Mezi čtyřicítkou převážně komorních děl zůstal poněkud upozaděný reliéf Zdeňka Přikryla s názvem Pocta Janu Palachovi. Dílo, které zakladatel olomoucké katedry výtvarné výchovy veřejně prezentuje vůbec poprvé, připomíná čtyřicet let od tragické smrti pražského studenta.

Přikrylovo dílo vznikalo původně v rámci soutěže vypsané roku 1969 rektorátem Univerzity Palackého.

„Soutěž byla samozřejmě velmi brzy anulována z politických důvodů. Naštěstí se v té době ozvali z galerie Pagani v Miláně, jestli bych neměl nějaký objekt pro vernisáž, kterou pořádali. Tajně jsem těžký reliéf vytvořený z pryskyřice a železa převezl do galerie v Legnanu, kde je dodnes součástí stálé expozice. O dílo byl velký zájem, protože Italové si tehdy Palachovy oběti velmi vážili a oslavovali jeho čin,“ zavzpomínal Přikryl.

Také další Přikrylovo dílo vystavené v Galerii Patro vzniklo v reakci na společenskou situaci v době normalizace. Dona Quijota považuje sochař za svůj erbovní motiv.

„Použil jsem tuto postavu i v kresbě a na medailích, které jsem vytvořil. Reflektoval jsem atmosféru doby. Můj rytíř je prostřílený a bez rukou, ale stále vzpřímený. Má symbolizovat lidskou stálost,“ popsal sochař.

Vedle ukázek z Přikrylovy tvorby nabízí výstava v Galerii Patro dále díla Rudolfa Chorého, Zdeňka Kučery, Bohumila Teplého či Jiřího Jílka. Za pozornost stojí i prezentace sochařské tvorby malířů Slavoje Kovaříka, Petra Markulčeka, Oskara Přindiše a Jana Hrachoviny.