BALETNÍ DNY OLOMOUC: PROGRAM FESTIVALU

O festivalu jsme si povídali s Jiřím Martinákem, který je iniciátorem akce.

Kdy vznikla myšlenka uspořádat baletní festival, který by představil přední baletní umělce?
Myšlenka vznikla koncem roku 2008, když jsem v televizi viděl záznam baletní soutěže z Varšavy, kde mezi sebou soutěžili mladí baletní umělci z celé Evropy a bylo jedno, jestli vystupují jako páry či sólisté, zda jde o klasický, moderní či neoklasický balet. Udělalo to na mě velký dojem a řekl jsem si, že něco podobného by se určitě dalo udělat i v Olomouci, třeba v kombinaci s dalšími, nesoutěžními vystoupeními skutečných profesionálů, aby tak divák mohl porovnat začínající baletní tanečníky s nositeli zvučných jmen ze světa baletu. Objevil se tak prvotní nápad, který se následně přetransformoval do podoby mezinárodního baletního festivalu Ballet Days Olomouc a mezinárodní taneční soutěže Olomouc Grand Prix Award.

S jakým ohlasem se setkal první ročník?
Mohu říci, že díky velké pomoci mých spolupracovníků se již první ročník povedl skvěle a ohlasy jak z řad diváků, tak i od odborníků byly velmi pozitivní. Rovněž účinkující hosté i soutěžící byli velmi překvapeni, když zjistili, že festival má opravdu vysokou úroveň, a i vzhled našeho krásného, nově zrekonstruovaného divadla celkovému dojmu přispěl značnou měrou. Jsem přesvědčen, že jak návštěvníci, tak i tanečníci vzpomínají na první ročník v dobrém.

Bylo těžké dostat baletní špičku do Olomouce?
Docela ano. Přestože máme v našem divadle velmi dobrý baletní soubor, nepatříme mezi klasická „baletní“ města, a tak se někteří z pozvaných tanečníků zprvu docela zdráhali, protože Olomouc byla pro ně z tohoto pohledu docela nečitelná. Nevěděli, do čeho jdou, a samozřejmě i skutečnost, že se jednalo o první ročník, situaci příliš neusnadňovala. Nakonec se však podařilo zajistit špičkové umělce předních evropských divadel, např. Monicu Fotescu z divadla Dortmund či Mikhaila Martynyuka z baletu Kreml v Moskvě.

V prvním ročníku mohli lidé vidět baletní umělce z Moskvy, Berlína nebo Vídně. Letos bude dokonce ročník rozšířen i o umělce z USA. S kým se tedy mohou diváci na jevišti setkat a v čem bude ten letošní ročník odlišný od předcházejícího?
Letos jsme opravdu sáhli při výběru účinkujících až za oceán. Taneční soubor Danceworks Chicago bude určitě zajímavým zpestřením celého festivalu a přinese do Olomouce podívanou, která v sobě bude míchat prvky baletu, street dance, break dance a hiphopu. Stejně zajímavé bude zcela jistě i představení Carmina Burana v podání Szegedi kortars balettu z Maďarska, které divákovi také představí balet v jiné než klasické „bílé“ podobě. Obě tato celovečerní představení budou doplněna dalšími vystoupeními, uvedu např. Alexandera Katsapova, hlavního sólistu Národního divadla Praha. Hlavní odlišnost bude především ve slavnostním galavečeru, který bude, kromě vystoupení skupiny Dekka Dancers tvořené sólisty ND Praha, postaven na finálovém klání účastníků taneční soutěže Olomouc Grand Prix Award.

Součástí baletního festivalu je tedy i soutěž v klasickém, neoklasickém a moderním tanci Grand Prix Award. Pro koho je soutěž určená?
Soutěž je určená pro jak profesionální tanečníky, tak i pro žáky studující konzervatoř a pro akreditované taneční školy všech států a národností. Jedinou podmínkou je, že soutěžící musí mít minimálně 14 a maximálně 30 let. Nejlepší soutěžící budou oceněni finanční odměnou a získají také prestižní titul Balet Award Olomouc.

Prozradíte jména porotců, kteří budou rozhodovat?
Protože naším záměrem je udělat z taneční soutěže opravdu prestižní záležitost, stejně jako v loňském, tak i v letošním roce se porota převážně skládá ze skutečných odborníků a získat jejich uznání nebude určitě snadné. Předsedou poroty bude Mgr. art. Ondrej Šoth, ArtD., generální ředitel Slovenského národního divadla, dalšími členy pak budou Vlastimil Harapes, šéf baletu Slovenského národního divadla, Mgr. Bc. Ivan Hurych, vedoucí tanečního oddělení Janáčkovy konzervatoře a gymnázia Ostrava, a Barbora Kohoutková, sólistka hamburského baletu Johna Neumeiera. Jediným laikem v porotě tak budu já.

Kdo ze soutěžících se v minulém ročníku těšil největší pozornosti?
Velkou pozornost přitahovali vzhledem ke svému profesionálnímu a velmi zajímavému tanečnímu projevu sólisté domácího Moravského divadla Aya Shinoda a Mikina Kawamura se svým Pas de deux z baletu Korzár. A samozřejmě pak dvojice Lucie Rákosníková a Michal Krčmář z Bohemia Balletu Praha, kteří zatančili duet z baletu Písně potulného tovaryše. S tímto vystoupením loňský ročník vyhráli.

Jak složité je v době krize zajistit financování festivalu?
Zajištění finančních prostředků je samozřejmě složité vždy, náš mezinárodní baletní festival zatím nemá finanční podporu ani z rozpočtu města a ani kraje, a tak je nutno hledat dostatek soukromých sponzorů, kteří mají vztah k divadlu a baletu a dokážou přispět na uspořádání takovéto poměrně rozsáhlé akce. V období ekonomické krize je to ještě složitější. Přesto se i letos podařilo shromáždit potřebný počet prostředků a je možné festival uskutečnit. Jde o neziskovou akci, každá koruna je investována do účinkujících, nájmu divadla, propagaci atd. Rád bych tedy všem sponzorům poděkoval za jejich štědrost.

Jaký je váš osobní vztah k tanci, potažmo baletu? Pořádáte festival, ale vy sám se tanci také věnujete? Tančíte rád?
K baletnímu umění mě přivedla moje manželka, která je dlouholetou sólistkou baletního souboru Moravského divadla a která mi umožnila získat na balet jiný názor, než který má zřejmě většina lidí. Tím, že jsem měl možnost vidět každodenní dřinu tanečníků na zkušebních sálech a vzhledem k mé velmi časté přítomnosti na baletních představeních nejen v Moravském divadle, ale i v jiných divadlech, získal si postupně balet mé srdce a můj obdiv a zařadil jsem si ho mezi mé oblíbené prožitky. Sám tancuji pouze při standardních společenských událostech, tancuji rád, ale jak už to tak bývá, můj repertoár stěží přesahuje polku a valčík.

Jistě máte nějakou odvážnou vizi, jak byste chtěl, aby festival vypadal za dvacet let. Prozradíte ji?
Pokud by to měla být opravdu hodně odvážná vize, potom si dokážu představit, že Ballet Days Olomouc a Olomouc Grand Prix Award budou největšími a divácky nejvyhledávanějšími baletními akcemi v České republice. Ve skutečnosti ale budu rád, když i za dvacet let budou moci diváci v Olomouci přijít na skutečně kvalitní a zajímavá představení v rámci těchto akcí.