VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nezkrocení koně uvedli divadelní sezonu na jedničku

Olomouc -Celovečerní porce ruské duše prostoupená emotivní hudbou a vůní cigaret. To je nová hra Moravského divadla – Koně k nezkrocení – večerní menu, na kterém si pochutná zvláště pozorný divák.

29.9.2009 1
SDÍLEJ:

Koně k nezkroceníFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

První premiéra, kterou Moravské divadlo uvedlo ve své jubilejní devadesáté sezoně, byla zahájením bezmála úctyhodným. Divadlo si pro tuto příležitost vybralo dramatizaci čtyř povídek ruského autora Vasilije Šukšina.

Nastudovat hru do Olomouce přijel ruský režisér a zároveň autor dramatizace – Rodion Ovčinikov, který se také sám ujal dramaturgie, výběru hudby a vytvoření scény.

Výtečná režie Ovčinikova

Pro Ovčinikova byla příprava inscenace Koně k nezkrocení v podstatě staronová zkušenost, protože svou dramatizaci povídek v Česku už jednou uvedl, konkrétně v roce 2003 jako představení studentů brněnské JAMU.

Zde se s ním také setkal i současný šéf činohry Moravského divadla Roman Groszmann, který si tenkrát sám v jedné z povídek zahrál.

To, že divadlo pozvalo k režijnímu nastudování právě Ovčinikova, se ukázalo být skvělým tahem. Ruský režisér, který je i divadelním pedagogem, totiž v Olomouci ukázal, že je opravdovým mistrem svého řemesla.

Do hlavních rolí obsadil většinou nováčky divadelního souboru a nebál se prošpikovat představení výbuchy emocí, které byly naprosto vyvážené a nesklouzávaly přes tenkou hranu k patosu.

Divák tak může během několikahodinové expedice nahlédnout do ruské duše, která se před ním otevírá, mění a stále zůstává složitá a procítěná.

Velké emoce a pověstná samohonka

Inscenace divákům nabízí čtyři příběhy mužů, kteří jsou každý jiný, ale přesto je mnoho spojuje. Hrdinové se ve hře často dostávají do hraničních situací, svádějí vnitřní boj a musejí se s ním nějak vypořádat.

Všichni nakonec jednají vášnivě. Vždy jde o volbu buď a nebo, bez dalších možností. Na povrch tak postupně vystupují povahové rysy všech zúčastněných, stejně jako jejich pohnutky, obavy a city.

Představení přesto nechybí humor, který v tomto případě jde ruku v ruce s vážnými polohami. Herecké výkony navíc dávají tušit mnoho dalších pocitů a pozorný divák tak má možnost užít si všechny odstíny ruské duše, zůstat okouzlený emocionalitou představení ještě dlouho po jeho skončení.

Šukšin zasadil většinu svých povídek do prostředí ruské vesnice, kde je velice silně zakořeněné náboženství a tradice. Právě zmiňované náboženství se tak často stává jak důvodem svárů, tak útočištěm před světem.

Celá hra je prostoupena emocemi a pověstnou samohonkou. Ta totiž neslouží pouze jako kulisa k doplnění scény. Ona sama, tak příznačná pro celé Rusko, se stává hybatelem událostí.

Dokáže totiž stejně dobře rozdmýchat oheň v srdcích postav stejně rychle, jako jej pomáhá i ztišit. Nikdy ho však ale dokonale neuhasí. Alkohol se zde stává atributem oslavy, setkání, smíření, ale i rozloučení.

Herectví až na kost

Dalo by se říct, že Koně k nezkrocení jsou mužskou hrou. Zahrála si zde totiž většina mužského činoherního souboru a jen pět žen. Do hlavních rolí obsadil Ovčinikov Ondřeje Jiráčka jako Sťopku, Lukáše Krále jako Muže, Zdeňka Svobodníka jako Geňku a Pavla Doucka jako Spirku.

Režisér měl při výběru dobrou ruku, protože každý z představitelů ke své postavě přistupuje jinak, ale vždy s pokorou a poctivostí. „Herectví až na kost,“ řekla při přestávce po první polovině představení jedna z divaček a mně nezbývá, než s ní souhlasit.

Toto označení totiž skvěle charakterizuje to, co herci předvádějí na pódiu. Křik, hádky, rvačka, smíření, to vše bez „nepříjemného mrazení v zádech“, ke kterému dochází, když představitelé tyto nelehké scény prostě nezvládnou.

Ovčinikovu úspornou scénu, která se mění v ruskou vesnici, opuštěnou chajdu, ale i rozlehlou a ledovou tajgu, ozvláštňují jevištní efekty, využití světel i velikého výsuvného plátna. Scénické proměny navíc dodávají hře příjemný spád.

Stejně tak hudba, která nejen dokresluje, ale z části i přebírá úplnou výpovědní hodnotu některých obrazů. Rozvláčnost, která je tolik příznačná pro ruské umění, se tak v příjemných proměnách během hry mění v dech beroucí zkratky.

Moravskému divadlu se tentokrát povedlo uvést opravdu zajímavé představení hlavně díky tomu, že si na pomoc přizvalo právě ruského režiséra Ovčinikova. Ten totiž dokázal sladit všechny hlavní složky představení – herecké ztvárnění, hudbu i scénu do jednolitého a zajímavého celku.

Moravské divadlo Olomouc,Vasilij Šukšin, Vladimír Vysocký: Koně k nezkrocení.Premiéra 25. září 2009. Režie: Rodion Ovčinikov j. h.

Autor: Linda Lešikarová

29.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Tršice dostaly vysokou pokutu 1,7 milionu. Za nezákonný odběr vody

Vojtěch Pikal
8

Olomoucký Pirát Pikal kandiduje do vedení Sněmovny

Oprava třídy 1. máje skončí později

Ačkoliv podle původních odhadů měla oprava třídy 1. máje v Olomouci skončit už začátkem listopadu, tramvaje a auta se do ní vrátí o něco později.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Posila Mory Jan Káňa: Ze souboje neuhnu, rád se srazím

Prvních deset minut na ledě, dvě střely, gól i hit pro plzeňského tvrďáka Ryana Hollwega. Posila olomouckých Kohoutů Jan Káňa se úspěšně uvedla v plecharéně při vydařeném týmovém výkonu proti Indiánům. Jenže v závěrečných minutách už nový muž v sestavě hanáckého celku na led nenaskočil.

Kotlíkové dotace podruhé. Startuje příjem žádostí, teď už bez front

V úterý úderem 10. hodiny v Olomouckém kraji odstartoval příjem žádostí o takzvané kotlíkové dotace. Na výměnu starého kotle na pevná paliva v rodinném domě za modernější a k ovzduší ohleduplnější zdroj tepla je ve II.vlně připraveno celkem 124 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT