Na pozice vedoucích jednotlivých souborů nastoupili Robert Balogh (šéf baletu), Miloslav Oswald (šéf opery a operety) a Michael Tarant (šéf činohry), kteří nyní budou připravovat dramaturgický plán na následující sezonu.

Josef Podstata, který v ředitelském křesle Moravského divadla nahradil Václava Kožušníka, představil radikální změny v uměleckém vedení na úterní tiskové konferenci.

„Během minulých měsíců jsem se seznamoval s chodem divadla a moje přípravy vykrystalizovali do změny celého uměleckého vedení divadla. Částečně jde o změnu vynucenou generační výměnu, protože stávající šéf baletu Jiří Sekanina a šéfka opery a operety Ludmila Machytková, odcházejí do důchodu. V případě činoherního souboru je výměny šéfa souboru zapříčiněna další uměleckou budoucností divadla,“ zdůvodnil výměnu vedení Josef Podstata.

Nový šéf Moravského divadla Josef Podstata. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Šéfa činohry Romana Groszmanna, který ve své funkci měl původně setrvat až do konce sezony 2009/2010, tak od začátku ledna nahradil Michael Tarant.

„Pan Groszmann dostal nabídku svou sezonu dokončit, on to ale odmítl. Stále ale zůstává členem činohry souboru jako jeho kmenový režisér,“ komentoval výměnu ředitel. „Olomouc byla vždy líhní velkých osobností a já doufám, že se nám podaří navrátit sem kvalitní a krásné repertoárové divadlo, které dokáže nabídnout vyvážený herecký soubor složený z nejrůznějších věkových kategorií a hereckých osobností,“ řekl Michael Tarant.

Choreograf a režisér Robert Balogh nahradí ve funkci od 1. července 2010 Jiřího Sekaninu. Balogh navíc od ledna obsadil nově vytvořenou pozici uměleckého náměstka nového vedení.

„Chtěl jsem vytvořit pozici, která sjednotí všechny tři soubory našeho divadla. Jde o pozici, o kterou se můžu opřít při konzultacích a poradách v rámci uměleckých záležitostí,“ řekl Podstata.

„Pro mne je velice důležité nastartovat v divadle spolupráci mezi jednotlivými soubory, které dosud působili zvlášť. Doufám, že se nám podaří zařadit na dramaturgický plán více společných projektů. Právě proto jsme oslovili i Michaela Taranta, který v minulosti pracoval na operách, činohře i muzikálech,“ doplnil Balogh.

Posledním nově jmenovaným šéfem, který ve funkci nahradí do důchodu odcházející Ludmilu Machytkovou, je Miloslav Oswald, který v Moravském divadle pracoval posledních osm let jako dirigent a celý soubor velmi dobře zná.

„Chci mimo jiné využít i rezervy souboru, které dosud nebyly plně využity. Díky své znalosti vím o kvalitách, které skýtá a doufám, že se nám podaří je prodat do zahraničí a ne jen do toho blízkého,“ nadhodil Miloslav Oswald.

Podstata do funkcí jmenoval divadelníky, kteří s Moravským divadlem v minulých letech dlouhodobě spolupracovali a zároveň získali své jméno i v zahraničí.

„Všichni jsou tedy zkušení kumštýři a svými dosavadními úspěchy často přesahují hranice republiky a rozměr regionálního divadla. Od jejich dosazení do funkcí očekávám určitý posun ve smyslu renomé naší značky a také exportních ambicí,“ podtrhl nový ředitel.

Kdo je kdo

Michael Tarant

- narodil se v roce 1953 v Praze , vystudoval Státní konzervatoř Praha – obor herectví/režie 1977, první angažmá získal v Krajském divadle v Kolíně jako režisér

Působiště:

1990 – 1992 Východočeské divadlo, Pardubice - umělecký šéf, režisér
1992 – 1994 Národní divadlo Moravskoslezské, Ostrava - umělecký šéf, režisér
1994 – 1996 Klicperovo divadlo, Hradec Králové – umělecký šéf, režisér
1996 – 1999 Kladenské divadlo – ředitel, umělecký šéf
2000 – 2009 režisér na volné noze

- Na kontě má režie více než 140 divadelních činoherních, operních i baletních představení nejen v ČR, ale i v zahraničí. Jeho rukopis nese řada režií televizních inscenací a filmů.

