Olomoučtí záchranáři před pár dny tzv. na dálku pomáhali zajistit zdravotní péči šestapadesátiletému českému profesionálnímu řidiči, kterému ve Velké Británii náhle selhalo zdraví.

Se žádostí o pomoc se na olomoucké záchranáře v neděli 3. února po půl sedmé ráno obrátil dispečer prostějovské přepravní společnosti. Na tísňové lince 112 oznámil, že jeden z jeho zaměstnanců stojí s kamionem na odstavném parkovišti ve Velké Británii, má akutní zdravotní potíže a nedomluví se anglicky.

„Zhoršující se zdravotní stav řidiče bohužel komplikoval vzájemnou komunikaci. Nepříjemná situace, do které se dostal, ho velmi stresovala. Olomouckým operátorům se ale brzy podařilo muže uklidnit. Následoval několikahodinový kolotoč volání, komunikace v angličtině a spolupráce s výjezdovou jednotkou zdravotníků z Londýna,“ uvedla mluvčí krajských hasičů Vladimíra Hacsiková.

Aby se k českému šoférovi co nejdříve dostali britští záchranáři, usilovali pracovníci olomouckého operačního střediska hasičského záchranného sboru.

V neděli ráno měl službu operační technik Martin Formánek. Společně s kolegyní zjistil přesné souřadnice místa, kde se řidič nachází. Okamžitě telefonoval na tísňovou linku ve Velké Británii a předal informace o místě a aktuálním zdravotním stavu šestapadesátiletého muže.

Britská záchranka dorazila až za hodinu

Podle popisu jeho zdravotních problémů se jednalo o cévní mozkovou příhodu.

„Britští záchranáři se velmi podrobně doptávali na zdravotní problémy řidiče. Zajímalo je s jakými nemocemi se dlouhodobě léčí a jaké užívá léky. Překládali jsme pak dotazy záchranářů i odpovědi řidiče. Kolegyně s ním byla v telefonickém kontaktu až do chvíle, kdy na místo dorazila britská záchranná služba. To trvalo něco přes hodinu, což je na naše poměry celkem dlouhá doba. Mají tam jiné postupy než máme my u nás, k výjezdu záchranky vyžadují mnohem více informací,“ popsal záchranu na dálku Martin Formánek.

Pracovníci olomouckého operačního střediska se s případy, kdy se český občan ocitne v nouzi v zahraničí a potřebuje akutní pomoc, setkávají několikrát do roka.

„Obracejí se také zahraniční řidiči, obvykle z Polska, kteří naopak řeší nějakou nepříjemnou situaci u nás. Na to, že po telefonu tlumočíme pro záchrannou službu anglicky nebo třeba německy, jsme už zvyklí. Lidé vědí, že po vytočení čísla 112 je jim zajištěna pomoc i v zahraničí,“ dodal Martin Formánek.

Evropský den linky 112 si obyvatelé Evropské unie každoročně připomínají 11. února. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se lidé v nouzi mohou dovolat pomoci záchranářů ve všech státech Evropské unie. Stačí, aby byl na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora. Dovolat se lze i bez SIM karty a bez kreditu. V tuzemsku linku provozuje Hasičský záchranný sbor. Loni přijala v celé České republice přes 2,6 milionu hovorů. V Olomouckém kraji v roce 2018 operátoři odbavili přes 132 tisíc tísňových volání na číslo 112 a dalších téměř 24 tisíc volání na linku 150.