Možná i to byl jeden z důvodů, proč se zajímavou přehlídku rozhodl odstartovat právě v Olomouci.

Rozhovor


* Můžete představit váš časopis Cinepur těm, kteří ho ještě neznají?

Časopis Cinepur je dvouměsíčník s šestnáctiletou tradicí jako množství významných kulturních „institucí“ např. týdeník Respekt nebo Radio 1. Snaží se všímat si současné umělecky hodnotné kinematografie, ať už je z Evropy, Asie nebo Hollywoodu. Vedle toho se snaží věnovat historii filmu a dát prostor systematickému myšlení o něm. Vsoučasné době si okrajově všímá i dalších médií pracujících s pohyblivým obrazem, jako je televize, videoart nebo počítačové hry.

* Jaká je historie festivalu Cinepur Choice?

Festival vznikl jako jedna ze sekcí Letní filmové školy v roce 2004. Původní idea zůstala zachovaná i dnes při osamostatnění festivalu: přivážet filmy, které nějakým způsobem posouvají možnosti filmového vyjadřování a jsou natolik esteticky vyhraněné, že by se nemusely objevit ani na zdejších větších festivalech.

* Přehlídku jste se rozhodli zahájit v Olomouci. Proč jste jí dali přednost před Prahou?


Mělo to dva důvody. Jednak v Praze na podzim je velmi mnoho filmových festivalů, jednak nechceme vzbudit dojem, že Cinepur Choice je nějaký odštěpek pražské akce. Tak to nikdy nebylo myšleno, vždyť pořadatel festivalu Studio 19 působí v Brně.

* Úvodním snímkem je drama Redigováno od Briana De Palmy, známého dosud spíše jako tvůrce žánrových titulů Mission: Impossible nebo Carlitova cesta. Měl jste už možnost ho vidět? Jaký je?

Bohužel jsem ho neviděl, ale máme důvěryhodné informátory v Americe… V každém případě představuje odvážný krok jak v režisérově filmografii, tak na poli americké kinematografie. Ato rozhodně nejen tématem - reflexí války v Iráku, ale také způsobem užití různých mediálních zdrojů.

* Většina z vybraných snímků získala nějakou významnou cenu na světových festivalech. Bylo to pro vás při výběru důležité kritérium?

Nebylo. Samozřejmě se tak festival lépe „prodává“, ale klidně bychom uvedli i film, který nezískal žádnou cenu, ba je zatracován, jen kdyby splňoval naše kritéria výběru.

* S výjimkou De Palmy jde o filmy režisérů, kteří nejsou většinovému publiku tolik známí. Jak obtížné bylo zajistit jejich projekce u nás?


Naštěstí i jejich filmy jsou většinou ve vlastnictví větších distribučních firem, a tak se stává jen výjimečně, že pořadatel musí složitě dohledávat samotného autora filmu.

* Jaká je vaše představa cílového publika? Má festival šanci zaujmout kromě cinefilů a studentů i diváka zhýčkaného multikiny?

Zaujmout může kohokoli, podmínkou je otevřenost vůči novým způsobům filmového vyjadřování. Nicméně situování festivalu do tří měst s velkými univerzitami mnohé vypovídá.