- je nositelem mnoha ocenění, patří mezi naše přední režiséry. Jeho režijní práci znají soubory divadel i diváci v Praze, Liberci, Olomouci, Chebu, Ústí nad Labem, Českém Těšíně, Brně, Pardubicích. V zahraničí pracoval na představeních například v Polsku, Litvě, Německu nebo Švédsku.

Robert Balogh

- narodil se v roce 1960, vystudoval choreografii a režii baletu na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě

- první angažmá získal v Olomouci, kde působil jako sólista a choreograf (1985-1988) inscenuje zde celovečerní balety a také spolupracuje na choreografiích do oper, operet a činoher

- působil i v Národním divadle v Praze, které do repertoáru zařadilo jeho Catulli Carmina (h. Carl Orff, 1989), zopakoval jednodílnou Extázi ducha (1990) a v roce 1991 byl režisérem Petrem Weiglem a skladatelem Ladislavem Simonem vyzván ke spolupráci na baletní podobě Verdiho opery Dáma s kaméliemi

- po Olomouci a Praze se Baloghovým divadelním působištěm stalo Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni - v období 1994-97 jako choreograf a od roku 1995 také jako šéf jeho baletu.

- od roku 1998 je ve svobodném povolání, vede svůj ambulatorní baletní soubor, se kterým pod názvem Balogh - Ballett Prag často prezentuje v zahraničí

- v roce 2004 se stal spoluzakladatelem dětského Baletního studia při Moravském divadle v Olomouci. Od tohoto roku se dětem intenzivně věnuje, vytváří pro ně soutěžní choreografie a vede také režie a choreografie představení Baletního studia

- má zkušenosti prakticky ze všech divadel, včetně tuzemských národních divadel. Pracoval také v různých státech Evropy, ale i v USA a Japonsku.

Miloslav Oswald

- narodil se v roce 1976 v Bratislavě v rodině s dlouholetou hudební tradicí, původně studoval operní zpěv na Konzervatoři v Bratislavě, ale nakonec ukončil studium na VŠMU v Bratislavě v oboru orchestrální dirigovaní

- po ukončení studia působil jako odborný asistent na Katedře skladby a dirigovaní na VŠMU v Bratislavě. Svoje pedagogické zkušenosti rozšířil
také jako pedagog a dirigent operního studia na Církevní konzervatoři v Bratislavě

- v činohře Slovenského národního divadla v Bratislavě nastudoval Operu za tři groše od K. Weilla, která se setkala s mimořádným ohlasem u laické i u odborné veřejnosti. Ve SND se stal také stálým hostujícím dirigentem v opeře a baletním souboru. Dirigoval opery Turandot, Nabucco, La Traviata a řadu dalších. Hudebně tam nastudoval operu T. Freša Martin a Slnko.

- v roce 2002, kdy začal působit jako dirigent v Moravském divadle Olomouc. Nastudoval tu množství oper - Rigoletto a Nabucco od G. Verdiho, Pucciniho Madam Butterfly, Manon J. Masseneta, Bludného Holanďana od R. Wagnera, Straku zlodějku od G. Rossiniho a řadu operet Zem úsměvů, Noc v Benátkách, Krásná Helena a muzikál My Fair Lady

- spolupracoval s operou Slezského divadla v Opavě, Národním divadlem Moravskoslezským v Ostravě a mnohými orchestry například - Slovenskou filharmonií, Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu v Bratislavě, Filharmonií B. Martinů Zlín, hudebním tělesem Capella Istropolitana, Moravskou filharmonií Olomouc nebo Musicou Aeternou.

Zdroj: Moravské divadlo Olomouc. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč