Expozice Formanových děl začal v úterý slavnostní vernisáží za účasti autora.

„Můj děda byl řidič kamionu a boxer, opravdu velký raubíř. Pak s tímhle stylem života najednou přestal a někdy před dvaceti lety začal vytvářet své první koláže. Vzal fotoalba a výstřižky ze snímků zakrýval místa na elektrických vypínačích. Postupně se pouštěl do stále větších ploch, využíval v podstatě všechno, co mu přišlo pod ruku, od časopisů po reklamní letáky. Babička mu vždycky nadávala, že si kvůli téhle výzdobě nemůže pozvat domů žádnou návštěvu. Já jsem v tom vyrůstal, takže už jsem tyhle koláže bral jako součást bytu, aniž bych se nad tím pozastavoval,“ přiblížil Pavel Forman, který na Univerzitě Palackého vystudoval výtvarnou výchovu a němčinu a postgraduální studium absolvoval v Berlíně.

„Když jsem se vrátil, díval jsem se už na dědovu práci s odstupem a velmi mě zaujala. Začal jsem hledat principy, které jsou shodné s mou tvorbou. Projekt začal dostávat první obrysy na podzim loňského roku, ale bylo velmi těžké dědu přesvědčit. On svoje koláže za umění vůbec nepovažuje a nedovolil mi ani udělat si pár fotek. Nakonec se jej podařilo přemluvit. Chtěl bych v projektu pokračovat s tím, že by vznikla rozsáhlá fotodokumentace a také videofilm,“ svěřil se Forman.

Malby na plátnech a kobercích obsahují jak detaily z dědečkových „bytových“ koláží, tak jejich interpretaci v podání Pavla Formana.

„Pavel útržky a jednotlivosti zasazuje do nových prostředí, na nečekaná materiálová podloží, tvarově je upravuje a barevně nadsazuje,“ popsala kurátorka výstavy Štěpánka Bieleszová. Expozice potrvá do 26. února.