Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Recenze: Psí hřbitov stojí na hranici vkusu

Olomouc - Hra Barbory Vaculové Psí hřbitov měla premiéru roku 2004 v Divadle v 7 a půl. Ztráta komunikace a vychládající mezilidské vztahy jsou v současné dramatické tvorbě častým tématem. Autorka zvolila zobrazení šokující a taková chce být i olomoucká inscenace.

19.2.2008
SDÍLEJ:

Inscenace Psí hřbitov v olomoucké Tramtarii. Petra Řeháčková (vpravo) a Petra Konvičková.Foto: DENÍK/David Kresta

Scénografické zpracování začíná tradičně již při vstupu do divadla - hrobeček u vchodu, svíčky na schodech. Na jevišti pak strohé bílé stěny, stůl osvětlený zářivkou, lednička, před diváky hlína s hroby zdobenými psími podobenkami a hračkami - bizarní podívaná, komicky infantilní a děsivá zároveň, psí hřbitov a márnice jako vyšité.

Hlavním hrdinou je Hrobník „Havran“ (Jan Kovář), provozovatel psího hřbitova, jehož klid naruší zákaznice Mara, přicházející pohřbít „psa“, ve skutečnosti vlastnoručně zavražděnou sestru. Jeho úvodní „tanec smrti“ s kosou proklatě blízko diváků předjímá závěr hry.

Za vše může láska


Postavy touží po lásce a nejsou schopny ji vyjádřit. Vyjádřit standardním způsobem: láska žárlivé Mary (Petra Řeháčková) je po křivdě sobecké Marty (Petra Konvičková) úzkostná a devastující, láska Havrana bizarní, na hranici nekrofilie.

Havran kritizuje Maru za její zločin, sám se potýká se zákonem etickým (masem psů určených k pohřbení krmí svého psa) i trestním (chce si vypreparovat mrtvé sestry).

Avšak paradoxně on je tím, kdo usmiřuje zmrtvýchvstalé řevnivé sestry, což má pro něj neblahé následky. Postavy pykají za své činy, jsou oběťmi, vrahy i žalobci. Role se střídají v začarovaném kruhu.

Morbidním námětem a užitím paradoxu text připomíná novelu Ladislava Fukse Spalovač mrtvol: i zde je smrt nazírána poeticky, s mrazivými zdrobnělinami, jakoby „hantýrkou“ (sametek, rakvička).

Je takto paradoxní doba, nebo sama lidská přirozenost? - Havran: „Je to teď taková divná doba, divná… když lidi oplakávají psy, že si můžou oči vybrečet, zato po člověku ani neštěknou…“ A další paradox: na tomto hřbitově se pláče nad prázdnými hroby.

Hudba Martina Peřiny umně podtrhuje hororovou atmosféru, zvláště průvodními písněmi Psí baby (temný alt Marty Olšrové), jež jsou černou mší i obžalobou Mary. Čtení scénických poznámek je pak možná zbytečným výdobytkem. Sestry mohly v předloze dostat více prostoru pro vyjasnění svého komplikovaného vztahu, který je pouze letmo načrtnut.

Havranovy samomluvy zpomalují děj, jsou lyrickým vyznáním. Černohumorná jednoaktovka o sedmi obrazech by se tak nutně musela rozrůst do náročnějšího celovečerního kusu, už ne tak černo-bíle rozvrženého.

Reakce na šílenou dobu


Režisér Konrád Popel má cit pro jevištní realizaci látky. Zaříkávání baby při obřadném sypání granulí do psí misky, štronzo jako výsek obrazu před přestavěním scén, dechovková milostná píseň při preparaci sester… Brutalita v náznaku, krev nestříká, divák si ji barvitě domyslí i se zavřenýma očima.

Některé vtipy jsou na hranici vkusu, jen těsně, ne za ní. Divák se směje z překvapení (mrtvá Marta v Havranově ledničce), jindy neví, má-li se postavě smát, či ji litovat, jako v grotesce. Odpovědí inscenátorů na šílenou dobu je šokující vygradovaná nadsázka, balancující mezi nevkusem a vytržením.

Barbora Vaculová: Psí hřbitov. Režie a scénografie Konrád Popel, dramaturgie Matyáš Dlab, hudba Martin Peřina. Premiéra v Divadle Tramtarie: 12. února 2008.

Martina Pavlunová

19.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výběh vlků Hudsonových v olomoucké zoo
5

Případ dítěte pokousaného vlkem policie odložila

Ilustrační foto.

Bezdomovci se ve Šternberku porvali, jeden zemřel

Praktičtí lékaři na Olomoucku stávkují, neotevřou ordinace

Dveře ordinace ve středu neotevře řada praktických lékařů a ambulantních specialistů v Olomouckém kraji.

Rondel u Globusu dostane "bypass". Pro novou spojku do Řepčína

Nikoliv páté rameno, ale další nový podélný pruh bude mít v budoucnu kruhový objezd nedaleko obchodního centra Olomouc City na výpadovce z Olomouce na Mohelnici.

Floru zaplnila burza práce, nejvíc táhly supermarkety

Ženy ve středním a vyšším věku se zkušenostmi v administrativě byly spolu s žáky devátých tříd nejpočetnější skupinou návštěvníků Burzy práce a vzdělání 2017.

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Mimořádně komplikovaným úkolem je vyproštění havarovaného autojeřábu z hrany dolní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Ani pátý den po nehodě práce ještě nezačaly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení