Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Bestiáři mě zaujal konkrétní typ vztahu

OLOMOUC - Režisérka, scénáristka a producentka Irena Pavlásková získala v roce 1989 za svůj debut Čas sluhů osm mezinárodních ocenění. Od tohoto úspěchu však natočila pouze tři snímky, z nichž ten poslední, romantický Bestiář, vznikl po devítileté pauze.

28.4.2007
SDÍLEJ:

Irena Pavlásková (vlevo) obsadila do filmu Bestiář také někdejší Miss ČR Janu Doleželovou.Foto: DENÍK/David Kresta

O jeho cestě na plátno, ale i o zmařených a vysněných projektech povídala režisérka Olomouckému deníku během víkendové slavnostní projekce v multikině CineStar. Bestiář uvádíte do kin po témeř devítileté odmlce.

Rozhovor

Pracovala jste v tom mezidobí ještě na jiných projektech?

Samozřejmě, že jsem nezahálela a věnovala se oboru, který jsem vystudovala, tedy dokumentu. Kromě toho jsem připravovala tři velké projekty. Dva z nich padly hned v začátcích, ten třetí už byl roztočený. Šlo o nabídku ruských producentů režírovat velké historické drama o druhé manželce Stalina. Látka mi zabrala dva roky života a po týdnu natáčení všechno padlo kvůli nedostatku financí. Ale i když to nakonec skončilo špatně, nebyl to pro mě úplně ztracený čas.

Co vás na knize Báry Nesvadbové zaujalo natolik, že jste se rozhodla ji převést na filmové plátno?

Bestiáře jsem si všimla někdy v roce 1999, kdy mi ho Bára poslala s tím, ať si jej přečtu. Zaujal mě na něm velmi otevřený pohled hlavní hrdinky na své životní peripetie a líbilo se mi, jakým způsobem byl popsán její vztah k tomu podivnému Alexovi. Najednou jsem neviděla jen ty konkrétní postavy, ale přímo i konkrétní typ vztahu s člověkem, který je pro vás nejistý a pořád nevíte, na čem jste. Zavolá? Nezavolá? Přijde? Nepřijde? Člověk pak ve vztahu s takovým partnerem úplně ztrácí svou osobnost.

Na Bestiáři jste opět navázala spolupráci s kameramanem F. A. Brabcem, s kterým jste realizovala Čas sluhů a Corpus Delicti. On se mezitím stal filmovým režisérem. Neměl v průběhu natáčení tendenci vám do vaší práce "rýpat"?

František je velmi spontánní člověk, který samozřejmě říká nahlas své názory. Ale tím, že jsme spolu točili už dva filmy a dobře se poznali, tak získal k mé práci důvěru a rozhodně neměl potřebu mi do režie mluvit. Za sebe můžu říct, že tahle spolupráce byla velmi inspirativní.

Dalším takovým "navrátilcem" do vašeho filmu je Karel Roden, s nímž jste naposledy točila Čas dluhů. Poté se stal mezinárodně uznávaným hercem obsazovaným po bok Roberta De Nira nebo Rowana Atkinsona. Projevila se tahle skutečnost nějak v průběhu natáčení?

Musím říct, že šlo už o naši čtvrtou spolupráci. Karla znám od doby, kdy byl v prváku na DAMU a já ve druháku na FAMU. Takže si ani neuvědomuju, jestli se změnil nebo ne. Přijde mi, že je pořád takový, jak si ho pamatuju už ze školy - celkem uzavřený, málo si pouští cizí lidi k tělu. Samozřejmě, že ta profesionální zkušenost z Hollywoodu ho ovlivnila, má už jiné požadavky. Na druhou stranu ale zná možnosti českého filmu. Neměla jsem pocit, že mám najednou před kamerou hvězdu.

Na FAMU jste studovala dokument v mužské společnosti Milana Šteindlera, Petra Nikolaeva nebo Tomáše Vorla. Jací jste tehdy byli jako parta?

Tenkrát to bylo úžasný, přestože na začátku osmdesátých let ještě panovala tvrdá totalita. Ale na dokumentu jsme měli úplnou oázu svobody. Vydobyli jsme si - i díky pedagogům - určitou volnost a mohli pracovat otevřeně. Žili jsme filmem a tou školní atmosférou.

Natáčela jste za totality i po převratu. Jaký je váš pohled na vývoj českého filmu?

Každá doba má svoje. Za socialismu nenechávali točit debutanty, především proto, že nebyli dostatečně "angažovaní". Dneska zase vládne diktát peněz. Podpora od státu bohužel pokryje sotva čtvrtinu rozpočtu, zbytek je nutno sehnat od České televize nebo soukromých zdrojů. Přesto, na to, jak je realizace těžká, se točí strašně moc filmů. Trochu mi vadí, že většina z nich sklouzává ke klišé a vypadají jeden jako druhý. Ztrácí se v nich charakter režiséra. Dřív jsem bez problémů poznala film Chytilové, Menzela, Kachyni. Režiséři měli svůj rukopis, svůj "ksicht". To mi dnes schází.

Uvažujete už teď o nějakém budoucím projektu?

Už před lety jsem avízovala, že mě láká realizovat příběh herečky Adiny Mandlové. Ovšem - je to dobová látka, tedy dvakrát dražší než film ze současnosti. Ráda bych zkusila ještě obnovit zmíněný film o Stalinovi, ale v tom případě by muselo jít o koprodukci aspoň dvou tří zemí. Sami bychom ty finance dohromady nedali.

Máte za sebou i zkušenost s filmovým herectvím - nejde nevzpomenout na úžasnou postavu paní "tramvajákové" z Obecné školy. Bylo to pro vás spíše zpestření nebo vás tahle profese pořád láká?

Musím říct, že jsem už pár nabídek i odmítla. Opravdu se na to necítím. Jsem celkem náročná k hercům a zároveň sama k sobě, takže bych se trošku styděla dělat věci, u kterých bych se necítila úplně stoprocentně. V případě Obecné školy mě Honza Svěrák nakonec "ukecal". Ztratila jsem ostych a zábrany a celou dobu si říkala: No co, stejně to nakonec bude jeho průšvih. A vidíte, taková malá rolička to byla a slavím s ní úspěch dodneška! (smích)

28.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Rektor Univerzity Palackého Jaroslav Miller
10

Univerzitu Palackého dál povede dosavadní rektor Miller

Nové prostory Divadla na cucky na Dolním náměstí v Olomouci
9

V centru Olomouce už funguje nové divadlo s kavárnou. Takto vypadá uvnitř

Nepropásněte! Prvňáčci ze ZŠ náměstí Svobody ve Šternberku

Ojedinělý seriál Deníku Naši Prvňáci pokračuje dalším dílem. Ve vašem Deníku tak ve středu najdete další výjimečné tablo našich nejmenších školáků.

VIDEO: Poznáte vandala, který počmáral zeď nákupního centra v Olomouci?

Policie žádá veřejnost o pomoc s dopadením vandala. Neznámý muž poškodil zeď nákupního centra v Olomouci na ulici 8. května.

Lídr ODS Michal Zácha odpovídal ON-LINE

Bývalý náměstek primátora Přerova, současný předseda kontrolního výboru přerovského zastupitelstva, otec tří dětí, sportovec, trenér fotbalových nadějí v Kozlovicích a nyní i jednička kandidátky občanských demokratů pro říjnové parlamentní volby v Olomouckém kraji.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení