„Letošní ročník je výjimečný 
v tom, že nabízí nejexkluzivnější program v historii přehlídky. Snažili jsme se do Olomouce přivézt atraktivní tituly renomovaných inscenátorů. Během festivalu Petr Nerušiluvedeme čtrnáct zahraničních představení," říká 
v rozhovoru pro regionální Deník Petr Nerušil, ředitel Divadelní Flory Olomouc (na snímku vpravo).


Jak bude tedy letošní jubilejní ročník vypadat?
Nabídneme velkou porci kvalitního divadla. Mám obrovskou radost především z reprezentativní finální podoby profilové sekce věnované tvorbě režiséra Dušana Pařízka, respektive nasazení jeho tří vídeňských inscenací, z nichž pochopitelně největším tahounem bude uvedení Směšné temnoty slavného Burgtheateru, který se v Olomouci představí vůbec poprvé.

Petr Nerušil (1972) se na realizaci festivalu Divadelní Flora podílí od konce devadesátých let, od roku 2007 v pozici ředitele.
Před devíti lety režíroval na scéně olomouckého Divadla hudby inscenaci hry Yasminy Rézy Obraz, druhým rokem je pak na repertoáru zdejšího Divadla na cucky jeho nastudování hry Thomase Bernharda Ritter, Dene, Voss s Petrou Dosoudilovou, Simonou Vičarovou a Tomášem Uherem.

Jak jste se ke spolupráci 
s Dušanem Pařízkem dostali?
Divadelní Flora byla před lety prvním festivalem, který začal pravidelně reflektovat tvorbu Pražského komorního divadla v době, kdy v něm Pařízek působil jako intendant. Během plánování letošního programu nás napadlo zaměřit se na jeho aktuální režie na německojazyčných scénách. Poprvé jsme si zavolali loni o prázdninách, během podzimních vídeňských návštěv pak zamýšlená retrospektiva získávala stále jasnější kontury a nakonec jsme se dohodli na hostování Divadla roku se zmíněnou Inscenací roku 2015, což byla od začátku moje téměř nutkavá idea, plus dvou titulů, které během sezony nastudoval ve Volkstheateru – Handkeho Sebeobviňování 
a Bernhardových Starých mistrů. Když jsme pak připravovali s Herečkou roku Stefanií Reinsperger fotky 
a video pro festivalovou propagaci, na poslední chvíli nám produkce Volkstheateru na cestu do Olomouce na žádost Stefanie takříkajíc přibalila ještě jedno bonusové hostování, komorní inscenaci Pařízkova asistenta Calleho Fuhra 
O moc krátkých nožičkách, která se bude hrát v Divadle K3 univerzitního Konviktu. Je naprosto fantastické, že tahle charismatická vycházející hvězda evropského divadla v Olomouci odehraje během sedmadvaceti hodin tři různá představení. Mnohými kolegy z branže je třídenní dramaturgická linie „Regie: Dušan D. Pařízek, Wien" považována za tuzemskou divadelní událost roku.

Linka Dušana Pařízka je ale patrná i v dalších inscenacích…
Ano. Na Pařízkův profil naváže uvedení dvou nejnovějších počinů jeho bývalých kolegů z režijního triumvirátu dnes už legendárního Divadla Komedie – Kamily Polívkové a Davida Jařaba. Do činoherní části programu jsme zařadili taky skvělé autorské inscenace režiséra Jana Mikuláška, dramaturgyně Dory Viceníkové a scénografa Marka Cpina, které nedávno vznikly v jejich domovském Divadle Na zábradlí.

Silnou stránkou Divadelní Flory je ale i taneční scéna.
Festival slavnostně zahájí celovečerní taneční inscenace Praeambulum skandinávské choreografky Ingun Bjørnsgaard, jejíž choreografie otevírala grandiózní budovu opery v Oslu. Do Olomouce dorazí například budapešťští Hodworks, norská Kompani Haugesund, 
v nizozemském Eindhovenu působící mezinárodní ansámbl United-C. Představíme mimo jiné tvorbu polského choreografa Piotra Stanka, Rakušanky Christine Gaigg nebo do prestižního networku Aerowaves zařazený titul taneční skupiny Mesa. Flora přirozeně nabídne taky bohatý doprovodný program – divadelní představení, workshopy, besedy či prezentace a především spoustu hudebních produkcí. Věříme, že ve festivalovém šapitó se během večerních akcí diváci skvěle pobaví nejen s celou řadou interpretů, ale taky s režiséry a choreografy, kteří společně s nimi na Floru dorazí – letos v nebývalém počtu.

