Nestyda je volně inspirovaný několika povídkami z knihy Michala Viewegha Povídky o manželství a sexu. Režisér a spisovatel představili ve dvou dnech své dílo také olomouckému publiku.

V úterý večer se zúčastnili slavnostní premiéry v multikině CineStar, dnes dopoledne pak besedovali se studenty gymnázií Čajkovského a Hejčín.

„Celý projekt má poměrně dlouhou genezi. Michal v roce 1999 vydal Povídky o manželství a sexu, které jsem si četl v době, kdy jsme dokončovali film Musíme si pomáhat. Přišlo mi to jako dobrý nápad, natočit s několika dalšími režiséry povídkový film. Oslovil jsem kamarády Igora Chauna a Petra Nikolaeva a projekt jsme nabídli České televizi. Nebyl však o něj zájem. Po velkém úspěchu adaptací Románu pro ženy a Účastníků zájezdu se producent Rudolf Biermann k nápadu vrátil, ale dohodli jsme se, že povídkový film nakonec dělat nebudeme“ popsal Hřebejk.

Hlavním hrdinou filmu Nestyda je moderátor televizní předpovědi počasí Oskar. Jako milovaný manžel a starostlivý otec má v ruce všechny trumfy úspěšného muže v nejlepších letech.

Jenže jednoho rána se probudí vedle své ženy a s úděsem zaznamená, že její nos je odpudivě velký. Následuje nevěra, vyhazov z práce, „zaměstnání“ v podobě odvozu opilých zákazníků z barů a nočních podniků a vztah se stárnoucí zpěvačkou Norou.

Představitel hlavní role Jiří Macháček se výrazně podílel na scénáři.

„V Michalově knize je Oskar hrdinou, který se postupně mění, vyvíjí. S Jirkou jsme se snažili, aby se tato postava měnila charakterově, ale pořád to byl stejný člověk. Jirka navíc přišel i s nápadem použít pro Oskarovy eskortní služby malou motorku a tím dostat scény z interiérů ven do ulic Prahy,“ popsal režisér.

Výběr herečky, která měla ztvárnit Oskarovu manželku Zuzanu, byl dopředu determinovaný jejím vzhledem.

„V první fázi jsme se s Michalem bavili o tom, že by velký nos vůbec mít nemusela, protože jde stejně jenom o zástupnou funkci. Pak jsme probírali kvalitní herečky s vetším nosem, jako je Anna Polívková nebo Vanda Hybnerová, a nakonec zvítězila Simona Babčáková. Ona je hlavně výborná herečka, navíc se s Jirkou Macháčkem dobře zná. Předpovídám jí velkou budoucnost, patří totiž k těm, které se neokoukají,“ zhodnotil Hřebejk.

Vieweghova práce na filmu skončila dle jeho slov poté, co po několika konzultacích a nutném přepisování režisérovi odevzdal poslední verzi scénáře.

„Na natáčení se dívat nechodím, jednak proto, abych tam filmařům nezavazel a taky proto, že nechci vzbuzovat pocit, že kontroluji herce, jestli dodržují repliky z mého scénáře,“ vysvětlil s úsměvem Viewegh a dotkl se i tematu kritiky, která mu v jeho dílech a následných filmových adaptacích vytýká banálnost a povrchnost.

„Píšu o věcech, jako je vztah k rodičům, láska nebo žárlivost. Jestli je tohle banální, tak se k tomu rád hlásím. V každé dobré knížce najde člověk svůj vlastní příběh, takže píšu to, co znám a těší mě, že život kolem nás neprobíhá podle vzoru antické tragédie,“ svěřil se spisovatel.