„Daleká cesta šedesáti filharmoniků začala 26. prosince na Horním náměstí v Olomouci, odkud zamířili na letiště do Vídně. Čekal je let do Istanbulu a následně do Pekingu, v Číně cestovali také rychlovlakem," přiblížila cestovní maratón mluvčí Moravské filharmonie Markéta Kvapilová.

Přesuny byly podle ředitele Moravské filharmonie Olomouc Vladislava Kvapila mnohdy na hranici lidských možností, na Nový rok například soubor urazil 2500 kilometrů, po náročné cestě je navíc čekal nekvalitní sál.

„Některé koncertní sály měly vybavení špičkové, ve třech případech by se však dalo hovořit o podmínkách neodpovídajících základním hygienickým normám," přiblížil ředitel.

„Další problémy se týkaly hudebních nástrojů. Ačkoliv si naši hudebníci vezli některé malé nástroje s sebou, ty větší, jako například kontrabasy a tympány, si museli půjčovat a bohužel byly často nekvalitní," vysvětlil Vladislav Kvapil.

Filharmonici si do sytosti užili také teplotních rozdílů, zatímco na jihu panovalo příjemných pětadvacet stupňů, v severních městech se teplota místy pohybovala až na minus deseti stupních Celsia.

U hudby si povídají, pak nadšeně tleskají

Snad nejvíce ovšem hudebníky zarazilo čínské publikum, které je podle ředitele Kvapila velmi odlišné od toho evropského.

„Během koncertu si občas povídají, fotí si hudebníky na všudypřítomné chytré telefony, případně odcházejí a znovu přicházejí. Nakonec se ovšem nechají strhnout ke spontánnímu potlesku," přiblížil Vladislav Kvapil.

Na všech koncertech zazněl stejný program, nechyběla tak díla světových autorů jako je Hector Berlioz, Johanes Brahms či Antonín Dvořák ani čínská skladba, největší úspěch ovšem pokaždé sklidil Radeckého pochod. Filharmonii dirigoval Jiří Petrdlík.

„Jsem rád, že se turné podařilo zrealizovat a že jsme šťastně dorazili domů. Poznali jsme jinou kulturu a myslím si, že přes všechny těžkosti si každý z nás odnesl zážitky na celý život", shrnul Vladislav Kvapil.

Kateřina Černohorská