Premiéra v Moravském divadle se uskuteční v pátek v 19 hodin.

Původně měla operu uvést v zahraničí žijící slovenská režisérka Zuzana Gilhus. Ta nakonec z důvodu nemoci od spolupráce odstoupila a její místo pohotově zastoupil právě Balogh. Nabídku přitom dostal přibližně čtvrt roku před premiérou.

„Vzal jsem si jeden den na rozmyšlenou, kvůli hudbě a kvůli materiálu, se kterým jsem se chtěl alespoň zběžně seznámit. Nakonec jsem režii Marie Stuardy přijal jako krásnou výzvu. Zjistil jsem totiž, že tato opera je nesmírně krásná a nabízí úžasné pěvecké party,“ svěřil se režisér.

Jeho nadšení sdílí i šéfka souboru opery a operety Ludmila Machytková. „Donizettiho titul je neprávem opomíjený a v Olomouci nebyl dosud uvedený. Přitom nabízí rovnocenné velké party. Střet Marie s anglickou královnou Alžbětou je po hudební i scénické stránce pojatý velmi zajímavě,“ doplnila Machytková.

Právě kolem mocenského a osobního sporu dvou velkých žen anglické historie se točí děj opery. Libretista Guiseppe Bardari ovšem své zpracování výrazně zjednodušil, což potvrdil i Balogh.

„Když jsem se do problematiky více ponořil a dozvěděl se o Stuartovně řadu detailů, zjistil jsem, že Bardari opomíjí mnoho historických podnětů. Jako inspiraci jsem proto bral výborný snímek Královna Alžběta: Zlatý věk s Cate Blanchettovou a hlavně životopisný román od Stefana Zweiga.

V návaznosti na úspěšnou Baloghovu inscenaci Requiem/Carmina burana se režisér opět rozhodl spojit operní sólisty se členy baletního souboru.

„Mám rád pohyb a dynamiku. V téhle opeře je hodně statických pěveckých partů, které bylo třeba oživit. Napadlo mě, že tajné myšlenky hlavních postav by mohli interpretovat tanečníci. Marii, Alžbětu a hraběte Leicestera tak na jevišti doplní jejich symbolická alter ega,“ přiblížil Balogh.

V titulní roli se představí alternující Elena Gazdíková a Lea Vítková. Královnu Alžbětu pak ztvární Hana Kostelecká nebo Magda Málková. Jakub Rousek s Milanem Vlčkem se budou střídat v úloze Leicestera. Z baletních sólistů si režisér vybral Svatavu Kaisarovou, Renátu Mrózkovou a Michala Klapetka.

„Práce na inscenaci mě nesmírně bavila. Rád bych v operní režii pokračoval, ale nechám to na ohlasu publika. Zatím mám příjemný pocit z reakcí herců. Pokud bych si do budoucna mohl vybrat, určitě bych sáhl po některé z oper Stravinského či Verdiho s tím, že bych do nich vnesl vlastní pohled,“ prozradil Balogh.