Novinku tohoto ročníku byl site specific projekt. Kolemjdoucí tak měli toto úterý možnost stát se alespoň na chvíli diváky pouličního divadla.

„Bylo fajn, že se představení dostalo i mimo zdi sálů, hrálo se v parku i ve městě. Zaznamenali jsme i takové názory, že by bylo dobré, kdyby se divadlo do ulic města vydávalo častěji. Jinde v Evropě je to poměrně běžná věc,“ řekl ředitel festivalu Petr Nerušil.

Herci byli zvědaví na kolegy

Příznivou odezvu zaznamenali organizátoři i ze strany umělců, kteří byli hosty festivalu.

„Většina z pozvaných si myslela, že jedou na malý festival, a byli velice překvapeni jak z velikosti přehlídky, tak z návštěvnosti. Mnoho z nich se sem podle svých slov rádo vrátí i v příštích letech,“ doplnil Nerušil.

Několik souborů zde zůstalo déle a šly se podívat i na práci svých kolegů. Třeba herec Jakub Gottwald, který vešel do širšího povědomí díky roli Kryštofa Dyka v seriálu Ordinace v Růžové zahradě, poté, co se divákům představil v inscenaci Osobní anamnéza, zůstal z osobního zájmu ještě několik dní.

Na Divadelní Floru se již několik let jezdí podívat i lidé z jiných koutů republiky. Lákadlem se letos stal první český koncert polské hudebnice Marie Peszek, na kterou se přijeli podívat i Poláci.

„Odhadujeme, že Poláci tvořili zhruba polovinu obecenstva. Jejich ohlasy byly navíc velmi nadšené, Maria Peszek je zkrátka u nich skutečná hvězda,“ komentoval koncert dramaturg hudebního programu Vladimír Foret.

Letošní festival spolupořádalo občanské sdružení Divadlo Konvikt.

„Pro nás to byl i nebyl krok do neznáma, protože jsme se na organizaci přehlídky podíleli už loni a předloni. Tentokrát se však zapojil celý náš tým a myslím si, že to byla určitě veliká osobní zkušenost,“ řekl Jan Žůrek, který měl na starosti dramaturgii.

„Povedlo se nám sestavit program, v němž byly zahrnuty i špičkové zahraniční soubory, které tu doposud nebyly a nakonec se staly ozdobou tohoto ročníku. Jsem velice rád, že k nám přijelo například holandské taneční studio T.r.a.s.h.,“ dodal Žůrek.

Na představení přišlo kolem desíti tisíc lidí, což je podobný počet jako loni. Pořadatelům se však podařilo vytvořit více bodů v programu díky tomu, že využili menších prostor a také volných prostranství v parku a ve městě.

Vstupné se sice nezvyšovalo, ale příjmy z něj jsou letos vyšší. Organizátoři totiž rozdali méně volných vstupenek a tím si na pokladnách mohli lidé koupit větší množství lístků. „Všechna představení jsme nakonec vyprodali, což nás velice těší,“ dodal Nerušil.

Největší divácký zájem byl o představení Odcházení a Cirkus Havel, mezi prvními byly vyprodány i hry 1984 Divadla Petra Bezruče a také inscenace Vějíř s broskvovými květy režijně zpracovaná Janem Antonínem Pitínským.

Málo míst v Konviktu

Diváci chodili ve velkém počtu i na produkce uváděné v rámci Open Konviktu v druhé půli festivalu, kdy byl vstup zdarma.

„Například zájem diváků o vystoupení zahraničních souborů pak v Konviktu leckdy značně převyšoval kapacitu divadelního sálu, a tak jsme bohužel nemohli uspokojit všechny,“ říká Nerušil a dodává: „Bylo by úžasné získat pro příští ročník nějaké nové větší prostory.“

Do budoucna by tvůrčí tým přehlídky rád vyřešil vlastní organizační zázemí.

„Byť je festival veliký a letošní rozpočet byl skoro čtyři miliony korun, je zajímavostí, že nemáme k dispozici ani vlastní auto, ani kancelář či prostory, kde bychom se mohli sejít a podobně. Je ale potřeba začít se touto věcí z naší strany zabývat a rádi bychom tento problém do příštího roku vyřešili a vyjednali si určité hmotné zázemí, které si takto velký festival určitě zaslouží,“ dodal Žůrek.

Příští, již 14. ročník festivalu Divadelní Flora 2010, se uskuteční od 10. do 20. května 2010.