V ruském originále s českými titulky bude premiérově uvedená v pátek v 19 hodin.

„Přestože je Andrea Hlinková mladá režisérka, má již také mnoho zahraničních zkušeností. Jsem moc rád, že zde právě ona nastudovala Evžena Oněgina, protože její inscenace, které jsem měl možnost vidět, mě přesvědčily o jejích kvalitách. To byl také důvod, proč jsme ji oslovili ke spolupráci,“ vysvětlil šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald.

Pro slovenskou režisérku je to první spolupráce s Moravským divadlem Olomouc a nabídku inscenovat klasický operní kus přijala s velkým potěšením a rovněž si pochvaluje i olomoucký divadelní tým.

„Vládla velice příjemná atmosféra. Zkoušeli jsme v tvořivém prostředí a s velikou energií, která se, doufám, bude v představeních zrcadlit,“ uvedla Andrea Hlinková, která si do Olomouce také přivezla svou dvorní scénografku Miriam Struhárovou, s níž již mnohokrát spolupracovala.

Společně se také dohodly na tom, že scéna bude minimalistická a že vsadí na kostýmy.

„Osobně nejsem zastáncem historických kostýmů, ale spíše historizujících, tedy něco, co působí dobově, ale dobové není. Jinak jsem používala naturální prvky, takže v určitých momentech scéna může působit až surreálně,“ okomentovala svou práci scénografka Struhárová.

Evžena Oněgina, jednu z nejznámějších klasických oper, vytvořil Petr Iljič Čajkovskij, který se inspiroval stejnojmenným veršovaným románem Alexandra Puškina.

Příběh nás zavádí k osamělému Oněginovi, do nějž se zamiluje Taťana. Její láska ale není opětována. K příběhu o lásce se tak dostává i téma osamělosti. O tento klasický příběh nepřijdou ani diváci Moravského divadla Olomouc.

Opera Evžen Oněgin na scéně Moravského divadla. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Klasická moderna

Protože ačkoli se ho hostující režisérka pokusí převyprávět moderně, nepůjde nijak proti libretu a hudbě.

„Snažím se, tak říkajíc, o klasickou modernu. Neodvážila bych se ničit dílo nějakými dodatečnými nesmysly, jak se to nyní, bohužel, ve světě často děje. Ale na druhé straně se snažím, aby opera přitáhla i mladší lidi. Vždyť vývoj tohoto žánru jde přece jen stále dopředu. Směřuji do hloubky díla a dění na jevišti posouvám do modernější podoby. Konečně Čajkovskij sám psal, že by si velmi přál, aby zpěváci prostě hráli, prostě zpívali, aby vše bylo čisté. Pokouším se tedy vypracovávat vztahy, aby to bylo intimní drama, aby to byl v podstatě osud každého člověka na jevišti. Aby vše působilo přesvědčivě a přirozeně,“ dodala režisérka.

Evžen Oněgin se na olomouckém operním jevišti objevil již v deseti nastudováních. Poprvé v roce 1922 a naposled před devatenácti lety.

Intimní příběh o lásce i osamělosti je tedy olomouckému publiku dobře známý. V nejnovějším nastudování, ve kterém se Oněgin objeví buď v podání domácího Jakuba Kettnera, nebo hosta Filipa Tůmy, se s ním diváci mohou setkat na páteční premiéře.