K režii bojových sekvencí v tomto filmu jej vyzval sám Steven Spielberg. Absolvent fyziky na Harvardu Guterman je rovněž tvůrcem snímku Jako kočky a psi, kde zkombinoval hraný a animovaný film.

Rozhovor

* Pracoval jste na filmu Mravenec Z, který se může pochlubit skutečně hvězdným dabingem – Woody Allen, Sylvester Stallone, Gene Hackman, Sharon Stone. Jak se vám podařilo všechny ty slavné herce získat?

Původní myšlenka studia Dream Works byla, že půjde o film v hlavní roli s mravencem, který touží stát se individualitou. Jeffreyho Katzenberga (šéf Dreamworks Animation SKG, pozn. red.) poté napadlo obsadit do téhle role Woodyho Allena a přemluvil ho. Mězase napadlo, že by postavu jeho nejlepšího kamaráda mohl namluvit Arnold Schwarzenegger. Když odmítl, nabídli roli Stallonovi a ten souhlasil. Na ostatních rolích jsem se domlouval s dalšími dvěma spolurežiséry a své návrhy jsme předkládali Katzenbergovi. On má už ve filmovém průmyslu značné postavení, takže pro něj nebylo těžké všechny ty herce přemluvit.

* Jeffrey Katzenberg předtím působil v Disneyho studiu a nerozešel se s jeho vedením právě v nejlepším. Říká se, že některé postavy ve Shrekovi jsou karikaturami „hlavounů“ od Disneyho. Co je na tom pravdy?

Katzenberg samozřejmě věděl, že se na Shreka půjdou podívat, takže se tomu snažil vyhnout. Nemyslím si, že by útočil na konkrétní lidi, spíš se snažil parodovat určité prvky charakteristické pro Disneyland a podobně.

* Režíroval jste také film Jako kočky a psi o nesmiřitelném boji dvou zvířecích ras. Co vás na tomhle projektu zaujalo?

Byl to scénář, zdál se mi velmi zábavný. Zápletka se točila kolem tajné války vedené mezi kočkami a psy v našich domech, o které nemáme vůbec tušení.

* Co připravujete v současnosti?

Momentálně pracuji hned na několika projektech. Jedním z nich je rodinný film s rozpočtem pětadvacet milionů dolarů, něco ve stylu E. T. – Mimozemšťan. Bude se natáčet v USA a částečně také v Austrálii. Připravuji také námět pro televizní seriál a brzy bych měl začít realizovat jeden nízkorozpočtový akční film.

* S úspěchem Toy Story a Shreka se začal šířit názor, že budoucnost patří pouze počítačové animaci a ta klasická je už mrtvá. Jaký je váš názor?

Tohle všechno souvisí s ekonomikou. Když filmy vytvořené klasickou animací neměly v kinech úspěch, zavřeli u Disneyho celou divizi. Nicméně John Lasseter (vice prezident animačního studia Pixar), ji znovu rozjel a tuším, že teď mají ve výrobě dva nové filmy s klasickou animací. Myslím, že udělal dobře. Nakonec je to vždycky jen otázka toho, jestli diváky zaujme příběh. Na technologii nezáleží. Zpočátku byla počítačová animace více sexy, jenže dneska se touhle technikou točí dvacet filmů ročně.

* Takže souhlasíte s tím, že jediné, na čem záleží, je dobrý příběh?

Určitě je důležitý i marketing a technologie, ale vzpomínám si, že v létě 2001 přišel do kin velmi nákladný animovaný film Final Fantasy: Esence života. Rozpočet byl snad sto čtyřicet milionů dolarů. Av kinech totálně propadl, protože bez ohledu na spoustu efektů neměl zajímavý příběh. To je přesně ten důvod, proč mají takový úspěch filmy studia Pixar – jsou to příběhy od srdce.