V sobotu se s olomouckým jevištěm rozloučikli Broučci Jana Karafiáta. Derniéra baletní inscenace proběhla ve 14 hodin. S nápadem vrátit do repertoáru divadla pohádku přišel nový šéf činohry Roman Groszmann. „Chtěl jsem, aby sezona začala něčím opravdu živým, aby děti dostaly něco víc než jen běžnou podívanou,“ vysvětlil. Právě Groszmann také navrhl pro režii brněnského výtvarníka Rostislava Pospíšila.

Režisér vystavuje v New Yorku


Tvůrce, jehož práce vystavuje například Metropolitní muzeum v New Yorku, se divadlu věnuje již od 70. let. Spolupracoval s brněnskými, ostravskými a zlínskými soubory, hostoval také ve Vídni. „Původně jsem z Moravského divadla dostal nabídku, abych režíroval jiný text. Ten mě ale příliš nezaujal, a tak jsem navrhl adaptaci mé pohádkové knížky Na palouku. Napsal jsem ji před dvěma lety pro jednu dětskou nadaci. Předchozí šéf činohry Václav Klemens dal pohádku ke schválení své jedenáctileté dceři a té se líbila,“ řekl s úsměvem Pospíšil.

V rolích pidínků se představí Jana Burešová, Lenka Ouhrabková, Zdeněk Svobodník a Vladimíra Včelná, starého modrého kocoura pak ztvárnil Jiří Nebenführ, který na olomouckou scénu vstupuje po dvouleté pauze. Zajímavostí je, že protagonisty neobsazoval režisér inscenace, ale Groszmann s Klemensem. „Protože jsem byl časově hodně vytížený, nechal jsem volbu zcela na nich. Herce jsem znal jen z internetových profilů a musím říct, že se mi ještě nikdy nestalo, aby se někdo takhle dokonale trefil ve výběru,“ chválil Pospíšil.

Režisér je současně i autorem scény a kostýmů, hudební doprovod složil člen známé brněnské kapely Čankišou Zdeněk Kluka. „Spolupracujeme už bezmála třicet let a máme krásný vztah. Zdeněk tentokrát složil hudbu charakterizující jednotlivé hrdiny pohádky. Zlotřilí myšáci například rapují, zatímco modrý kocour je vyznavačem blues,“ prozradil Pospíšil.

Kniha stvořená pro balet


Premiéře pohádky bude předcházet poslední představení baletu Broučci. Příběhy Janinky, Berušky a jejich přátel nastudovali v Moravském divadle Olomouc režisér Robert Balogh a choreografka Irina Popova ve spolupráci s občanským sdružením Baletní studio. Nápad adaptovat Karafiátovu knihu vzešel od zástupkyně studia Jitky Weiermüllerové. „Byla to má oblíbená četba už od dětství a příběhy broučků jsou navíc pro velký dětský baletní soubor jako stvořené,“ uvedla.

Zájem určitě vzbudí hudební doprovod. Balogh se rozhodl použít hudbu dnes již nežijícího slovenského skladatele Tibora Freša pro balet ze 70. let s názvem Narodil sa chrobáčik. „Jde o neoromantickou hudbu, kterou se velmi umně podařilo skloubit s folklorem a je v ní cítit slovenský duch,“ přiblížil režisér.

Hlavní postavy Broučka a Berušky ztvárnili tanečníci Robin Weiermüller a Rebeka Hengalová. Průvodní komentář namluvili herci Miroslav Hruška a Ivana Plíhalová.