V pondělí v 19.30 hodin si návštěvníci Dvořákova sálu mohou poslechnout text Nikolaje Koljady s názvem Tutanchamon. Režie se ujal ředitel Divadla K3 Peter Páluš.

Konverzační sentimentálně-groteskní tragikomedie jednapadesátiletého dramatika z Kazachstánu pojednává o vztazích stárnoucích žen a mužů.

Odehrává se na zapadlém ruském předměstí – tzv. poloostrově „Kuba“ – kde čtyřicetiletá Asja, která se má druhý den ráno vdávat, čeká společně s nejlepší přítelkyní Tamarou na svého nastávajícího. Ten se ráno vypravil do města koupit snubní prstýnky a stále nepřišel zpátky.

Čekání se převrací ve zběsilý mejdan, při kterém Tamara rozbije zasklený obraz Tutanchamona. V tu chvíli děj nabírá rychlý spád, který vyvrcholí v nečekané rozuzlení.

Vtipně o krizi středního věku

Dramatikovo jméno u nás není příliš známé, neznamená to ovšem, že inscenátoři se jeho textům vyhýbají. V roce 2006 uvedlo Švandovo divadlo titul Slepice, vloni pak Divadlo Na zábradlí nastudovalo hru Polonéza Oginského.

„Koljada je v našich končinách téměř neznámý, a přitom se jedná o jednoho z nejvýznamnějších a rozhodně nejplodnějších autorů současného Ruska. Jeho texty jsou univerzální a výborně přenositelné do jiného prostředí, zároveň si ale zachovávají obrovský cit pro znázornění konkrétních lidských osudů,“ přiblížil Páluš, který má již za sebou režii scénického čtení s názvem Májový koktejl.

„Tutanchamona považuji za jednu z nejvtipnějších her reflektujících problém krize středního věku. Zběsilé tempo jsme ještě umocnili hudbou ukrajinsko-rumunsko-americké skupiny Gogol Bordello,“ prozradil režisér.

V rolích Asji a Tamary se představí Naděžda Chroboková a Vlasta Hartlová, věštkyni Olgu pak ztvární ředitelka Divadla Tramtarie Petra Němečková. Z činoherního souboru MDO dále vystoupí Dušan Urban a Zdeněk Svobodník. První repríza Tutanchamona, která bude současně i derniérou, se uskuteční ve středu v 19.30 hodin.

Projekt scénického čtení odstartoval na začátku divadelní sezony 2007/08. Jeho cílem má být smazání pomyslné čáry mezi kamenným a alternativním divadlem.

„Na jednom jevišti se tak setká profesionální herec s amatérským. Zároveň si touto cestou ověřujeme, zda dané texty je možné zdramatizovat,“ uvedla Němečková.

„Člověk má možnost poznat texty, které by jinak v běžném programu divadla neměly místo. Navíc je naše spolupráce důkazem toho, že Tramtarii nevnímáme jako konkurenci, ale jako partnera,“ doplnil ředitel MDO Václav Kožušník.