Vlaky však mohou jet jen omezenou rychlostí 10 kilometrů za hodinu. Ve 13:51 projel první rychlík, řekl ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Cestující musí podle Českých drah počítat se zpožděním.

„Intenzivně pracujeme také na zprovoznění druhé koleje, která byla více poškozená. Snažíme se, aby byla sjízdná ještě během dneška. Obnovení běžné rychlosti na kolejích je však otázkou několika dnů,“ uvedl Halla.

Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové znamená zprovoznění jedné koleje návrat všech vlaků na trať. „Pustíme všechny spoje od vlaků IC, EC a Pendolino až po spěšné a osobní vlaky regionální dopravy. Cestující však musejí počítat se zpožděním asi 15 minut,“ řekla ČTK Šubová.

Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce, celková škoda byla odhadnuta na 5,6 milionu korun. Některé vlaky ve směru na Přerov byly odkloněny, jiné nahradily autobusy. Podle Drážní inspekce narazila lokomotiva z boku do nákladního vlaku, který odjížděl z nádraží. Podle předběžných výsledků vyšetřování měl nákladní vlak povolen odjezd maximální rychlostí 40 km/h, podle záznamů rychloměru byla rychlost vlaku asi 36 až 38 kilometrů v hodině.

„Posunující lokomotiva měla zastavit. Zjišťujeme, zda se jedná o chybu strojvedoucího či o technickou závadu. Budeme tedy zkoumat například technický stav lokomotivy. Stanovení příčiny nehody je spíše otázkou týdnů než dnů,“ řekl dnes ČTK mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera.

Podle něho činí odhadnutá škoda na posunující lokomotivě a vykolejeném osobním vozu jeden milion korun a škoda na sedmi vykolejených a dalších dvou poškozených vagonech nákladního vlaku 2,5 milionu Kč. Poškození kolejí, trolejí, systému ohřevu výhybek a zabezpečovacího zařízení bylo vyčísleno celkem na 2,1 milionu korun.

Odklízení nehody začalo v sobotu po asi 3,5 hodiny trvajícím vyšetřování události. Na místo byl povolán nehodový vůz s jeřábem. Po odstranění havarovaných vozů nastoupili do práce dělníci Správy železniční dopravní cesty, kteří opravují poškozené koleje, železniční svršek a další zařízení.

(jav rot)