VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krobotovo Kvarteto studentskýma očima. Podívejte se na hodnocení

Populární český herec Miroslav Krobot se divákům jako režisér poprvé představil před třemi lety snímkem Díra u Hanušovic. Film v kinech vidělo přes 130 tisíc diváků a získal tři České lvy. Nyní se Krobot hlásí o pozornost s novým projektem Kvarteto, natáčeným v kulisách Olomouce. Napodobí úspěch předchozího filmu?

29.11.2017
SDÍLEJ:

Jaroslav Plesl, Bára Poláková. Natáčení filmu Kvarteto v OlomouciFoto: Archiv filmařů

Na Kvartetu je od začátku vidět, že jeho tvůrci necílí na široké komerční publikum, ale spíše na diváky odkojené pomalu vyprávěným evropským art filmem. Základní příběhová osa je velmi jednoduchá, sledujeme vzájemně úzce provázané osudy čtyř postav, které spolu hrají ve smyčcovém kvartetu. Simona (Barbora Poláková) a Robert (Lukáš Melník) jsou pár, do jehož soužití vnáší nesoulad jejich extrovertní a flirtující kolega Tomáš (Jaroslav Plesl).

Ten je zároveň rozhodnutý oživit pochmurnou existenci čtvrtého člena jejich skupiny, kterému nikdo neřekne jinak než Funés (Zdeněk Julina).

Do jejich osobních peripetií se postupně mísí další postavy a film kromě základních narativních rovin (příprava na první veřejné vystoupení, krize ve vztahu Simony a Roberta,…) funguje především jako celovečerní zamyšlení nad tím, jak si každý jednotlivec představuje štěstí a co pro něj znamená.

Ne zcela využitý potenciál Olomouce

Zasazení snímku do stále ještě neokoukaného prostředí Olomouce skýtá potenciál, který je bohužel využitý jen napůl. Naprostá většina Kvarteta se totiž odehrává v interiérech a navzdory Krobotově snaze dodat filmu dynamiku pomocí neustálých kamerových jízd jde o podívanou, která je zoufale statická, dalo by se říct až nefilmová.

Tento dojem jen umocňují nepříliš obratně napsané dialogy, které by divák přijal, kdyby je herci deklamovali na divadelním jevišti, ale ve filmu, který je navíc velmi konkrétně situovaný, zkrátka působí nepřirozeně.

Nutno ovšem podotknout, že přesně vybraní herci se scénářem Krobota a Lubomíra Smékala statečně bojují a především Jaroslavu Pleslovi se občas podaří vnést závan života do jinak mrtvolně působícího filmu.

Prapodivná práce s komparzem

S tím souvisí i prapodivná práce režiséra s komparzem. Miroslav Krobot měl evidentně jasnou vizi, jak má jeho film vypadat a jaký pocit má v divákovi vyvolávat, realizace nicméně v praxi pokulhává.

Hlavní hrdinové se pohybují buď v prázdných prostorech, nebo kolem sebe mají naprosto neživý a statický dav, aby z každého záběru bylo jasně patrné, na koho se má divák soustředit. Tato stylizace ovšem často zachází tak daleko, že jsem si v některých scénách nebyl jistý, jestli je statičnost komparzistů tvůrčím záměrem, nebo neschopností režiséra zorganizovat si pohyb v mizanscéně.

Výsledek každopádně na filmovém plátně nepůsobí dobře, spíše jako snaha vdechnout nepříliš životným postavám život tím, že se umrtví dění kolem nich.

Podivná stylizace a celkový odevzdaný tón filmu by se ovšem dal přijmout ve chvíli, kdyby se do základní šablony tematizace štěstí podařilo zasadit nosný dějový oblouk.

Problém? Nevěrohodné postavy

Ve výstavbě příběhu Kvarteto zoufale naráží na příliš plytkou zápletku, která od začátku plyne v nastoleném tempu, aniž by čímkoliv překvapila a dospěla k zajímavému vyvrcholení. Největší problém opět představují sice dobře obsazené, ale nevěrohodné postavy.

Ty se buď nikam nevyvíjí, nebo tak činí banálním a předvídatelným způsobem. Typicky pro českou kinematografii poslední doby řeší vykonstruované pseudoproblémy, proto je těžké s nimi sympatizovat a prakticky nemožné se s nimi jakkoliv identifikovat.

Samozřejmě, pokud bychom se na Kvarteto podívali v kontextu bídy letošní české produkce, je třeba k němu být smířlivější. Už jen z hlediska toho, že se důsledně drží nastaveného konceptu, je tematicky sevřené a dotažené do smysluplné podoby, má navrch nad filmy jako Milada, 8 hlav šílenství nebo trilogií Zahradnictví.

I proto se dá očekávat, že Miroslav Krobot s filmem pravděpodobně opět získá nějakého toho Českého lva. Zároveň je ale dobré srovnávat i s širší konkurencí evropských festivalových, umělecky laděných filmů. A z tohoto hlediska je těžké Kvarteto hodnotit lépe než jako slabší průměr.

Autor Tomáš Poštulka Absolvent bakalářského dvouoborového studia žurnalistika a filmová věda na Univerzitě Palackého v Olomouci. Momentálně pokračuje studiem navazující magisterského studijního programu mediální studia a filmová studia. Má za sebou praxi v Olomouckém deníku a Olomoucké drbně. Je vedoucím redakce filmového klubu Pastiche Filmz v Olomouci a redaktorem filmového webu Gorilla.cz.

Autor: Redakce

29.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Soutěžní svatební pár číslo 50 - Míša a Míša Andrysíkovi, Uherský Brod
3

Sedmnácté kolo soutěže O nejkrásnější svatební pár Deníku pro rok 2017

Verdiho opera Ernani v podání Moravského divadla Olomouc
14

Do Olomouce přichází Ernani, smutný klaun z opery Giuseppe Verdiho

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

Kopeček luxusní adresa? Místní musejí k pojízdné prodejně

„Rohlíky, chléb, máslo a zubní pastu,“ vyjmenovávala Anežka Hilšerová, co všechno nakoupila v pojízdné prodejně, která v úterý hodinu po poledni dorazila na Sadové náměstí v Olomouci-Svatém Kopečku.

Nejrychlejší regionální železnice? Připravuje se na Olomoucku

FOTOGALERIE / Modernizace za miliardy zrychlí cestování mezi Olomoucí a Uničovem na 17 minut. Po kolejích! 

Olomoucká fakultka má sanitku pro extrémně obézní pacienty, jako první

VIDEO, FOTO / Moderní sanitní vůz uzpůsobený transportu extrémně obézních pacientů začali v těchto dnech využívat zdravotníci ve Fakultní nemocnici Olomouc.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT