Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sedm tváří soudobé hudby aneb jaký byl letošní MusicOlomouc

Olomouc - Koncem dubna na půdě Uměleckého centra Univerzity Palackého proběhl sedmý ročník festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Olomoucké publikum se tak mohlo zúčastnit sedmi originálních a různorodých koncertů, z nichž každý svým vlastním způsobem rozšiřoval obzory nejen novým posluchačům, ale i skalním fanouškům zvukových experimentů.

10.5.2015
SDÍLEJ:

Österreichisches Ensemble für Neue Musik na festivalu MusicOlomoucFoto: KZK a PK

Zakladatel festivalu profesor Jan Vičar letos předal vedení olomouckému skladateli, klavíristovi a pedagogovi Marku Keprtovi.

Úvodní koncert s názvem Oiseaux-Schwebung-Shine byl klavírním recitálem Marka Keprta, který s vytříbenou technikou hry interpretoval skladby zejména zahraničních autorů.

V premiéře zazněly Mikropříběhy pro klavír (2015) Markéty Dvořákové a Keprtovo V punčošná chvění vRosnívá šáloBdění (2015).

První večer uzavřel ředitel festivalu cyklem čtyř vlastních skladeb Květ vyškeblování se zhmotňuje na sněhu (2006/2015).

Mystičnost a extravaganci kompozic podtrhovaly světelné efekty, vrhající v obměňujících se obrazcích barevné odlesky na malby a sochy, jimiž je zdobena Kaple Božího Těla, ve které se koncert odehrával.

Jeden z koncertů festivalu bývá reprízován v jiném městě než v Olomouci, proto letos tento recitál zazněl i ve Zlatých Horách.

Přestože první koncert nasadil laťku velmi vysoko, ostatní festivalová vystoupení se nenechala zahanbit.

Druhý den se představila pětičlenná kapela SWOMP, kombinující prvky soudobé hudby a moderního jazzu. Posluchači byli svědky hry na marimbu smyčcem, na saxofon či na trubku bez hubičky, nebo využití různých druhů dusítek, rozlaďování kontrabasu během skladby a dalších atypických elementů okořeňujících autorskou hudbu saxofonisty a skladatele Michala Wróblewského.

"Divná hudba"

Třetí večer festivalu zazněly tři skladby ve světové premiéře. Saxofonista, klarinetista a skladatel Pavel Zlámal zahájil koncert kompozicí Tasted Thoughts (2015) pro klarinet Michala Nejtka, a poté uvedl pět kusů ze svého cyklu Way of Consideration (2015) pro sólový klarinet, basklarinet nebo saxofon.

Jedná se o soubor skladeb, které vydatně těží ze skutečnosti, že je autor může interpretovat sám. Zlámal staví na své schopnosti cirkulovaného dechu, který mu umožňuje zahrát i několika minutové pasáže bez přerušení a vyčerpává technické možnosti nástrojů až na hranici hratelnosti.

Po přestávce se k Pavlu Zlámalovi přidal kontrabasista George Cremaschi ve skladbě Petera Grahama COAX (2015).

Cremaschi při hře občas působil dojmem, jako bych chtěl urputným vybrnkáváním vyrvat struny kontrabasu, nadzvedával je dřívkem, rozezníval paličkou.

Poslední kus Zlámal uvedl vtipnou průpovídkou: „A na závěr, než se rozejdete do restaurací, vám zahrajeme hudbu, při které jsme se seznámili, hudbu improvizovanou, zcela bez vodítek. Je to stejně divná hudba jako doteď, ale vy pro to máte cit."

Na programu následujících dvou koncertů zazněl například Smyčcový kvartet č. 5 (2007) Georga Friedricha Haase v podání souboru Prague Modern a rozsáhlá skladba La lontananza nostalgica utopica futura (1988/89) Luigiho Nona interpretovaná Davidem Danelem a Janem Trojanem.

V obou kusech skladatelé pracovali s prostorovostí zvuku – sedačky publika byly náhodně rozestavěny a popřetáčeny do všemožných hloučků a skupinek.

Interpreti hráli na různých místech po obvodu sálu či přecházeli mezi notovými pulty rozmístěnými v hledišti. Tím vznikl pro každého posluchače specifický zvukový prostor, ve kterém byl obklopen hudbou ze všech stran.

Dámské ISHA trio

Předposlední večer provedlo dámské ISHA trio s glancem, extrémním nasazením a profesionální přesností díla brněnských i světových autorů.

Vyzdvihla bych například Ancient Stories I (2010) a II (2014) Ivo Medka.

Jedná se o několikadílné vokálně instrumentální skladby beze slov, aby si do nich mohl každý vložit svůj příběh.

Ztvárňují hluboko uložené a těžko rekonstruovatelné „prastaré" vzpomínky. Skladatel využívá hry na struny klavíru rukou či různými druhy paliček a vedle zpěvu řadí i různé výkřiky, vzdechy, šepot či smích. Rytmičtější pasáže navozovaly atmosféru starověkých rituálů.

Také zazněla trojvětá kompozice PAPLI songs (2014), složená Milošem Orsonem Štědroněm přímo pro ISHA trio, neboť ho lákala kombinace jemnosti a dramatičnosti, kterou zmíněný soubor nabízí.

Autor parafrázuje slovy Papli, Krés a Hup jazyk svých dcer z doby, kdy se učily mluvit. Program koncertu se vyznačoval jistou dávkou optimismu a hravosti, což není u mnohých děl 20. a 21. století zvykem.

Vřelý potlesk´

Sedmý ročník festivalu MusicOlomouc uzavřel koncert salcburského Österreichisches Ensemble für Neue Musik, předního souboru pro soudobou hudbu s čtyřicetiletou tradicí, který má na kontě více než tři sta koncertů.

Zazněla díla rakouských a německých skladatelů. Špičkovou a vysoce profesionální interpretaci výše zmíněného ansámblu snad ani není třeba dokládat.

Publikum velmi kladně ohodnotilo všech sedm experimentálních koncertů vřelým potleskem.

A jak bývá zvykem, celý festival zakončilo přátelské setkání v atriu Uměleckého centra UP. 

Hana Špundová
autorka je studentkou UP Olomouc 

Autor: Redakce

10.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Burza práce na olomouckém výstavišti Flora
9

Floru zaplnila burza práce, nejvíc táhly supermarkety

Tragická nehoda jeřábu u dolní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně
1 15

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Fantasy z Olomouce? Napadla mě vyskakující tramvaj, říká autor Kaziměst

Kaziměsti. Knižní debut Martina Bečana, jehož děj se odehrává ve městě motivovaném olomouckými zákoutími.

Mora slaví další domácí vítězství, obránci sestřelili Chomutov

FOTOGALERIE / Přestože nadále platí, že chomutovští hokejisté jsou týmem, který na ledě soupeřů posbíral z celé extraligy nejvíce bodů, v úterý tuto parádní bilanci nepotvrdili.

Univerzitu Palackého dál povede dosavadní rektor Miller

Univerzitu Palackého v Olomouci povede dosavadní rektor Jaroslav Miller.

V centru Olomouce už funguje nové divadlo s kavárnou. Takto vypadá uvnitř

V srdci Olomouce ožil nový kulturní prostor. Na Dolní náměstí se přestěhovalo Divadlo na cucky, které původně sídlilo ve Wurmově ulici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení