totiž kvůli vlnovému létání vyhlášený v celé Evropě a Karel Ertl sem přijel ukončit podzimní sezonu.
„Před týdnem se mi tady poprvé podařilo uletět diamantovou výšku. Dostal jsem se do šesti tisíc a šesti set metrů vysoko. Ve čtvrtek jsem se sem vrátil, létal a v neděli se mi stala ta nehoda,“ zakroutil hlavou Ertl.
To bude průšvih
Pilot se se svým větroněm dostal v neděli do turbulentního proudění.
„Před Jeseníkem jsem vlétl do silné sestupové hmoty. Vysunul jsem pomocný motor, ale ten nechytl. Tak jsem se chtěl dostat na zelenou plochu za město, ale ani to už nešlo, protože jsem nepřeletěl přes činžáky. Otočil jsem letadlo a jediná volná plocha, kde nikdo nebyl, byl stadion. Bohužel, motor nejel a letěl jsem k zemi jako šutr,“ zavzpomínal pilot.
V tu chvíli mu běžela hlavou jedna jediná věc.
„Na strach nebyl čas. Jen jsem si říkal: to bude průšvih, to budou problémy, protože mi bylo jasné, že aeroplán poškodím, ale taky jsem věděl, že už nic nemůžu dělat,“ přiznal Ertl, který uvíznutí na střeše koupaliště bere jako obrovskou kliku.
„Mohl jsem sletět čumákem na zem nebo dopadnout k těm třem stromům, které tam jsou, a to bych vyletěl z kabiny ven a lístek se jménem bych teď neměl na ruce, ale na palci u nohy,“ usmál se Ertl.
Patřím ke špičce a stejně jsem havaroval
Karel Ertl není přitom žádným začátečníkem. Na letištích se pohybuje od svých dvanácti let a přes padesát let pilotuje letadla. Má nalétáno přes čtyři a půl tisíce hodin, ročně odlétá dvě stě hodin.
„Jsem instruktorem, byl jsem inspektorem. Dalo by se říct, že patřím ke špičce, a stejně jsem havaroval. Jsem příkladem toho, že si nikdo nemůže myslet, že neudělá rozhodnutí, které může mít fatální důsledky. Moc bych chtěl poděkovat hasičům, záchranářům i policistům, protože zafungovali perfektně. Byli u mě do pěti minut,“ dodal Ertl.