Stroj havaroval v půl deváté ráno, při poklusu nouzově přistát na fotbalovém hřišti.

Letadlo je zcela na odpis, jednasedmdesátiletý pilot z Břeclavi z něj ale vystoupil sám a také sám slezl se střechy.

„Je v péči lékařů. Stěžoval si na bolesti páteře, takže není jisté, jestli utrpěl jen lehké zranění, anebo to bude něco vážnějšího,“ řekla jesenická policejní mluvčí Tereza Neubauerová.

Budova má sice sedlovou střechu, ale její část nad třemi obchůdky je rovná a na té letadlo skončilo.

Škodu na střeše odhadují policisté na sto tisíc korun, na letadle je škoda za osm set tisíc, odletující kousky stroje a střešní krytiny navíc poškodily ještě vůz stojící na sousedním parkovišti.

Letadlo patřilo muži, který ho politoval. Startoval pět minut po osmé ráno z nedalekého letiště v obci Hradec – Nová Ves a mířil proti větru směrem k Jeseníku a horskému hřebeni, kde chtěl ve stoupavých proudech nabrat výšku. To se mu už nepodařilo.

Chybělo málo a neštěstí mohlo být mnohem větší, protože blízko koupaliště je panelové sídliště.

Letiště Nová Ves spolu s letištěm v Krnově jsou jediné přistávací plochy u nás, které leží v závětrné straně hor a větroňům mohou nabídnout unikátní povětrnostní podmínky.

„Říká se tomu létání v dlouhé vlně. Vzdušné vlnění přes horskou překážku umožňuje pilotům dostat se do vysokých výšek sedm až osm tisíc metrů,“ uvedl Petr Hanáček, který měl na letišti v neděli dispečerskou službu.

Letiště zrovna pořádalo soustředění pilotů, při němž jim zařídí volný vzdušný prostor až do výšky šesti a půl kilometru, aniž by je ohrožovala běžná letecká doprava.

„Pilot, který havaroval, byl velmi zkušený. Říkal, že létá od mládí, tedy nejméně padesát let,“ doplnil Hanáček.

Okolnosti nehody šetří Ústav pro vyšetřování leteckých nehod Praha. Během týdne se jeho pracovníci museli vydat na Jesenicko už podruhé.

V sobotu 23. října spadl větroň v jesenické části Bukovice. Startoval rovněž z Nové Vsi. Kvůli turbulenci se musel odpojit od vlečného letadla, ale nepodařilo se mu nabrat výšku. Při přistávacím manévru zavadil levým křídlem o dráty vysokého napětí. Letadlo se po dopadu na zem převrátilo a pětašedesátiletý pilot utrpěl lehké pohmoždění nohy.