Proč radnice škrtla příspěvek?

Tipy Petra Nerušila
Všechny vídeňské inscenace Dušana Pařízka a tituly Divadla Na zábradlí. Norská představení Praeambulum a Mono. Burn a Untitled na nové festivalové scéně v Domě u parku.

Jaký má jméno Divadelní Flory ve světě zvuk?
Na festival jezdí řada lidí nejen z celé České republiky, ale i ze zahraničí 
a Divadelní Flora má minimálně ve středoevropském prostředí velké renomé. Letos je její součástí taky dvoudenní mezinárodní konference Visegrad Dance Platform?, které se zúčastní na pět desítek hostů z celé Evropy, poprvé mimo Prahu proběhne v rámci Divadelní Flory předávání Ceny Marka Ravenhilla… Před dvaceti lety festival startoval jako přehlídka moravských vícesouborových divadel, což znamenalo, že na ni přivezly po jedné inscenaci ansámbly z Opavy, Ostravy a Brna. Progres, který festival prodělává v posledních letech, je obrovský. Na slyšení 
u komise Státního fondu kultury označil šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král Floru za dramaturgicky nejvyprofilovanější divadelní akci v Čechách.

Pro Olomouc je to obrovská reklama…
To bezpochyby. Vzhledem k finančně náročnému programu jsme museli zapracovat na razantním navýšení rozpočtu. Partneři se více zapojují, získali jsme podporu nových subjektů, byli jsme mimořádně úspěšní v rámci několika ministerských grantových žádostí. O to víc mne zaráží, že jediným tradičním festivalovým partnerem, který nám část své, v posledních letech stabilizované dotace, škrtl, je statutární město Olomouc. Je absurdní, že na jubilejní ročník největší prezentace živé kultury 
v regionu snížil příspěvek právě partner, kterému realizace téhle akce přináší pozitivní reklamu a obrovský finanční profit. Nota bene ve chvíli, kdy si Olomouc pohrává s myšlenkou podat kandidaturu na Evropské hlavní město kultury.

Kompletní program a vstupenky na www.divadelniflora.cz

Tipy DENÍKU

PRAEAMBULUM

• pátek 13. 5. – slavnostní zahájení XX. Divadelní Flory

• Moravské divadlo, 19.30

Prosjekt: Praeambulum je citlivá fyzická hra oscilující mezi introvertní váhavostí 
a živelnou nespoutaností přetavená do rafinované komunikace sedmi tanečníků. Atmosférická inscenace hvězdy skandinávské scény Ingun Bjørnsgaard a předního severského skladatele soudobé hudby Henrika Hellstenia.

MONO

• sobota 14. 5., neděle 
15. 5.

• S-klub, so 20.30, ne 11.00

Tyrkysově modrý, strhující komiks odvážné norské choreografky. Politické, kulturní i historické symboly reprodukované rozličným typem tanečních gest, jež pulsují živým hudebním doprovodem.

SEBEOBVIŇOVÁNÍ

(Volkstheater Vídeň)

• úterý 17. 5.

• Moravské divadlo, 19.30

Exkluzivní hostování „tváře" jubilejní Divadelní Flory, Herečky roku 2015 (dle prestižní ankety kritiků 
časopisu Theater heute) Stefanie Reinsperger, v inscenaci experimentální „mluvené" hry nestora 
rakouského dramatu Petera Handkeho. Dílo režiséra Dušana D. Pařízka bude uvedeno s českými titulky.

BURN

• pátek 20. 5., sobota 21. 5.

• Dům u parku, Palackého 21, 21.15

Performance adaptovaná pro inspirativní reálie nového festivalového prostoru. Jedinečný biotop zalidněný tanečníky a hudebníky, vytvářejícími obrazově podmanivý svět před očima, nad hlavami i pod nohama putujících diváků. Stojí za ní nizozemští United-C 
z Eindhovenu.

GRACE

• sobota 21. 5.

• S-klub, 17.00

Abstraktní choreografie využívající techniky improvizace inscenované do striktně strukturované formy. Provokativní „třpytivá" show čtyř syrově obnažených tanečníků, naplno stimulující divákovy smysly. Přiveze ji soubor Hodworks z Budapešti.

UNTITLED

• neděle 22. 5.

• Dům u parku, Palackého 21, 17.00

Válka přenesená z tabletů 
a smartphonů přímo na dosah diváka. Experimentální projekt renomované choreografky, podpořený emotivní hudební kompozicí, vznikl v koprodukci tanečního festivalu ImPuls Tanz. Autoři: Christine Gaigg, 2nd nature & netzzeit, Klaus Schedl.