Termín art brut (umění v syrovém stavu) označuje tvorbu neškolených autorů, kteří se nesnaží přiblížit ke vzorům akademického umění.

„Boom tohoto žánru nastal v šedesátých letech minulého století, kdy také proběhly putovní výstavy po Evropě. Vlivem politické situace došlo v následující dekádě k útlumu, ale dnes je možné sledovat opět velký nárůst zájmu. Souvisí to s nedostatkem autenticity a původnosti v akademické tvorbě,“ přiblížil autor výstavního projektu Pavel Konečný, z jehož soukromé sbírky pochází většina z celkového počtu sto padesáti exponátů.

„Věnuje se tomuto umění už šestatřicet let. Bez jeho sbírky by tato expozice vůbec nemohla vzniknout,“ upozornila Anežka Šimková z Muzea umění Olomouc (MUO).

Projekt nazvaný Umělci čistého srdce II. navazuje na výstavu, která se v listopadu 2001 uskutečnila v dnešním Muzeu moderního umění. „Tentokrát jsme zařadili některá nová jména, například klasika českého naivního umění Václava Žáka. Filmoví diváci jej mohou znát z povídkového snímku Perličky na dně, kde hrál sám sebe,“ představil Konečný.

Mezi třinácti českými a osmi slovenskými umělci má čestné místo rodačka z Olomouce Anna Zemánková, která by letos oslavila sté narozeniny.

„Narodila se v Hodolanech, v domě, kde je dnes restaurace Švejk U Mačáků. V souvislosti s výročím chceme na dům umístit pamětní desku. Momentálně čekáme na stanovisko vlastníků objektu,“ prozradil Konečný.

K atraktivitě výstavy přispívá také prostor nově vzniklé galerie v Souboru lidové architektury (Hanácké skanzen). „Jde o typický venkovský statek, jehož půdní prostory jsme upravili pro potřeby výstav. Věříme, že díla lidových tvůrců a naivních umělců budou s prostorem korespondovat a v kontextu lidové architektury vyniknou,“ svěřil se autor projektu.

Součástí expozice, která potrvá do 28. září, bude i projekce filmu na nádvoří skanzenu věnovaná světovým osobnostem art brut. Tematicky spřízněný projekt připravuje na červen Muzeum moderního umění. Díla více než čtyřiceti autorů se sejdou na výstavě nazvané Art brut v českých zemích.