Vernisáž expozice, nabízející k prohlédnutí téměř dvě stovky rukopisných modlitebních knížek,je ve čtvrtek v 18.30 hodin.

„Název celého projektu vznikl podle jedné z knížek, kterou v roce 1816 vytvořil Vincenc Medek. Rukopisné modlitební knížky vycházely v ohromném rozsahu přibližně od poloviny osmnáctého do poloviny devatenáctého století. Nevznikaly přitom ve skriptoriích pod církevním dohledem, ale na venkově, kde je podle předloh opisovali hlavně venkovští učitelé, ale také například krejčí, kostelníci nebo hospodáři. Cílem bylo samozřejmě prohloubení zbožnosti věřících,“ přiblížila kurátorka výstavy Anežka Šimková.

Tvůrci rukopisů neměli profesionální školení a inspirovali se především tím, co viděli kolem sebe. V modlitebních knížkách je patrný vliv barokních památek a rovněž umění pozdního středověku. „Venkovští autoři se svého úkolu chopili zcela spontánně a se zaujetím, typickým pro lidové a naivní umění. Jejich díla dokáží oslovit čtenáře a diváka právě díky své upřímné a nekomplikované naivitě,“ popsal historik umění Pavel Černý.

Sbírku, která je ze dvou třetin tvořena českými a z jedné třetiny německými modlitebními knížkami, získalo Muzeum umění z pozůstalosti pražského kunst〜historika a bibliofila Jana Poše. „Sbíral rukopisné modlitební knížky více než třicet let. Měl skutečný objevitelský talent, vždy ho lákaly výtvarné projevy na pomezí umění a kýče, bizarnosti a humoru,“ upozornila Šimková.

Součástí výstavního projektu Růžová zahrádka je i stejnojmenná výpravná publikace obsahující kromě Pošovy stati odborné studie religionistů Jana Kvapila a Zdeňka Nešpora.